از انتقاد تا امیدواری در بیانیه هیات داوران جشنواره فیلم فجر

هیات داوران جشنواره فیلم فجربا انتقاد از برخی فضاسازی‌های خارج از عرف رسانه‌ای در دنیای مجازی برای فیلم‌های خاص، از وجود تنوع گونه‌های مختلف در جشنواره و آغاز جریان تازه اقتباس‌نویسی در سینمای ایران ابراز خرسندی کردند.

از انتقاد تا امیدواری در بیانیه هیات داوران جشنواره فیلم فجر
کد خبر: 464329
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ۱۰:۱۷:۳۲

اعتمادآنلاین| هیات داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شامل محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی در بیانیه خود که توسط ساداتیان قرائت شد، اظهار کردند:

«هیات داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن قدردانی از تلاش تک‌تک عوامل و دست‌اندرکاران 57 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران لازم می‌داند ، قبل از اعلام برندگان این دوره به چند نکته اشاره نماید:

1 - تاثیر حضور کم‌رونق بخش خصوصی در سال پاندمی و در پی آن کاهش حدود 40 درصدی تولیدات سینمای ایران بر کیفیت کلی فیلم‌ها، قابل پیش‌بینی بود.

در این میان اما روزنه امید برایمان پر و بال گرفتن عنصر تخیل در داستان‌پردازی در بخش قابل‌توجهی از فیلم‌ها بود، عنصری که سینمای ایران و مخاطبانش در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند. تنوع ژانر و فضاهای مختلف میان 57 فیلم بخش مسابقه فارغ از کیفیت‌شان، فرضیه تک‌ژانری بودن سینمای ایران را باطل کرد. این نشانگر آن است که سینمای ایران پتانسیل آن را دارد که به فیلم‌های تکراری محدود نشود و به تنوع گونه روی بیاورد.

2- در تمام این روزها بر آن بودیم که فارغ از برخی فضاسازی‌های خارج از عرف رسانه‌ای در دنیای مجازی فقط و فقط با معیارهای تخصصی و کارشناسانه به قضاوت آثار بنشینیم. متاسفانه امسال فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری به جای انعکاس نظرات واقعی منتقدان و صاحب‌نظران و مخاطبان محلی شده بود برای تبلیغات فیلم‌هایی خاص و امید است که در سال‌های آتی شاهد رقابت هر چه سالم‌تر و بی‌حاشیه‌تر فیلم‌ها در کنار یکدیگر باشیم.

3- خوشحالیم که بخش قابل توجهی از فیلم‌های مهم امسال بر پایه اقتباس ساخته شده بودند و این می‌تواند نویدگر آغاز جریانی جدی در سینمای اقتباسی‌مان باشد.

4- با توجه به اهمیت فیلم‌های خارج از جریان اصلی و موسوم به هنروتجربه هیات داوران اصرار بر این داشت علی‌رغم کیفیت پایین‌تر از حد این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره بخشی جداگانه جهت نمایش منتخب این فیلم‌ها برای اصحاب رسانه در جشنواره ایجاد شود که متاسفانه به خاطر شرایط کرونا این مهم از طرف جشنواره ممکن نشد. امیدواریم در سال‌های آینده بخش مستقل فیلمسازان اول و بخش مستقل سینمای تجربی در جشنواره فجر شکل بگیرد تا باعث رشد و پویایی این جریان سینمایی شود.

در پایان با آرزوی سلامتی برای مردم کشور عزیزمان ایران و تمامی مردم جهان امیدواریم چراغ سینماهای کشورمان که به بهانه جشنواره روشن شد، دیگر هرگز خاموش نشود.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها