کد خبر: 464755
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اقدامات کارناوالی و سازماندهی‌شده علیه رئیس‌جمهوری به چه منظور است؟

فیلمی از راهپیمایی 22 بهمن‌ماه در اصفهان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن دسته‌ای موتورسوار، کارناوال‌وار و با پرچم‌های ایران در دست، علیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری شعار می‌دهند و به او اهانت می‌کنند.

اقدامات کارناوالی و سازماندهی‌شده علیه رئیس‌جمهوری به چه منظور است؟
کد خبر: 464755
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیمه بهمن بود که رهبر انقلاب در نشست با مداحان کشور بداخلاقی و بدگویی را مذموم شمردند و تاکید کردند که جامعه اسلامی باید در سخن گفتن ادب اسلامی را رعایت کند. هفته‌ای از این بیانات نگذشته که حکایت توهین، بدگویی و اهانت در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه به صدر اخبار رسانه‌‌ها آمده است.

فیلمی از راهپیمایی 22 بهمن‌ماه در اصفهان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن دسته‌ای موتورسوار، کارناوال‌وار و با پرچم‌های ایران در دست، علیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری شعار می‌دهند و به او اهانت می‌کنند.

انتشار این ویدئو واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، از او خواست تا موضوع پیگیری شود. اگرچه به نظر کارشناسان موضوع جنبه عمومی دارد و نیازی به نامه‌نگاری دفتر رئیس‌جمهوری نبوده و مدعی‌العموم خود باید به موضوع ورود کند.

به هر صورت امروز اخباری منتشر شد که بر اساس آن، دادستان اصفهان دستور پیگیری و شناسایی افراد توهین‌کننده را صادر کرده است. این خبر حکایت از جدی‌تر شدن احتمال برخورد با این افراد دارد. اعتمادآنلاین در گفت‌وگو با برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نظر آنها را درباره این اقدام که به گفته بسیاری سازماندهی‌شده است جویا شده که در ادامه می‌خوانید:

جلودارزاده: برخی پایگاه‌های سیاسی برای رسیدن به اهداف خود همواره گروه‌هایی در اختیار دارند

در همین خصوص سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید مجلس دهم ، درباره شعارهای «مرگ بر روحانی» در روز 22 بهمن در اصفهان به اعتمادآنلاین می‌گوید: «برخی پایگاه‌های سیاسی برای اینکه بتوانند اهداف خود را پیش ببرند همواره گروه‌هایی در اختیار دارند تا با حالت تهاجمی فضا را به نفع خود تغییر دهند.»

او این اتفاق را موضوع جدیدی نمی‌داند و معتقد است آسیب این کارها به مردم می‌رسد و چهره‌های خدوم کشور را زیر سوال می‌برد.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم ادامه می‌دهد: «نقد باید از راه منطقی خود طرح شود؛ بدون شک هر فردی ایراداتی دارد و ما هم در ایران آکادمی تربیت رئیس‌جمهور نداریم و قطعاً هر رئیس‌جمهوری در کارنامه خود نکاتی برای نقد دارد و آقای روحانی هم از این موضوع مبرا نیست.»

جلودارزاده درباره گروه‌های خودسر نیز توضیح می‌دهد: «بسیاری از مشکلات از جانب همین جریان‌هایی است که سهم‌ بیشتری طلب می‌کنند و این رفتارها ظلم فردی است. هر کسی برای کارهای کرده و ناکرده مؤاخذه می‌شود، اما نباید از یاد برد که در دولت نخست آقای روحانی، رئیس‌جمهور در چه شرایطی چه تحویل گرفتند و کار را به کجا رساندند. طی این سال‌ها هر بحران سیاسی‌ای به وجود آمد از جانب همین گروه‌ها بود که اجازه ندادند کارها به نتیجه برسد.»

اشرفی اصفهانی: عده‌ای تنش و جدل را به نفع جریان سیاسی خود می‌دانند

محمد اشرفی اصفهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، نیز در این باره به اعتماد‌آنلاین می‌گوید: «درک این نکته که رئیس‌جمهوری شخص دوم نظام است نباید چندان دشوار باشد. عده‌ای در حالی ایشان را با واژگان نامناسب خطاب کردند که کشور بیش از هر مقطع دیگری به اتحاد و یک‌صدایی نیاز دارد. مردم ایران قریب به سه سال است که موانع متعددی را پیش روی خود می‌بینند. حالا که بعضی از رویدادها امیدها را برای کاهش مشکلات بیشتر کرده است همه باید دست به دست هم دهند و جلوی خرابکاران را بگیرند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: «توهین به رئیس‌جمهوری یا هر مسئول دیگری آن هم در روزی که همه داشته‌های انقلاب ریشه در 22 بهمن دارد، نشان می‌دهد دست‌هایی در کار است که نه تنها بنای مقابله با تندروها را ندارند بلکه از این قبیل کارهای نابهنجار حمایت می‌کنند تا بتوانند به اغراض سیاسی خود برسند، چرا که تنش و جدل را به نفع جریان سیاسی خود می‌دانند. عده‌ای در داخل حاکمیت از تندروی استقبال می‌کنند.»

علیزاده طباطبایی: عده‌ای به طور سازماندهی‌شده در پی تنش‌آفرینی در جامعه هستند

محمود علیزاده طباطبایی حقوقدان در این باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «اولین نهادی که باید به مقابله با این بداخلاقی برمی‌خاست نیروی انتظامی بود، چون این نهاد برای بازداشت آنهایی که در ملاء عام جرمی مرتکب می‌شوند مسئولیت قانونی دارد. همچنین نیروی بسیج هم می‌توانست در قبال این حرکت آسیب‌زننده واکنش نشان بدهد که متاسفانه هیچ کدام از این نیروها کار خاصی انجام ندادند.»

او با تاکید بر لزوم ورود مدعی‌العموم به ماجرای توهین به رئیس‌جمهوری توضیح می‌دهد: «در مرحله بعدی دادستانی حتماً باید به این موضوع ورود کند؛ دادستانی برای برخورد با متخلفانی که در ملاء عام از چارچوب قانون خارج می‌شوند نیازی به شکایت ندارد و به عنوان مدعی‌العموم و بر اساس وظیفه قانونی حتماً باید برخورد لازم را صورت دهد تا از تکرار چنین اتفاقات پرهزینه‌ای جلوگیری کند.»

علیزاده طباطبایی عنوان می‌کند: «اهانت به شخص دوم مملکت آن هم در آستانه برگزاری انتخابات مشخص می‌کند عده‌ای به طور سازماندهی‌شده در پی تنش‌آفرینی در جامعه هستند تا از این طریق فضای رأی‌گیری را تحت‌الشعاع رفتار خود درآورند.»

حقیقت‌پور: این جریان‌های سیاسی خوداجتهاد هستند نه خودسر

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس در دوره دهم ، هم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره این اقدام علیه رئیس‌جمهوری می‌گوید: «اگر به افراد معرفی‌شده و آدرس‌های داده‌شده در پرونده ماجرای 22 بهمن در قم درباره هتاکی به رئیس وقت مجلس رسیدگی می‌شد، 22 بهمن امسال در اصفهان کسی جرات نمی‌کرد شعار «مرگ بر روحانی» سر دهد.»

این نماینده اصولگرای ادوار مجلس با تاکید بر این نکته که گزارش به صورت کامل ریشه و آدرس این افراد را معرفی کرده بود می‌افزاید: «امروز هم اگر با این افراد برخورد نشود، در سال‌های آتی نیز مرتب در همین ایام 22 بهمن شاهد این رفتارها و شعارها خواهیم بود.»

او ادامه می‌دهد: «ما به طور کامل این جریان را می‌شناسیم؛ این افراد متعلق به یک جریان بزرگ‌تر هستند که خوداجتهاد هستند بنابراین نباید تصور کرد که آنها خودسر هستند.»

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره این جریان توضیح می‌دهد: «مراکزی که این‌ افراد را تهییج و شارژ می‌کنند نیز مشخص‌اند و در همان گزارش درباره واقعه قم به صورت کامل معرفی شدند.»

حقیقت‌پور با بیان اینکه بارها درباره برخورد با این جریان تذکر داده است می‌گوید: «بعد از حادثه 22 بهمن قم گفتم، امروز هم تاکید می‌کنم که اگر جلوی این جریان گرفته نشود، باید منتظر تولد نئوفرقانیسم در ایران باشیم.»

او در آخر در واکنش به این موضوع که این افراد خود را آتش به اختیار می‌دانند توضیح می‌دهد: «مقام معظم رهبری لفظ آتش به اختیار را به صورت مشخص درباره مواردی در حوزه جریان فکری و دفاع از فرهنگ و فعالیت در فضای مجازی برای مقابله با جنگ نرم به کار بردند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها