علیرضا دبیر:

کشتی به حمایت بالاتر از وزیر ورزش نیاز دارد / جام جهانی پخش زنده بود، بنا و محمدی را اعزام نکردیم

رییس فدراسیون کشتی با بیان اینکه کشتی در سراشیبی قرار گرفته است، گفت: ورزش اول ایران نیاز به حمایت‌های بالاتر از وزیر ورزش و رییس کمیته المپیک نیاز دارد.

کشتی به حمایت بالاتر از وزیر ورزش نیاز دارد / جام جهانی پخش زنده بود، بنا و محمدی را اعزام نکردیم
کد خبر: 464559
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۸:۲۷:۱۵

اعتمادآنلاین| علیرضا دبیر درباره وضعیت تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی گفت: درحال حاضر حدود 85 کشتی گیر و مربی در اردوی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی قرنطینه هستند و واقعا کار سختی است‌. من در رشته های دیگر آماری که گرفتم 4 یا 6 نفر هستند و قرنطینه و هزینه 85 نفر واقعا کار سختی است. به غیر از این ها حدود 15 نفر هم آشپز و نیروی خدماتی و... باید در قرنطینه باشند و تامین هزینه تست ها و سایر موارد در کنار رعایت پروتکل ها واقعا سخت است. دیروز(جمعه) مشاهده کردم دو کشتی گیر به خارج از محل قرنطینه آمدند که واقعا اوقات تلخی کردم.

هر کس مدال المپیک می خواهد باید سختی ها را تحمل کند

وی درباره لزوم ایجاد شرایط لازم یکنواخت نشدن فضای اردو برای کشتی گیران و مربیان گفت: واقعیت این است که چون من کمی زندگی قهرمانی را پشت سر گذاشته ام، در زندگی قهرمانی ریاضت است و هر کس به لحاظ روحی و بدنی قویتر باشد ماندگارتر است. روز اول اردو هم به بچه ها گفتم در این 7 یا 8 ماه مانده به المپیک کسی می تواند موفق تر باشد و مدال المپیک بگیرد که تحمل بیشتری داشته باشد.

حتی خانواده کشتی گیران هم نمی توانند به دیدنشان بیایند

دارنده مدال طلای المپیک افزود: بالاخره زندگی قهرمانی است و باید تحمل کنند و طاقت بیاورند. حتما ما هم باید کارهایی انجام دهیم اما در این شرایط بچه ها نه می توانند بیرون بروند و نه کسی حتی نزدیکترین افراد خانواده شان نیز نمی تواند بیایند و آن ها را ببیند. شرایط سختی است اما برای اینکه برای کشور، مردم و خودشان بخواهند افتخارآفرینی کنند باید این شرایط سخت را تحمل کنند.

جو خوبی بر تیم های ملی حاکم است

رییس فدراسیون کشتی در ادامه درباره تقویم فشرده مسابقات پیش رو و برنامه های فدراسیون کشتی، گفت: المپیک برای ما مهم است و بر اساس المپیک اردو، مسابقه یا انتخابی داریم. خدا را شکر همفکری در کادر فنی آزاد و فرنگی وجود دارد و می دانند چه مسیر سختی در پیش داریم. ما نیمی از سهمیه های آزاد و فرنگی را گرفتیم و برای هر کدام برنامه مشخصی داریم، کسانی که سهمیه نگرفتند برای رقابت های گزینشی و پس از آن انتخابی تیم ملی برنامه جداگانه دارند و در اوزانی که سهمیه گرفتیم نیز نفرات شاخص به نحوی دیگر در انتخابی حاضر می شوند.

در اجرای چرخه انتخابی تیم های ملی جدی هستیم

وی تصریح کرد: ما بر سر اجرای چرخه انتخابی تیم های ملی خیلی جدی هستیم، قانونی است که مجمع مصوب کرده و حتما به کشتی ایران کمک می کند اما با توجه به شیوع کرونا خیلی از کارها را دوست داشتیم انجام دهیم اما شرایط اجازه نمی دهد. ما خیلی از مسابقات را دوست داریم برگزار کنیم اما نمی شود. به دلیل شیوع کرونا باشگاه های کشتی در ایران تعطیل شده اند و خدا محبت کرد توانستیم مجوز برگزاری لیگ را بگیریم. لیگ خیلی به کشتی کمک کرد و بار آن را بعد از 8 ماه تعطیلی به دوش کشید. خدا را شکر در لیگ مشکل جانی پیش نیامد و فقط یکی دو کشتی گیر کرونا گرفتند، مربیانی هم که کرونا گرفتند در اردو مبتلا شدند نه در جریان برگزاری لیگ.

حتی کشتی گیران خوب ما بعد از 3 دقیقه مبارزه سیاه می شدند

دبیر خاطرنشان کرد: در دور رفت لیگ حتی کشتی گیران خوب ما انقدر بدن ها خراب بود که سر 3 دقیقه سیاه می شدند. بعد وقتی مربیان وضعیت بدن بچه ها را دیدند تلنگرهای لازم را زدند و تدکراتی را دادند. بعد از آن ما مسابقات انتخابی تیم ملی را داشتیم و پس از آن در دور برگشت بدن ها واقعا آماده تر بود. دست ما بسته بود اما خیلی ها در همین لیگ خودشان را نشان دادند و کشتی گیری نبود که کشتی نگرفته باشد و بگوید من برای انتخابی جا ماندم. شرایط خیلی ویژه است و من حتی می گویم شرایط کرونا از جنگ هم بدتر است، در جنگ می توان یک زیرزمین برای تمرین پیدا کرد اما در این شرایط نمی توان اطمینان کرد.

در همه اوزان انتخابی خواهیم داشت

وی با تاکید بر توجه به انتخاب ملی پوشان بر اساس رقابت انتخابی گفت: در تمامی اوزان انتخابی تیم ملی داریم اما به شکل های مختلف. عدالت این نیست که ما به همه صد هزار تومان بدهیم، عدالت این است که هر کس بر اساس آورده یا داشته اش بگیرد، یکی دویست هزار تومان، یکی صد هزار تومان و یکی هم هیچ مبلغی نگیرد.

برنامه های کشتی فرنگی از تورنمنت اوکراین آغاز می شود

رییس فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: فعلا برگزاری انتخابی در دو وزن کشتی آزاد قطعی شده و 4 وزن المپیکی باقی مانده است، در این میان 3 وزن که عازم مسابقات گزینشی المپیک هستند. در کشتی فرنگی هم هفته گذشته با آقای بنا و سوریان صحبت کردم، آن ها هم برنامه شان را از تورنمنت اوکراین شروع می کنند، قصد داریم جام تختی هم برگزار کنیم که این مسابقات هم یک مرحله از انتخابی تیم ملی خواهد بود. فکر میکنم در 3 یا 4 وزن با اعزام به مسابقات بین المللی کشتی گیران را محک بزنند و در نهایت نفر مدنظرشان را انتخاب کنند، اگر در نهایت به نتیجه نرسند انتخابی درون اردویی خواهیم داشت.

احترام بنا و محمدی بر من واجب است

وی در پاسخ به این سوال که چقدر پای برگزاری انتخابی تیم ملی ایستاده اید؟ خاطرنشان کرد: ابتدا از آقای بنا و محمدی تشکر می کنم، انصافا پای برقراری عدالت ایستاده اند. من در کار این دوستان نه خودم دوست دارم ورود کنم و خیلی از اوقات این اجازه را به خودم نمی دهم. من در کلیات نقطه نظرات خودم را اعلام می کنم. بنا و محمدی در بحث فنی و مربیگری از من جلوتر بودند و هستند، هر دو بزرگتر و پیشکسوت من هستند و احترامشان بر من واجب است. انصافا کارشان را هم بلدند. در کنار این دوستان نیز نفرات خوبی هستند که می توانند کمک کنند و من به آن شکل دغدغه ای ندارم. با توجه به اینکه خودم آزادکار بودم بعضی اوقات ایشان لطف دارد و در مواردی نظر من را می خواهد که با کمال میل قطعا کمک می کنم. هم او و هم محمد بنا روی کارشان تمرکز دارند و من از آن ها تشکر می کنم.

در قبر از مدال هایمان نمی پرسند اما سوال می کنند آیا حق کسی را خورده ایم

وی ادامه داد: از دوستان فقط خواهش کردم عدالت یادمان نرود.همیشه می گویم در قبر از ما نمی پرسند چند مدال دارید اما اگر حق کسی را خورده باشیم حتما از ما سوال می شود. از سوی دیگر شاید خیلی ها فکر کنند حق با آن هاست، نه اینطور نیست، ارزیابی صورت می گیرد و همه موارد بررسی می شود. به این باور دارم که اگر عدالت در بستن تیم رعایت شود حتما خدا دستمان را می گیرد.

سوریان رابطه خوبی با بنا دارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا بر خلاف تیم ملی کشتی آزاد که از مدیر فنی برخوردار است در تیم ملی کشتی فرنگی چنین سمتی وجود ندارد، گفت: انصافا در تیم ملی کشتی آزاد آقای کاوه بار از روی دوش ما برمی دارد و دائما با او و مربیان در ارتباطم. مدیر تیم ملی باید کسی باشد که بتواند بین کادر های فنی و فدراسیون تعامل ایجاد کند. ما در تیم ملی کشتی فرنگی هر چه بررسی کردیم دیدیم سوریان جدا از اینکه در کارهای اجرایی کمک می کند و با توجه به رابطه خوبی که با کادر فنی دارد می تواند کمک کند.

اعتقادی به جایگاه مدیر تیم های ملی ندارم

دبیر تصریح کرد: به شخصه اعتقادی به جایگاه مدیر تیم های ملی ندارم اما خب قبل از ما بوده است. در کشتی آزاد اگر اقای کاوه مدیر تیم های ملی هم نباشد حتما از او کمک می خواهم چون کسی است که من و خیلی از مربیان دیگر را رشد داده و کارآیی اش را دیده ام.

از سوی دیگر به جز سوریان چه کسی را داریم که هم رابطه پدر پسری با بنا داشته باشد و هم بتواند به ما کمک کند. هم در کشتی فرنگی و هم آزاد جو بسیار خوبی حاکم است و امیدوارم اگر چشم نخورد تا المپیک همینطور جلو برویم.

امید نوروزی جوان آینده داری است

وی درباره هدف از انتصاب امید نوروزی به عنوان مشاور عالی رییس فدراسیون کشتی و حیطه فعالیت های او گفت: آقای نوروزی یکی از جوانان آینده دار است و امیدوارم این بچه های مدال دار از کشتی نروند و بیایند چرا که ما به هر شکل میهمانیم و شش ماه، یک سال، دو سال یا هر زمانی باید برویم. بچه ها باید بیایند خودشان وارد این سیکل شوند و به مدیریت فدراسیون و بالاتر برسند. او انصافا از بچه های آینده دار است و حیف است که ما از وجودش استفاده نکنیم. از او خواهش کردیم در حوزه کشتی فرنگی بیاید و کمک کند، به هر حال در کشتی فرنگی که فقط بزرگسالان نیست، ما رده های پایه را هم داریم.

من رییس فدراسیون کل کشتی ایرانم

رییس فدراسیون کشتی افزود: من رییس فدراسیون خانه کشتی و تیم ملی بزرگسالان نیستم و رییس فدراسیون کل کشتی کشورم. امید نوروزی قهرمان جهان و المپیک است و ذهن بازی دارد که می تواند به ما نه فقط در کشتی فرنگی بلکه در موارد دیگر کمک کند. مثلا همین الان که قرار است کار فیلم سینمایی را انجام دهیم، همه کارها بر عهده امید نوروزی است.

همه قهرمانان حتما نباید در فدراسیون کشتی باشند

دارنده مدال های طلای جهان و المپیک در پاسخ به این سوال که آیا زمینه حضور دیگر مدال داران جهان و المپیک مثل جدیدی، حیدری و... در فدراسیون کشتی مهیاست یا خیر، گفت: آقای جدیدی که نماینده ما در انتخابات شورای کشتی آسیاست. از آقای رنگرز خواهش کردیم آمد، هر کس هم پیش ما می آید جای بهتر به او پیسنهاد می شود. آقای رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان مازندران شد یا نصیرزاده که جای دیگر رفت. پیگیر حضور جدیدی در شورای کشتی آسیا یا آقای سوریان در اتحادیه جهانی هستیم.ما از خدایمان است اما یکسری فکر می کنند حتما باید در فدراسیون کشتی باشند اما کشتی خیلی بزرگتر از فدراسیون کشتی است، می توانند در باشگاه ها یا جاهای دیگر مربیگری کنند. فدراسیون خانه همه قهزمانان است و ما وظیفه داریم هر کمکی از دستمان برمی آید برایشان انجام دهیم.

جام جهانی رویداد درجه 4 است

به گزارش ایسنا، دبیر در پاسخ به این سوال که چرا کشتی ایران با تیم های کامل در جام جهانی صربستان حاضر نشد، خاطرنشان کرد: اگر مسابقات قهرمانی جهانی برگزار می شد همانطور که اعلام کردیم قصد داشتیم تیم کامل اعزام کنیم و انتخابی هم برگزار کردیم اما با لغو این رقابت ها وقتی قرار شد جام جهانی برگزار شود تصمیم تغییر کرد. نگاه باید المپیک محور باشد، ما تیم کامل میبردیم جام جهانی که چه کار کنیم؟ 7، 8 سال گذشته تیم کامل با کشتی گیران خوب را به جام جهانی بردیم، هنوز این وزن ها با کشتی گیران خوب پر نشده است. جام جهانی مسابقات درجه 3 یا 4 است، به ترتیب المپیک، قهرمانی جهان و بازی های آسیایی را داریم و بعد از آن جام جهانی قرار دارد. در جام جهانی باید به جوانان میدان بدهیم.

بنا و محمدی گفتند جام جهانی برایمان مهم نیست

وی افزود: این را بگویم آقای بنا و محمدی به روز همه مسابقات را دنبال می کنند. خود این دوستان آمدند گفتند این مسابقات دیگر برای ما مهم نیست.تاکتیک اقای بنا این شد که دو تا از بچه هایی را بفرستد که می خواهند سهمیه المپیک بگیرند. حسین نوری و ساروی اعزام شدند، اسدی در 67 کیلوگرم هم قرار بود اعزام شود که کرونا گرفت و نتوانست اعزام شود.

محمدی برای جام جهانی 2 کشتی گیر معرفی کرد

رییس فدراسیون کشتی افزود: در کشتی آزاد هم آقای محمدی 2 کشتی گیر معرفی کرد، یکی رحمان عموزاد و دیگری امیرمحمد یزدانی که هر دو جوان هستند و یکی قرار است به رقابت های کسب سهمیه برود و دیگری هم در انتخابی وزن 57 کیلوگرم کشتی می گیرد. یعنی تقریبا کادر فنی به اهدافشان رسیدند. اگر شرایط کرونا نبود شاید تیمی جوان را اعزام می کردیم.

یزدانی فقط یک حریف آمریکایی دارد

وی درباره علت اعزام نشدن حسن یزدانی به جام جهانی برای محک خوردن گفت: یزدانی حریفانش را در جام جهانی زیر یکی دو دقیقه ده هیچ می کرد، همان مسابقات را در لیگ گرفت. او در داخل ایران یک رقیب دارد که کامران قاسمپور است که با هم در انتخابی کشتی می گیرند و در جهان هم هر کدام که برکند یک حریف آمریکایی دارند که او هم به جام جهانی نیامده بود.

بنا و محمدی به صربستان اعزام نشدند چرن مسابقات پخش زنده می شد!

دبیر درباره علت اعزام نشدن محمد بنا و غلامرضا محمدی سرمربیان تیم های ملی کشتی به جام جهانی صربستان نیز گفت: وقتی مسابقات پخش زنده می شود، کادر فنی برود چکار؟ وقتی تلویزیون و پخش زنده هست برای چه بروند؟ خود آقای بنا من دیدم بصورت آنلاین مسابقات را می دید و بررسی می کرد. الان دیگر یکسری هزینه های اضافی را می شود انجام نداد.

اجازه بدهند انتخابی را در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار می کنیم

وی درباره شرایط برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی میان حسن یزدانی و کامران قاسمپور و اطری مقابل رحمان عموزاد در تاریخ 19 اسفند، گفت: خیلی ها می گویند چرا انتخابی درون اردویی است اما اگر وزارت بهداشت و وزارت ورزش مجوز بدهند حتما در سالن 12 هزار نفری مسابقات را برگزار می کنیم و از خدایمان است تماشاگران بیایند. اصلا کشتی بدون تماشاگر معنی ندارد ولی این موضوع مربوط به رعایت پروتکل هاست.

شاید انتخابی کشتی آزاد در 3 دور باشد

دبیر در پاسخ به این سوال که قرار است چند دور کشتی در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در دو وزن 57 و 86 کیلوگرم برگزار شود، خاطرنشان کرد: در بیانیه کادر فنی ‌کشتی آزاد آمده با صلاحدید کمیته یا کادر فنی شاید 3 بار با هم انتخابی بگیرند. این موضوع بستگی به شرایط دارد.

در همه اوزان انتخابی برگزار می شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا انتخابی کشتی آزاد فقط در دو وزن 86 و 57 کیلوگرم برگزار می شود و انتخابی کشتی فرنگی در هیچ وزنی برگزار نمی شود، گفت: فعلا در دو وزن انتخابی داریم. مرحله به مرحله کار انجام می شود و دوستان عجله نکنند. ما در 3 وزن هنوز سهمیه نگرفتیم. در سنگین وزن 2 جوان جلو آمدند و باید در رقابت های بین المللی تست شوند. خیال همه راحت باشد انتخابی به شکل های مختلف در همه اوزان انجام می شود.

تدوین سند راهبردی یکی از اقدامات مهم فدراسیون کشتی است

دبیر درباره تدوین سند راهبردی کشتی ایران نیز خاطرنشان کرد: حتما سند راهبردی یکی از مهمترین اقدامات فدراسیون کشتی است. فقط یکی از حوزه های سند راهبردی بحث فنی است و این سند در 8 حوزه نوشته شده و فقط بحث فنی نیست. ما برای اینکه در المپیک 2028 قهرمان شویم باید در 8 حوزه پیشرفت کنیم یعنی شما نمی توانید زیرساخت ها را درست نکرده باشید بعد بگویید چرا جمعیت کشتی پایین آمده است.وقتی جنبه کمی را در نظر نگیرید حتما به مرور زمان روی جنبه کیفی هم تاثیر می گذارد. این سند را با همکاری دانشگاه شریف نوشتیم بعد دوستان نقد کردند چرا با همکاری دانشگاه های تربیت بدنی نوشته نشده است‌ اصلا نوشتن برنامه کار دانشگاه های تربیت بدنی نیست و ما در حوزه های فنی، بدنی و فیزیولوژی از این دوستان سوال می کنیم.

کشتی به حمایت بالاتر از وزیر ورزش نیاز دارد

رییس فدراسیون کشتی ادامه داد: زمانی که کشتی در اوج بود و آقای طالقانی ریاست فدراسیون را بر عهده داشت جمعیت کشتی یک میلیون نفر بود اما امروز به 40 هزار نفر رسیده است و کسانی که در مسابقه بتوانند شرکت کنند به 4 هزار نفر هم نمی رسد. وزیر ورزش و ریس کمیته المپیک و دکتر علی نژاد از کشتی حمایت می کنند اما کشتی به حمایت بالاتر از این ها نیاز دارد. ورزش ملی ما واقعا در خطر است و سفرهای استانی من برای همین است. باشگاه های ما وحشتناک کم شده اند، باشگاه های کشتی به بیلیارد و بدنسازی و ووشو تبدیل شده اند و 5 یا 6 باشگاه کشتی جمع شده اند و به یک خانه کشتی تبدیل شده اند که اتفاق خوبی نیست. اگر جلوی این شیب نزولی را نگیریم خطرناک است. کم شدن جمعیت کشتی دغدغه اصلی من است و ورزش ملی ما ضربه می خورد و امیدوارم جلوی آن را بگیریم. در بحث فنی سند 30 تا 35 قهرمان آسیا وجهان و کارشناس فنی آمدند نظر دادند.

انستیتو کشتی مکلف شده به همه استان ها سرکشی کند

دبیر درباره کاهش جمعیت مربیان بواسطه دستمزدهای اندک و پایین بودن انگیزه برای ادامه کار مربیان نیز گفت: چند بار گفتم دو علت مهم کم شدن کشتی گیر یکی روسای هیات هایی هستند که وقت نمی گذارند و سرکشی نمی کنند.باور دارم ندیر باید عملیاتی باشد. وقتی بنده به عنوان مسئول فدراسیون همه استان ها را یکی یکی می روم و با همه مسئولان استان ها و اعضای فنی جلسه می گذارم خب همین کار را روسای هیات ها هم باید انجام دهند و به شهرستان ها بروند. رییس هیاتی که دلش برای استانش بسوزد حتما نتیجه می گیرد.

دانش فنی مربیان کشتی پایین آمده است

وی ادامه داد: دانش فنی مربیان ما در پایه وقتی پایین باشد حتما سطح کشتی ما پائین آمده و خود را در تیم های ملی نشان می دهد. انستیتو دیگر این نیست که در تهران بنشینند و مربیان دیگر بیایند اینجا تا یاد بگیرند. انستیتو طبق سند راهبردی مکلف شده استان به استان برود. وقتی انستیتوی ما به استان ها بروند همه مربیان می آیند و می توانند استفاده کنند. این اتفاق قرار است از سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس آغاز شود و اتفاقات خوبی در انستستوی فدراسیون کشتی رقم می خورد.

نگویید کشتی باید بار ورزش ایران در المپیک را به دوش بکشد

وی در پایان گفت: انصافا وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما کمک می کنند هر چند نیازهای کشتی خیلی بیشتر است و خارج از ظرفیت دوستان در وزارت ورزش و کمیته المپیک است. دکتر سلطانی فر، آقای صالحی امیری و علی نژاد با همه توان کمک می کنند. از دوستان خواهش دارم بار روی دوش کشتی نگذارند که کشتی باید بار المپیک و کاروان ایران را بکشد. من این شرایط را خودم گذارندم هر چه فشار کمتر باشد بچه ها بهتر کار می کنند، هر چند ما هم باید حواسمان به این موضوع باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها