در نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد؛

جشنواره امسال را بر اساس شرایط سال 99 ارزیابی کنیم

نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز شنبه 25 بهمن‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد. مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر و مدیر بخش بین‌الملل جشنواره در این نشست حضور داشتند.

جشنواره امسال را بر اساس شرایط سال 99 ارزیابی کنیم
کد خبر: 464721
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۴:۴۵:۱۱

اعتمادآنلاین| نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز شنبه 25 بهمن‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد.

محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسن ریاحی (آهنگساز و دبیر جشنواره) و اردوان جعفریان (مدیر بخش بین‌الملل جشنواره) مسئولانی بودند که به اتفاق اصحاب رسانه در این نشست خبری حضور داشتند.

از جشنواره امسال راضی هستم

وجود جایزه باربد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است

در ابتدای مراسم حسن ریاحی، دبیر جشنواره خطاب به حاضران، گفت: سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از 28 بهمن‌ماه تا چهارم اسفند برگزار خواهد شد و من نیز از روال طی شده رضایت دارم، زیرا همکاران و اعضای برگزاری در شرایط کرونا با نظم به امور مربوطه پرداختند.

ریاحی افزود: در این میان مشکلی که وجود داشت این بود که به دلیل شیوع کرونا گروه‌ها نمی‌توانستند گرد هم جمع شوند و به تمرین بپردازند اما با این در حال حاضر چند گروه آماده اجرا هستند.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: اتفای جدیدی که در جشنواره امسال رخ داده وجود جایزه باربد است که این اتفاس بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت. اتفاق دیگر اینکه افراد ممتاز دانشگاه‌ها نیز در جشنواره امسال حضور دارند.

ارکسترهای سمفونیک و ملی نیز برای اجرا در این دوره جشنواره تمرین کرده‌اند و در همین راستا، برنامه‌های جالبی را برای اجرا در نظر گرفته‌اند.

حسن ریاحی با اشاره به اینکه هنرجویان هنرستان موسیقی نیز در جشنواره امسال حضور دارند، دگفت: لازم بود که چرخ جشنواره از حرکت باز نایستد و در نهایت من از اتفاقات راضی هستم.

اساسنامه جشنواره اصلاح شده است

تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهم

در ادامه مراسم محمد اله‌یاری، مدیر کل دفتر موسیقی نیز درباره جشنواره امسال توضیحانی ارائه کرد.

او ضمن تبریک حلول ماه رجب، میلاد امام باقر (ع) و فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، به ارائه گزارشی پرداخت و از در گذشتگان امسال یاد کرد.

او گزارشی ارائه کرد و گفت: یکی از موارد مورد توجه اصلاح اساسنامه جشنواره بود که در این زمینه شورای ارزیابی وارد عمل شد و امور مربوط به آن را انجام داد. و باید بگویم تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهمی بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد.

اله‌یاری افزود: ایجاد بخش رقابتی یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در جشنواره امسال رخ داد که با اصلاحاتی همراه بود. از سال پیش که کرونا آمد، بسیاری از فعالیت‌ها معلق شد و ما نیز برای برگزاری جشنواره چند سناریو داشتیم.

می‌خواستیم با اتمام کرونا جشنواره را حضوری برگزار کنیم که به دلیل تداوم بحران کرونا میسرنشد. سناریو دوم برگزاری بخشی از اجراها به صورت حضوری بود و خب سالن‌های ما تعداد بالایی ظریف دارند و اگر حتی ظرفیت سی تا پنجاه درصدی را نیز در نظر می‌گرفتیم بازهم تجمعی ایجاد می‌شد و در ادامه، با مکاتباتی که با ستاد کرونا داشتیم، اجازه برگزاری حضوری به ما داده نشد و در نهایت قرار شد آثار صحنه‌ای به صورت مجازی به اجرا بپردازند. در این زمینه اجراه از بسترهای اینترنتی پخش می‌شوند.

تلاشمان این بود که ضبط کنسرت‌ها و فیلمبرداری از آن‌ها با کیفیت باشد

اله‌یاری ادامه داد: موضوع دیگر اینکه تلاش‌مان این بود که ضبط کنسرت‌ها و فیلمبرداری از آن‌ها با کیفیت باشد و کیفیت دکور را نیز مدنظر بوده و در همین راستا، از سه‌شنبه اجراهای متفاوتی را شاهد خواهید بود. با وجود ضبط با کیفیت آثار موسیقی ایران آرشیوی متنوع را در اختیار خواهد داشت که اتفاق خوبی است.

اله‌یاری اذعان داشت: می‌خواستیم اجراهای امسال تا سوم اسفندماه ادامه یابد اما اگر این اتفاق می‌افتاد تراکمی در اجراها به وجود می‌آمد و نمی‌خواستیم اینگونه شود؛ لذا تصمیم بر این شد که اجراها تا روز چهارم اسفندماه که روز اختتامیه نیز هست، پخش شوند.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه گفت: در بخش جایزه باربد هم باید بگویم که تاکنون 148 آلبوم در 15 رشته به دست ما رسیده که در ما در نهایت 52 اثر برگزیده برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه باربد نیز اعلام می‌شود.

در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر 1800 دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از 400 هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.

محمد اله‌یاری درباره دیگر بخش‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: به جز بخش رقابتی و اجراها، مانند سال‌های گذشته جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی نیز وجود دارد. در بخش ترانه، متن ترانه‌های شنیده شده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در بخش پژوهشی نیز آقای رضا مهدوی طی همکاری با رادیو فرهنگ این بخش را مدیریت خواهد کرد.

از چهار هنرمند و استاد عرصه موسیقی تجلیل می‌شود

اله‌یاری درباره بخش بزرگداشت جشنواره نیز اینگونه توضیح داد: در جشنواره امسال از محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب به عنوان موزیسین شناخته شده انقلاب تجلیل خواهد شد که مستندسازی این بخش نیز در حال انجام است تا روز اختتامیه اکران شود.

بخش دیگری داریم که مربوط به اجراهای صحنه‌ای است و در این میان دو اجرا با یاد استاد محمدرضا شجریان که امسال ایشان را از دست دادیم، روی صحنه می‌روند. اجرای دیگری نیز توسط هنرمندان لرستان انجام می‌شود و در رثای شهید قاسم سلیمانی است. در تالار وحدت نیز ارکسترهای دولتی هم اجراهای آنلاینی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود که اطلاعات آن نیز در روزهای آینده منتشر می‌شود.

اله‌یاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چرایی برگزاری جشنواره موسیقی فجر در شرایط کورنا گفت: شاید بهترین کار برگزار نکردن جشنواره بود، اما از ابتدا شورای سیاست‌گذاری یه سمت برگزار شدن این رویداد رفت و ما باید بر اساس وضعیت کرونا پیش می‌رفتیم.

او گفت: حتی ضبط کنسرت‌ها و آمد و رفت‌های مربوط به آن کار سختی بود اما در نهایت سیاست بر این بود که جشنواره موسیقی فجر امسال نیز برگزار شود. از سویی با افزودن بخش رقابتی خواستیم فرصت به جوانان داده شود و تفکرمان است که جشنواره موسیقی نیز مانند جشنواره فیلم جایگاهی مشخص داشته باشد و در آینده ادامه یابد.

جشنواره امسال را در شرایط سال 1399 ارزیابی کنیم

اله‌یاری تاکید کرد: جشنواره امسال را در شرایط سال 1399 ارزیابی کنیم.

اله‌یاری درباره تعامل‌های صورت گرفته و بهره‌گیری از بسترها و پلتفرم‌ها برای اجراهای مجازی و آنلاین نیز گفت: بیش از دوماه با صدا و سیما تعامل داشته‌ایم و تلاشمان این است اجراهای مجازی بر اساس ضوابط و مقررارت به سرانجام رسند. تمایل داریم جشنواره از بسترهای مجوزدار پخش می‌شود و تعامل با ساترا و صدا و سما وجود دارد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت تکمیل صحبت‌هایش نیز اینگونه گفت: تمام فیلم‌های جشنواره طبق قرارداد مادی که با هنرمندان بسته شده، به نمایش در می‌آید که البته رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم‌های جشنواره در روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به‌صورت دی وی دی توزیع شود.

اله‌یاری در پایان صحبت‌هایش گفت: در جشنواره امسال موضوع ژانربندی‌ها را داشتیم که مورد گفتگو قرار خواهد گرفت و چهل نوا نیز بخش دیگر موسیقی و رسانه اشت.

شش گروه از چهار کشور در جشنواره امسال حضور دارند

رسانه‌ها با انتشار اخبار غیر فارسی بخش بین‌الملل را یاری کنند

اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل دیگر سخنران نشست خبری جشنواره موسیقی فجر امسال بود.

او گفت: برای سامان‌دهی به بخش بین‌الملل مهرماه امسال کمیته‌ای تشکیل شد و طی برگزاری جلسه‌ای، درباره نحوه برپایی این بخش بحث و تعامل شد. حال نیز در جشنواره امسال شش گروه از چهار کشور را خواهیم داشت. بحران کرونا باعث شد نتوانیم با گروه‌های بزرگ همکاری کنیم. از طرفی کیفیت ارجراها نسبت به سال‌های قبل برایمان اهمیت داشت و به همین دلیل هنرمندانی را انتخاب کردیم که سابقه و کیفیت لازم را برای حضور در رویداد امسال داشته باشند. موضوع دیگر اینکه تمام آثار مربوطه برای جشنواره امسال ساخته شده‌اند و اجراها به صورت اختصاصی برای مخاطبان جشنواره موسیقی فجر ضبط شده است.

جعفریان در پایان خطاب به رسانه و اصحاب رسانه گفت: زمانی که رویدادی بین‌المللی شکل می‌گیرد قاعدتا باید نحوه خبررسانی‌ها نیز علاوه بر فارسی به زبان‌های دیگر نیز انعکاس یابد، لذا از رسانه‌ها تقاضا دارم که تا آنجا که می‌توانند در این زمینه ما را همراهی کنند. تا تبادل‌های فرهنگی گسترده‌تری شکل گیرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها