کد خبر: 463865
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۰۵:۵۵:۴۳
| |

سه‌شنبه سخت برای ترامپ

جلسه استیضاح رییس‌جمهور سابق آمریکا در سنا برگزار می‌شود.

سه‌شنبه سخت برای ترامپ
کد خبر: 463865
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۰۵:۵۵:۴۳

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا یک سال پس از اولین استیضاح و محاکمه‌اش از سوی سنا، امروز برای دومین بار در سنا محاکمه خواهد شد؛ محکمه‌ای که باید تعیین کند که آیا او عامل حمله خونبار اخیر به ساختمان کنگره بوده یا نه. یکصد سناتور برای قضاوت در مورد رییس‌جمهوری که دیگر در مسند قدرت نیست، در این جلسه شرکت می‌کنند. ترامپ گفته است در این محاکمه حضور نخواهد یافت. او در محاکمه اول هم که یک سال پیش برگزار شد، به سنا نرفت و وکلایش را فرستاد.
در کانون توجه جلسه محاکمه ترامپ، حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره قرار دارد. این شورش که برخی نمایندگان دموکرات آن را کودتایی نافرجام از سوی تروریست‌های داخلی نامیدند، به عنوان خطرناک‌ترین حمله به دموکراسی آمریکا از زمان جنگ‌های داخلی سال‌های 1860 توصیف شده است.


این حمله نمایندگان کنگره را به حدی شوکه کرد و مردم را تا حدی به خشم آورد که دموکرات‌ها بی‌درنگ پروسه استیضاح ترامپ را تنها دو هفته پس از پایان دوره زمامداری‌اش کلید زدند.


مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به تحریک شورش متهم کرد و وی را رییس‌جمهوری که دو بار استیضاح شده، نامید. هیچ فرمانده کل قوای دیگری در آمریکا تا این حد رسوا نشده است. با این همه هنوز هیچ رییس‌جمهوری در آمریکا در دادگاه استیضاح محکوم نشده است و احتمال آن می‌رود که چنین سابقه‌ای به قوت خود باقی بماند.


یکی از اهداف اصلی دموکرات‌ها برای برگزاری جلسه محاکمه ترامپ این است که او را از دستیابی به مقام فدرالی در آینده منع کنند مشروط بر اینکه بتوانند محکومیت وی را صادر کنند. با این حال این میلیاردر جمهوریخواه و متحدانش استدلال می‌کنند که جلسه محاکمه به خودی خود غیرقانونی است زیرا سنا می‌تواند یک رییس‌جمهوری در راس قدرت را محکوم و از قدرت برکنار کند اما نمی‌تواند این کار را در مورد یک شهروند خصوصی انجام دهد.


نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا که تیمی 9 نفره از دموکرات‌ها را به عنوان مدیران استیضاح ترامپ تعیین کرده است، اصرار دارد که جلسه محاکمه باید برگزار شود و محکوم نکردن وی به دموکراسی آمریکا ضرر می‌زند. محکومیت ترامپ به رای بیش از دوسوم سناتورها نیاز دارد بدان معنا که 17 نماینده جمهوریخواه باید به ترامپ پشت کنند و به همه 50 نماینده دموکرات برای محکوم کردن وی ملحق شوند؛ امری که در این مرحله به نظر بعید می‌رسد.


حتی اگر ترامپ پایگاه محکمی از حمایتگری را حفظ کند، محبوبیتش در پی حمله به ساختمان کنگره از بین رفته است؛ وضعیتی که برای یک فرد 74 ساله که ایده نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را در سر می‌پروراند، چندان خوب نیست.


وکلای مدافع ترامپ بر دو نکته تاکید دارند؛ اینکه جلسه محاکمه قابل طرح و بحث نیست زیرا نمی‌توان ترامپ را از مقامی که دیگر از آن برخوردار نیست، عزل کرد و اینکه لفاظی‌هایش در مورد تردید در نتیجه انتخابات 2020 به مثابه آزادی بیان مبتنی بر قانون اساسی است. اگرچه دموکرات‌ها سیگنال نداده‌اند که چه مدرکی را قرار است رو کنند و چه کسانی را برای شهادت دادن فراخوانند، دعوت‌شان برای شهادت دادن در جلسه محاکمه ترامپ توسط تیم رییس‌جمهوری سابقه بی‌اثر شده است.


سناتورها خواهان اجرای سریع محاکمه ترامپ


از طرفی سناتورهای آمریکایی می‌گویند محاکمه مربوط به استیضاح تاریخی دوم دونالد ترامپ طی یک فرآیند سریعی که در حال شکل گرفتن است، ممکن است تنها در عرض چند روز برگزار شود. چارلز شومر رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا و میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوریخواه این مجلس همچنان در تلاش برای رسیدن به یک توافق در خصوص سازماندهی محاکمه هستند.


اما سناتور‌ها این پیام را می‌دهند که خواستار انجام سریع این فرآیند هستند و اینکه این استیضاح ممکن است تنها در عرض یک هفته انجام شود. دموکرات‌ها در ضمن استدلال در خصوص اینکه محاکمه ترامپ لازم است، همچنین متمرکز بر استراتژی سیاسی خود برای تصویب کمک‌های مربوط به کروناویروس هستند. کوین کریمر سناتور جمهوریخواه اظهار کرد: نمی‌توانم تصور کنم که این فراتر از یک هفته ادامه داشته باشد. فکر نمی‌کنم نسبت به این مساله اشتیاق چندانی از سوی کسی وجود داشته باشد. کریس مورفی سناتور دموکرات در پاسخ به سوالی در خصوص ترجیحش درباره طول محاکمه گفت: فکر نمی‌کنم این فرآیند نیاز به اینکه بیش از یک هفته ادامه یابد، داشته باشد. برای هر طرفی دو روز کافی است. همچنین تام کارپر سناتور دموکرات هم‌پیمان نزدیک جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا هم گفت: این محاکمه باید چند روز طول بکشد. او به خبرنگاران گفت: محاکمه چیزی نیست که لازم باشد چند ماه یا هفته طول بکشد. تنها چند روز کافی است.


توافقی که مک‌کانل و شومر به دنبالش هستند، چارچوب زمانی برای فاز اول محاکمه که شامل گشودن استدلال‌های هر دو گروه مدیران استیضاح مجلس نمایندگان و وکلای ترامپ می‌شود، تعیین می‌کند. اگر سنا رای به فراخواندن شاهدان ندهد، محاکمه سپس ممکن است سریعا به پایان خود همراه با طرح‌های بالقوه سناتورها، رایزنی‌ها درباره اتهامات، استدلال‌های پایانی و سپس رای‌گیری بر سر محکوم کردن ترامپ از بابت جرائم و تخلفاتش نزدیک شود.


اخیرا مدیران استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ برای ایراد شهادت دعوت کردند که این درخواست از سوی وکلای وی رد شد. دموکرات‌ها هنوز نگفته‌اند که آیا خواستار فراخواندن شاهدان بیشتر خواهند شد یا خیر. محاکمه مربوط به اولین استیضاح ترامپ 21 روز طول کشید که منجر به کوتاه‌ترین محاکمه برای استیضاح ریاست‌جمهوری در آن زمان شد. محاکمه مربوط به استیضاح بیل کلینتون رییس‌جمهور اسبق آمریکا 37 روز و محاکمه مربوط به استیضاح اندرو جانسون رییس‌جمهور اسبق دیگر آمریکا 83 روز طول کشید.


یک سناتور ارشد جمهوریخواه پیش‌بینی کرد که محاکمه جدید تا روز جمعه یا شنبه انجام شود زیرا این چیزی است که احتمالا هر دو طرف خواستار انجامش هستند.


حمایت اکثریت آمریکایی‌ها از محکوم شدن ترامپ در استیضاح


یک نظرسنجی جدید انجام شده از سوی ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس نشان داد اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند مجلس سنای این کشور باید در جریان محاکمه مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، این رییس‌جمهور سابق کشورشان را محکوم کرده و تصدی سمت‌های دولتی فدرال توسط وی در آینده را ممنوع کند.


این نظرسنجی جدید که روزهای جمعه و شنبه انجام شده دریافت که 56 درصد از آمریکایی‌ها از هر دو اقدام حمایت می‌کنند. با این حال این حمایت عمدتا بر مبنای گرایشات حزبی صورت گرفت. بیش از 9 دموکرات از هر 10 دموکرات شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم از محکوم کردن ترامپ و هم از ممنوع ساختن تصدی سمت‌های دولتی توسط وی در آینده حمایت کرده در حالی که از هر 10 جمهوریخواه، هشت تن با هر دو مخالفت کردند.


محکوم کردن ترامپ در سنا نیازمند اکثریت دوسومی است. در صورت این رخداد غیرمحتمل که 17 جمهوریخواه به جمع دموکرات‌ها پیوسته و ترامپ در استیضاح محکوم شود، سنا می‌تواند یک رای‌گیری دوم که تنها نیازمند اکثریتی ساده است برگزار کند تا تصدی سمت‌های دولت فدرال در آینده توسط ترامپ را ممنوع کند.


پاسخگویان این نظرسنجی همچنین با این پرسش مواجه شدند که فکر می‌کنند کدام حزب سیاسی عمده افراط‌گران رادیکال بیشتری دارد. طبق نتایج این نظرسنجی، 42 درصد از پاسخگویان گفتند در حزب جمهوریخواه افراط‌گران رادیکال بیشتری وجود دارد در حالی که در مقایسه 32 درصد همین نظر را درباره حزب دموکرات داشتند.


در این نظرسنجی از پاسخگویان درباره پاسخ دولت فعلی به همه‌گیری کروناویروس سوال شد. کمتر از نیمی از پاسخگویان معادل 49 درصد گفتند از اقدام بایدن در تصویب بسته 9/1 تریلیون دلاری کمک‌های مربوط به کروناویروس با کمک دموکرات‌ها و بدون حمایت جمهوریخواهان حمایت می‌کنند. از هر پنج پاسخگو نیز دو نفر گفتند رییس‌جمهور جدید آمریکا باید با جمهوریخواهان کنگره همکاری کند تا یک بسته کوچک‌تر را به تصویب برساند. در مجموع این نظرسنجی دریافت که دوسوم از پاسخگویان عملکرد بایدن در قبال همه‌گیری بیماری تا‌کنون را تایید می‌کنند.


ادعای وکیل استیضاح ترامپ، علیه دموکرات‌ها


وکیل استیضاح رییس‌جمهور سابق آمریکا گفت اسنادی علیه دموکرات‌ها در دست دارد که در روز محاکمه‌اش آنها را منتشر می‌کند. بروس کاستور گفت قصد دارد فیلم‌هایی علیه مقامات حزب دموکرات منتشر کند.


وکیل استیضاح دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای، با اشاره به اعتراضات ضدنژادپرستی چند ماه اخیر در آمریکا گفت: بسیاری از آنها (دموکرات‌ها) در واشنگتن، واقعا از تحریک‌آمیزترین لفاظی‌های ممکن استفاده می‌کنند و قطعا هیچ‌کس این گمان را نمی‌برد که آنها ارتباطی با هیچ‌کدام از این اتفاقات داشته باشند.


کاستور در ادامه گفت اظهارات مقامات دموکرات حول اعتراضات «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» را در جلسه محاکمه ترامپ پخش خواهد کرد. او در این خصوص مدعی شد: فیلم‌های ضبط‌شده زیادی از به آتش کشیدن شهر‌ها و حمله به دادگاه‌ها و توهین به ماموران فدرال توسط شورشی‌ها در وسط خیابان‌ها وجود دارد که مورد تشویق دموکرات‌ها در سراسر کشور قرار گرفتند.


از تابستان امسال و در پی قتل جورج فلوید، شهروند غیرمسلح سیاهپوست در یکی از شهر‌های آمریکا، جنبشی با عنوان جان سیاهپوستان اهمیت دارد، به راه افتاد که کم و بیش تا‌کنون ادامه ‌دارد.


ترامپ در واکنش به شروع این جنبش و تظاهرات گسترده در شهر‌های مختلف، معترضان به نژادپرستی را اوباش و شورشی خواند و از نیرو‌های پلیس و گارد ملی برای سرکوب آنها استفاده کرد و در این میان حتی خبرنگاران حاضر در خیابان‌ها در امان نماندند. در واکنش به این سرکوب‌ها و بازداشت‌ها، معترضان در برخی شهر‌های آمریکا دست به تخریب اموال عمومی زدند و با ماموران درگیر شدند.


در حین همین اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا نیز شماری از شهروندان سیاهپوست یا جان خود را از دست دادند که موجب تندتر شدن شعله خشم اعضای این جنبش شد. گرچه کاستور وعده پخش این فیلم‌ها را داده اما محور اصلی دفاع او «دیوید شوئن» دیگر وکیل ترامپ، این است که رییس‌جمهور پس از اتمام دوره‌اش نمی‌تواند مورد استیضاح قرار گیرد و چنین کاری خلاف متمم اول قانون اساسی است که بر آزادی بیان و عقاید تاکید دارد.

منبع: جهان صنعت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها