دموکرات‌ها در سنا:

اگر ترامپ محکوم نشود بار دیگر شورش به راه می‌اندازد

نمایندگان دموکراتی که در پرونده استیضاح ترامپ در سنا نقش دادستان را برعهده گرفته‌ و اتهام تحریک شورش و حمله به کنگره را مطرح کرده‌اند، هشدار دادند اگر سنا ترامپ را محکوم نکند، رئیس جمهوری سابق بار دیگر می‌تواند این کار را انجام دهد.

اگر ترامپ محکوم نشود بار دیگر شورش به راه می‌اندازد
کد خبر: 464436
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سه روز نخست جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سنا بر روی صحبت‌های تند و آتشینش برای حامیانش در هفته‌های منتهی به حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره متمرکز بود.

البته به نظر می‌رسد که بعید است دموکرات‌ها بتوانند محکومیت ترامپ را به دست بیاورند و بار دیگر او را از کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا منع کنند چون تنها شش جمهوری خواه در سنای 100 کرسی آمریکا با دموکرات‌ها در استیضاح رئیس جمهوری سابق این کشور همراه شده‌اند.

این در حالی است که رای آوردن استیضاح به حداقل 67 رای نیاز دارد که با احتساب 50 نماینده دموکرات و شش جمهوری‌خواه، عدد مورد نظر با تصویب نهایی فاصله دارد.

جیمی راسکین، مدیر ارشد استیضاح در جلسه پایانی استیضاح در روز پنجشنبه گفت: اگر او بار دیگر به قدرت برسد و این روند یکبار دیگر تکرار شود، هیچکس را بجز خودمان نمی‌توانیم مقصر بدانیم.

تد لیو، یکی دیگر از نمایندگان دموکرات‌ها نیز به سناتورها گفت که نگران این است که اگر ترامپ بار دیگر در 2024 کاندیدا شود و شکست بخورد، چه اتفاقی می‌افتد و گفت: نگران این نیستم که او بار دیگر کاندیدا شود بلکه می‌ترسم اگر یکبار دیگر شکست بخورد، می‌تواند شورش به راه بیندازد.

یک اکثریت دو سومی در سنا برای محکوم کردن ترامپ نیاز است یعنی 17 سناتور جمهوری خواه باید علیه ترامپ باشند در حالیکه وی هنوز در میان اکثر رای دهندگان جمهوری خواه محبوبیت دارد و نشان داده که تمایل دارد تا در انتخابات 2024 کاندیدا شود.

دموکرات‌ها هم‌چنین در سومین روز ارایه ادله خود برای استیضاح دوم دونالد ترامپ به تبعات رفتار او در دو ماه پس از انتخابات نوامبر و بازتاب جهانی تصاویر مربوط به یورش به کنگره در روز 6 ژانویه پرداختند.

دموکرات‌ها روز پنجشنبه پس از 13 ساعت به طرح شکواییه خود خاتمه دادند و از امروز جمعه نوبت به وکلای ترامپ می‌رسد، هر چند آنها گفته‌اند قصد ندارند بیش از یک روز «وقت سنا» را بگیرند.

به نطر می‌رسد آنها که همراهی 17 سناتور جمهوری‌خواه با 50 دموکرات برای محکومیت ترامپ را تقریبا «غیرممکن» می‌دانند نیازی به استفاده از 16 ساعت فرصت خود نمی‌بینند.

پس از اتمام دفاعیه آنها، دو طرف فرصت خواهند داشت شاهدان احتمالی را به صحن سنا دعوت کنند. در غیر این صورت، 100 سناتور مجلس سنا به رای خواهند نشست و درباره محکومیت یا تبرئه ترامپ تصمیم‌گیری خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها