روحانی: در مسئله مواد غذایی و کشاورزی باید خودکفا باشیم

رییس‌جمهوری در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی گفت: بسیار مهم است در شرایط جنگ، شرایط تحریم و جنگ اقتصادی در مسئله موادغذایی و کشاورزی خودکفا باشیم. چون غذا و کشاورزی با همه چیز متفاوت است.

روحانی: در مسئله مواد غذایی و کشاورزی باید خودکفا باشیم
کد خبر: 463584
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۳:۱۳:۵۹

اعتمادآنلاین| رییس جمهوری کشاورزی را بزرگترین پایه سلامت، حیات و امنیت جامعه و مردم عنوان کرد و گفت: تا سال 92 کل گلخانه‌های کشور هشت هزار هکتار بوده است و امروز 954 هکتار افتتاح گلخانه در سراسر کشور افتتاح شد.

حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرحهای کشاورزی و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با تبریک روز 19 بهمن و افتخار بزرگ نیروی هوایی در ملحق شدن به انقلاب در سال 57 و شرفیاب شدن به محضر امام (ره) انقلاب گفت: آن روز تحول بزرگی در روند پیروزی انقلاب شکل گرفت و این روز را به عنوان روز ملحق شدن نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی تبریک می‌گویم کار بزرگی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه نیروی هوایی مسئولیت‌های بسیار سخت و سنگینی بر دوش داشته است، ادامه داد: نیروی هوایی به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس حماسه‌های بسیار بزرگی آفریده و در این دوران هم از لحاظ پروازهای داخلی و خارجی و هم در زمینه پدافند هوایی کارهای بزرگی انجام داده است.

رییس جمهوری با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بابایی و ستاری و همه خلبانان و پرسنل نیروی هوایی ارتش گفت: امروز برای ما به خاطر اتفاقات و افتتاحیه‌هایی که در زمینه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم، روز بسیار خوشحال کننده ای بود.

روحانی با بیان اینکه در همین یک روز شاهد افتتاح حدود یک‌هشتم گلخانه کل دولت‌های گذشته تا سال 92 بوده‌ایم، اضافه کرد: تا سال 92 کل گلخانه‌های ما هشت هزار هکتار بوده است و امروز 954 هکتار افتتاح گلخانه در سراسر کشور افتتاح شد.

رییس دولت دوازدهم گفت: کشاورزی بزرگترین پایه سلامت، حیات و امنیت جامعه و مردم است. اگر مواد و محصولات کشاورزی در اختیار جامعه نباشد و محتاج به بیرون باشیم در شرایط حساس مشکلات بسیاری پیدا می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در همین ایام کرونا شاهد بودیم همه مرزها به خاطر کرونا بسته شد، چنین چیزی در این قرن به ذهن نمی‌آمد که روزی برسد که در همه دنیا مرزها بسته شود آن‌هم نه برای یک روز و چند ماه.

وی با طرح این سوال که اگر مرزها بسته شود و کشوری در گندم زندگی و مواد غذایی نیازمند باشد چه وضعی پیش می‌آید، ادامه داد: در اوایل کرونا در اروپا دیدیم که در فروشگاه‌های خود بخاطر حمل و نقل و مواد غذایی خود دچار مشکل شدند و وقتی مرزها بسته شد دیدیم چه مشکلاتی به وجود آمد.

روحانی تاکید کرد: بنابراین بسیار مهم است در شرایط جنگ، شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و اینکه دیگران می خواهند به ما فشار وارد کنند، در مسئله مواد غذایی و کشاورزی خودکفا باشیم. چون غذا و کشاورزی با همه چیز متفاوت است. در کنار آب، غذا است و سلامت و صحت مردم با این مسئله همراه است.

رییس جمهوری یکی از افتخارات دولت در 7 سال و نیم گذشته را انجام کار بسیار بزرگ در زمینه‌های مختلف عنوان و تصریح کرد: در این مدت بذر مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفت. تصور کنید یک هکتار زمین دارید. زمین وابسته به بذر است با یک بذر می توان دو تن و با بذر دیگر می‌توان حتی 10 تن محصول برداشت کرد و محصول 5 برابر افزایش یابد.

وی با مهم توصیف کردن نقش تجهیزات کشاورزی ادامه داد: اگر کمباین و تراکتور نباشد برداشت محصول در زمان کوتاه و شخم زمین در عمق مورد نیاز امکان پذیر نیست. علاوه بر این نحوه استفاده از زمین امروز در کنار کود و سم هم مهم است.

روحانی با اشاره به قرار گرفتن 49 کانال فضای مجازی در اختیار کشاورزان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی، گفت: این کلاس‌ها برای این است که از زمین محدود محصول بیشتری بگیریم. گسترش زمین و توسعه آب به سادگی امکان پذیر نیستو در هر دو مورد محدودیت داریم. بنابراین باید کاری کنیم که از آب و خاک محدود محصول بیشتری به دست بیاوریم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در این دولت بعد از سال‌ها توانستیم برای تولید نان در گندم خودکفا شویم و حتی در برخی از سال‌ها اصلا نیاز به واردات گندم نداشتیم، گفت: در زمینه تامین نان مورد نیاز مردم روی پای خود ایستاده ایم. این کار بسیار مهم است غیر از مسئله ارز، واردات و تحریم، اینکه کشور بتواند در سفره از نان کشاورز خود استفاده کند بسیار مهم است این موضوع در برنج و سایر محصولات هم مصداق دارد.

روحانی با بیان اینکه برای هر کشوری افتخار است که در تامین نیازمندی‌ها روی پای خود ایستاده و به کشاورزان خود متکی باشد، گفت: در هفت سال و نیم اخیر کار بزرگی در زمینه کشاورزی انجام شده است و شاهد سدسازی‌ها، کانال کشی‌ها و زهکشی‌ها بوده‌ایم و در افتتاح قبلی در زهکشی در استان گلستان 78 هزار هکتار زهکشی را شاهد بودیم که تقریباً بی‌نظیر بود.

وی افزود: در سیل گلستان دیدیم زهکشی‌ها تبدیل به نهر شد و توانست بخش‌هایی از گلستان را نجات دهد. بنابراین برنامه ریزی، هدایت و واردات برخی اقلام مورد نیاز توسط وزارتخانه کشاورزی بسیار مهم است.

رییس جمهوری با بیان اینکه اصل کار کشاورزی روی دوش کشاورزان است، اظهار کرد: امروز در سراسر کشور 4 میلیون و 300 هزار نفر در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند که برای ما بسیار مهم است و از همه چهار میلیون و 300 هزار عزیز فعال در بخش کشاورزی و از کشاورزان نمونه که امروز لوح دریافت کرده‌اند قدردانی و برای آنان آرزوی موفقیت می‌کنیم. مطمئن هستم این مسیر می‌تواند خودکفایی و استقلال کشور را در بخش غذایی و امنیت مردم را تامین کند و امیدوارم تا پایان دولت هم این راه را ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه افتتاحیه‌های بسیار دیگری تا پایان دولت در زمینه کشاورزی خواهیم داشت، اضافه کرد: امروز شاهد افتتاح طرح‌های کشاورزی با ارزش 5 هزار میلیارد تومان و با اشتغال 12 هزار نفر بوده ایم که به ملت بزرگ در این دهه مبارک تبریک می‌گوییم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها