توضیح گبرلو درباره ماجرای سوال جنجالی از «پژمان جمشیدی»

محمود گبرلو مجری نشست‌های مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر در پی سوال جنجالی یک منتقد از پژمان جمشیدی که واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت، توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیح گبرلو درباره ماجرای سوال جنجالی از «پژمان جمشیدی»
کد خبر: 463831
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۱۵:۱۲:۵۵

اعتمادآنلاین| گبرلو در پی انتشار مطلبی با عنوان «پژمان جمشیدی لایق آن حرف‌ها نبود» توضیحاتی را برای ما ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید: «اتفاقات نشست خبری فیلم «خط فرضی» بحث‌های مختلفی را در میان اهالی رسانه ایجاد کرد. برخی گلایه‌مند بودند که چرا آن سوال را خواندم!

1. مسئول جلسات طبق قوانین جشنواره مسئول نظم و هماهنگی و نظارت بر نشست است که منجر به تنش غیرمطلوب نشود یا اگر از بحث خارج شدند با دانش و سواد و تسلطش مسیر را به جای اصلی هدایت کند.

2. مسئول نشست خبری نباید سوال و یادداشتی را حذف یا اصلاح کند بلکه باید عین مطلب مکتوب را با همان لحنی که خبرنگار نوشته بخواند تا شائبه تحریف و سانسور ایجاد نشود. بنابراین در این جلسه علیرغم میل شخصی و با شرمندگی متن را کامل خواندم و آنجا که خوانا نبود از خبرنگار خواستم اگر مایل است تکمیل کند که آن شد که دیدید.

3. هر کس که کارت رسمی و معتبر خبرنگار در جشنواره فیلم را دریافت می‌کند یعنی صلاحیتش از طرف مسئولان رسانه‌اش یا انجمن منتقدان یا جشنواره مورد تایید قرار گرفته و می‌تواند آزادانه هر نظریه‌ای را مطرح کند پس اگر از کلمات نامناسب یا لحن توهین استفاده کرد، مسئول آن رسانه یا انجمن منتقدان یا جشنواره که صلاحیت خبرنگارش را تایید کرده است باید پاسخگو باشد. چرا من و دیگران باید هزینه بی‌ادبی را بدهیم و چهره‌ای از خبرنگار نشان دهیم که در واقع نیست؟

این توهین به خبرنگاران شریف در جشنواره است و همین پنهان‌کاری منجر می‌شود سال دیگر به او کارت بدهند و همان آش و همان کاسه. از قدیم گفته‌اند سخن فرد نشانه شخصیت اوست. چرا مسئولان نشست سوالات را حذف یا سانسور کنند که متهم به سانسور بشوند یا با تصحیح کلمات با لحنی بخوانند که مورد تایید حاضران باشد و بعد دوباره سال دیگر به او کارت بدهند؟

4. سال‌هاست نزدیک به 400 کارت برای منتقدان و حدود 2000 کارت برای خبرنگاران صادر می‌شود بدون اینکه نظارتی بر عملکردها داشته باشند یا تذکر مکتوب به فرد خاطی داده باشند. خبرنگاران شریف و منتقدان منصف چرا باید چوب تعدادی محدود را بخورند؟ چرا مسئول رسانه از خبرنگارش عملکرد نمی‌خواهد؟ چرا جشنواره عملکرد خبرنگاران را علنی نمی‌کند تا سره از ناسره مشخص شود؟»

گبرلو در پایان نوشته است: «در این 25 سال که مسئول برخی نشست‌ها بوده‌ام برخی افراد امثال این شخص را دیده‌ام که همیشه همین رفتار ناپسند را دارند و همیشه هم کارت رسمی جشنواره دارند! یک جایی باید تصمیم درست اتخاذ شود.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها