در «اعتمادآنلاین» ببینید:

تلاش برای احیای یکی از بزرگ‌ترین صنایع دستی جهان و میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در ایران

هیات وزیران دولت دوازدهم، اواخر آذر ماه امسال برنامه امحای شناورهای سنتی و جایگزینی آنها با شناورهای فلزی را به تصویب رساند. با وجود تلاش‌ها برای حفظ بوم ایرانی مصوبه اخیر دولت موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی کشور شده است.

حجم ویدیو: 12.44M | مدت زمان ویدیو: 00:04:37 دانلود ویدیو
کد خبر: 463643
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هیات وزیران دولت دوازدهم، اواخر آذر ماه امسال برنامه امحای شناورهای سنتی و جایگزینی آنها با شناورهای فلزی را به تصویب رساند.

عده‌ای از فعالان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کردند که بر اساس این مصوبه، شناورهای سنتی و چوبی باید تا پنج سال آینده امحا شوند.

این در حالی است که مهارت‌های سنتی ساخت و ساز و دریانوردی لنج ایرانی در خلیج‌فارس، سال 2011 در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

از گذشته‌های دور بندر لافت، بندر گوران، بندر کنگ و جاسک در استان هرمزگان و گناوه و چابهار از جایگاه‌های مهم ساخت لنج یا همان جهاز در ایران به ‌شمار می‌روند.

گروهی از فعالان حوزه میراث فرهنگی مدتی است پروژه‌ای را تحت عنوان بوم چوبی سندباد برای احیای دانش سنتی لنج‌سازی و با هدف ثبت و حفظ این میراث ناملموس کشورمان دنبال می‌کنند.

آنها می‌خواهند از طریق ساخت یک جهاز بادبانی سنتی در روستای گوران جزیره قشم این میراث باستانی را احیا و حفظ کنند تا برای نسل‌های بعدی نیز همچنان باقی بماند.

فعالان میراث فرهنگی امیدوارند بتوانند برای تامین هزینه‌های ساخت این لنج مورد حمایت قرار گیرند.

با این حال با وجود تلاش‌ها برای حفظ بوم ایرانی مصوبه اخیر دولت موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی کشور شده است.

نگرانی‌ها از مصوبه اخیر دولت در حالی است که در پروژه سندباد بوم، سازمان بنادر و دریانوردی هم به عنوان یکی از حامیان معنوی همراه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها