وزیر دادگستری خبر داد:

انتقال و تبادل 2594 محکوم ایرانی و خارجی

وزیر دادگستری با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: «استقلال» به معنای واقعی کلمه، دستاورد بزرگ و غیرقابل انکار انقلاب اسلامی است.

انتقال و تبادل 2594 محکوم ایرانی و خارجی
کد خبر: 463906
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۰۸:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در مصاحبه با ایرنا عملکرد وزارت دادگستری را تشریح کرد.

وزیر دادگستری ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی دستاوردها و ارمغان‌های فراوانی به همراه داشت که مهمترین هدیه آن استقلال و حفظ عزت است.

وی ادامه داد: ایران امروز از نظر عزت و افتخار در جایگاه رفیعی قرار دارد و با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم‌ها و ناامنی‌های ایجاد شده از جانب دشمنان ایران، «استقلال» به معنای واقعی کلمه، دستاورد بزرگ و غیرقابل انکار انقلاب اسلامی است.

وزیر دادگستری افزود: همه مکلف هستیم برای خدا، مردم، کشور و صیانت از خون شهدا تلاش کنیم تا هر روز شاهد ارتقای کشور در همه زمینه‌های معنوی و مادی باشیم.

آوایی ضمن اشاره به برخی وقایع و حوادث دوران انقلاب اسلامی گفت: شکنجه‌ها و جنایات رژیم پهلوی نتوانست مانعی بر سر راه ادامه مبارزه آزادی‌خواهان مسلمان ایجاد کند و زندانیان در بند آن رژیم پس از آزادی از زندان‌ها گروه‌های مبارز دیگر را تشکیل دادند و مبارزه خود را به صورت جدی‌تر دنبال کردند.

وی با اشاره به عبرت آموزی از وقایع گذشته و تاریخ گفت: مبارزه همه جانبه با فساد در بخش‌های مختلف، احترام و محبت صادقانه به همه مردم، کار کردن با همه وجود برای مردم، انعطاف پذیری در شنیدن سخنان انتقادی از هر قشری، شنیدن حرف حق، اهتمام کامل به مسائل معیشتی و رفاهی مردم در حد مقدورات و با همه ظرفیت و توان، تشرع و تقید به دین و جلوگیری از همه شیوه‌ها و رفتارهایی که باعث ظلم به مردم می‌شود از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند تضمین کننده رضایت مردم و سعادت جامعه باشد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: این دغدغه‌ها به صورت جدی در دولت وجود دارد و بخش قابل توجهی از وقت جلسات دولت به این مهم اختصاص دارد. دولت از هر راهی که بتواند فشارهای بر مردم را کمتر کند، با همه محدودیت‌ها و سختی‌ها پیگیری می‌کند.

وزیر دادگستری در ادامه دستاوردها و عملکرد وزارت دادگستری از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون تشریح کرد.

آوایی مهمترین اقدامات حوزه حقوقی و امور مجلس در وزارت دادگستری گفت: در دولت تدبیر و امید وزارت دادگستری در تهیه تعداد 249 فقره پیش نویس لوایح قضایی و غیر قضایی همکاری و مشارکت داشته است همچنین 264 فقره مکاتبه پیگیری سوال و تذکرات قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت دادگستری پاسخ داده شده است.

پرداخت 635 میلیارد تومان خسارت و دیه از صندوق بیت المال


وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید 635 میلیارد تومان خسارت و دیه از صندوق بیت المال پرداخت شده است.

وزیر دادگستری در ادامه به تشریح مهمترین اقدامات وزارت دادگستری در حوزه حقوق بشر و امور بین الملل پرداخت و اظهارداشت: تعداد 22 موافقتنامه دو جانبه و چند جانبه حقوقی و قضایی با سایر کشورها در دولت تدبیر و امید منعقد شده است.

آوایی با تاکید بر گسترش روابط حقوقی قضایی با سایر کشورها افزود: در دولت تدبیر و امید تعداد دو هزار و 594 محکوم ایرانی و خارجی برای سپری کردن ادامه دوران محکومیت به کشور متبوع خود منتقل شدند.

وی اضافه کرد: تعداد پنج یادداشت تفاهم همکاری حقوقی و قضایی با سایر کشورها منعقد شده همچنین تعداد 10 تفاهم نامه همکاری با یونیسف و سایر مراکز علمی و اجرایی منعقد شده است.

راه اندازی 60 کلینیک حقوق شهروندی


وزیر دادگستری اظهارداشت: برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید حدود 60 کلینیک حقوق شهروندی در سراسر کشور راه اندازی شده است.

آوایی با اشاره به مهمترین اقدامات در حوزه تعزیرات حکومتی افزود: توسعه و تقویت گشت‌های مشترک بازرسی، تشدید مقابله و برخورد جدی با تخلفات محتکران و اخفاء و امتناع از عرضه کالا، کاهش اطاله دادرسی، تسریع در رسیدگی و اجرای به‌موقع آن پرونده ها، اولویت قرار دادن مقابله با تخلفات مهم و کلان، ورود به حوزه‌های موضوع مطالبات جدی مردم، استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و بهره‌گیری از مجازات‌های بازدارنده از قبیل نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب یا تعطیلی موقت و تعلیق پروانه کسب و اعمال تشدید مجازات‌ها در موارد تکرار تخلف از جمله اقداماتی است که در سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری می‌شود.

وزیر دادگستری ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی مجتمع و شعب ویژه، استقرار کشیک در ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌ها در تعطیلات مناسبتی و هفتگی، بازبینی و بررسی تشکیلات سازمان در راستای ارتقاء سطح کیفی سازمان و تبدیل آن به یک سازمان حرفه‌ای، تخصص محور و کارآمد، حرکت در راستای الکترونیکی کردن همه فرایندها و خدمات و تکمیل و توسعه سیستم دادرسی مکانیزه در تعزیرات حکومتی و همکاری و تعامل هرچه بیشتر با سایر دستگاه‌های دخیل در امر کنترل بازار و افزایش تعامل و همکاری با سایر قوا و دستگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که با جدیت و قوت در تعزیرات در حال انجام است.

آوایی درباره اقداماتی که وزارت دادگستری در حوزه حقوق کودک انجام داده است گفت: تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان، تدوین پیش‌نویس لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، نظارت و پایش و ارزیابی حقوق کودک در سطح ملی و واحدهای متناظر استانی، تبادل اطلاعات و همکاری با مراجع داخلی و بین‌المللی و تهیه گزارش در حوزه حقوق کودک به مجامع بین‌المللی و داخلی، تدوین گزارش برای مجامع بین‌المللی (سازمان ملل متحد) و افتتاح کلینیک تخصصی حقوق کودک در همه استان‌ها با محوریت انجمن علمی حقوق کودک ایران اقداماتی است که در راستای احقاق حقوق کودکان در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری پیگیری شده است.

مهمترین اقدامات در حوزه مالکیت فکری


وی اظهارداشت: تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه، تنظیم پیش‌نویس لایحه حمایت از مالکیت صنعتی، برگزاری منظم جلسات شورای سیاستگذاری ملی و هماهنگی دستگاه های اجرایی در زمینه مالکیت فکری، برگزاری بیش از 6 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی، اجرای برنامه مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری در آموزش تخصصی کارشناسان نهادهای دولتی، همکاری با اتحادیه اروپا در آموزش و انجام مطالعات تطبیقی در حوزه مالکیت صنعتی و ادبی و هنری نیز از جمله اقداماتی است که در حوزه مالکیت فکری در وزارت دادگستری دولت تدبیر و امید انجام شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها