«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا چین زرادخانه ویرانگر خود را به کمک دانشگاه‌های بریتانیایی بنا کرده است؟

چین هزینه‌های هنگفتی بابت ساخت مخرب‌ترین تسلیحات از جمله موشک‌هایی با سرعت 20 برابر سرعت صوت صرف می‌کند، از این روست که برخی از کارشناسان می‌گویند توانمندی بشریت برای مقابله با چنین تسلیحات ویرانگری کافی نیست و تنها راه مقابله با این تسلیحات را تکیه بر هوش مصنوعی و سیستم‌های رایانه‌ای می‌دانند.

آیا چین زرادخانه ویرانگر خود را به کمک دانشگاه‌های بریتانیایی بنا کرده است؟
کد خبر: 464268
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چین هزینه‌های هنگفتی بابت ساخت مخرب‌ترین تسلیحات از جمله موشک‌هایی با سرعت 20 برابر سرعت صوت صرف می‌کند، از این روست که برخی از کارشناسان می‌گویند توانمندی بشریت برای مقابله با چنین تسلیحات ویرانگری کافی نیست و تنها راه مقابله با این تسلیحات را تکیه بر هوش مصنوعی و سیستم‌های رایانه‌ای می‌دانند.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی به نقل از گزارش مفصلی که در «دیلی‌میل» منتشر شد خبر دادند، موشک‌های جدید چین قادرند چندین مایل را در چند ثانیه طی کنند، همچنین می‌توانند حملات غافلگیرانه‌ای را ظرف چند دقیقه به انجام برسانند، موضوعی که می‌تواند قواعد بازی را در جنگ‌های آینده با این کشور تغییر دهد.

در سایه افزایش تنش حاکم بین واشینگتن و پکن و با وجود اینکه دولت آمریکا هم سلاح‌هایی شبیه به تسلیحات جنگ ستارگان در اختیار دارد و در حال توسعه روزافزون این تسلیحات به سوی ویرانگری بیشتر است، ژنرال جون ای هایتن فرمانده وقت فرماندهی راهبردی آمریکا در نشستی که سه سال پیش در کنگره برگزار شد اعلام کرد: «تسلیحات چینی علیه ما هدف‌گذاری شده‌اند.»

به اعتقاد او، موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند به طور دقیقی اشخاص، خودروها و ساختمان‌ها را هدف قرار می‌دهند و این امر می‌تواند برای کشورهایی از جمله ایالات متحده نگران‌کننده باشد.

برای آزمایش چنین تسلیحاتی دولت پکن سه سال پیش اعلام کرده بود، تونل‌های بادی‌ای ساخته که می‌توانند وزش بادی با سرعت 25 برابر سرعت صوت را شبیه‌سازی کنند.

یکی از پیمانکاران هم گفته بود، آزمایشی 6 دقیقه‌ای روی یک موشک با سرعتی فراتر از سرعت صوت انجام داده است.

یکی از مواد تشکیل‌دهنده این موشک‌ها تحولی در صنایع دفاعی رقم زده است؛ این ماده سبک‌ترین ماده شناخته‌شده به دست بشریت است که قابلیت رسانایی حرارت را داشته، نور را در خود جذب کرده و 200 برابر فولاد استحکام دارد. این ماده در سال 2004 از سوی پژوهشگران دانشگاه منچستر اختراع شده و جین بینگ رئیس‌جمهور چین از آزمایشگاه آنها دیدن به عمل آورده بود.

از جمله کاربردهای آن می‌توان به روکش موشک‌های بالستیک و روکش کابل‌های فضاپیماها اشاره کرد که باید سرعتی فراتر از سرعت صوت داشته باشند و در این سرعت با حرارت بسیار بالایی مواجه می‌شوند، از سویی گفته می‌شود در استتار خودروهای نظامی و نیز جلیقه‌های ضدگلوله نظامیان نیز به کار می‌رود.

در گزارش‌های چین همچنین آمده است، بالگردهای Z-10 نیز با پوششی از گرافین که ماده‌ای بهسازی‌شده در موسسه تحقیقات هوانوردی پکن است پوشانده شده‌اند.

رسانه‌های چینی در عین حال اطلاع داده‌اند، این ماده در بسیاری از مراکز نظامی در جزایر مصنوعی ساخته‌شده در دریای چین جنوبی نیز به کار رفته و به طور قابل توجهی در زیردریایی‌های هسته‌ای چین هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بر هیچ کسی پوشیده نیست که دولت چین برای کنترل و مراقبت از 1.4 میلیارد شهروند خود در طول 24 ساعت سیستمی ایجاد کرده است. در این سیستم تمامی افراد از طریق شبکه گسترده‌ای از دوربین‌های تعبیه‌شده در خیابان‌ها و نیز فناوری‌های تشخیص چهره و داده‌های دیگر زیرنظر قرار دارند. از سوی دیگر برای مقایسه افراد، هر نفر دارای پرونده‌های رسمی هستند که از فناوری هوش مصنوعی بهره‌ است. همچنین فعالیت افراد در شبکه اینترنت هم رصد می‌شوند و تمام کارهای عادی‌ مردم از خریدهای روزمره گرفته تا نوع غذاهای آماده‌ای که خریداری می‌کنند نیز جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شود.

بخش عمده‌ای از این شبکه از سوی یک شرکت دولتی که اسپانسر و حامی چهار دانشگاه چینی است توسعه یافته است و ناگفته نماند که این چهار دانشگاه همکاری تنگاتنگی با چندین دانشگاه بریتانیایی دارند.

رئیس‌جمهور چین برای توسعه برتری جهانی چین راهبرد ادغام نظامی-غیرنظامی را در دستور کار خود قرار داد؛ استراتژی‌ای که متضمن نقش‌آفرینی محوری دانشگاه‌ها برای تقویت قدرت نظامی کشور است.

بر اساس قانون اساسی چین، هر نوع فناوری جدیدی حتی اگر انحصاراً توسط بخش خصوصی هم اجرا شده باشد باز طبق قانون باید در اختیار ارتش آزادی‌بخش خلق چین قرار گیرد.

موسسات پژوهشی اصلی در دانشگاه ملی فناوری چین که در هونان و در اختیار ارتش است در زمینه فناوری‌های فراتر از سرعت صوت، هواپیماهای بدون سرنشین، ابرکامپیوترها و سیستم‌های راداری و ناوبری فعالیت می‌کنند.

این دانشگاه با چندین دانشگاه بریتانیایی همکاری تنگاتنگی دارد؛ هشت دانشگاه بریتانیایی دیگر هم با دانشگاه ناوبری هوایی و فضایی پکن در ارتباط هستند، دانشگاهی که 60 درصد از بودجه تحقیقاتش به پژوهش‌های دفاعی اختصاص دارد.

دولت چین در حال توسعه اسکادران‌هایی از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری است که بعد از شناسایی هدف خود بدون دخالت انسان به پرواز درمی‌آیند، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و حملات خود را به هدف بین یکدیگر هماهنگ می‌کنند.

این برنامه در واقع گام دوم از جنگ‌های روباتیک است که در آن سلاح‌ها به طور مستقل عمل می‌کنند و جایگزین هواپیماهای بدون سرنشینی می‌شوند که در حال حاضر هدایت‌شان با عنصر انسانی از راه دور یا برنامه‌های رایانه‌ای صورت می‌پذیرد.

در حال حاضر چند کشور دیگر از جمله ایالات متحده نیز روی این فناوری نوین مشغول تحقیق هستند، و از سویی بریتانیا نیز یک اسکاداران متشکل از 20 فروند هواپیمای بدون سرنشین را چندی پیش مورد آزمایش قرار داد.

این فناوری به الگوریتم‌های رایانه‌ای نیاز دارد که اکثراً با استفاده از پژوهش‌های بیولوژیک روی حشرات و ماهی‌هاست تا بتوانند الگویی برای حرکت دسته‌جمعی این هواپیماهای بدون سرنشین را شبیه‌سازی کنند.

در کل باید گفت چین در حال حاضر بیش از 350 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که 204 عدد آن روی موشک‌های دوربردی که از روی سکوهای پرتاب زمینی شلیک می‌شوند قرار داده شده است، علاوه بر این 48 کلاهک در زیردریایی‌ها و 20 بمب پرتابی از هواپیما هم در اختیار دارند.

این در حالی است که بر اساس گزارش جدیدی که پنتاگون منتشر کرده است، چین در صدد رسیدن به سطح روسیه و ایالات متحده بوده از این رو برنامه‌هایی برای چند برابر کردن ظرفیت زرادخانه هسته‌ای خود طی یک دهه آینده تدارک دیده است.

ناگفته نماند بسیاری از این تسلیحات توسط شرکت‌های علوم و فناوری‌های فضایی چین ساخته می‌شود و توسعه می‌یابد، شرکتی دولتی که ارتباطات تنگاتنگی با دست‌کم پنج دانشگاه بریتانیایی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها