کد خبر: 464769
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۸:۴۹:۰۰
| |

گیلان در تب و تاب سفر ایمن

سفر وگردشگری هماره مرهمی برای رنج آزردگی های روحی بشر بود تا اینکه کرونا روزگار را بر مداری چرخاند که ضرب آهنگ سفر کُند شد؛ اما امروز درگیلانی که نامش با گردشگری عجین شده و سفره فعالان گردش و گردشگری به زور ویروس رنگ و رو باخته است، تب و تاب ارائه طرح هایی برای"سفر ایمن" بالا گرفته است.

گیلان در تب و تاب سفر ایمن
کد خبر: 464769
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر وگردشگری هماره مرهمی برای رنج آزردگی های روحی بشر بود تا اینکه کرونا روزگار را بر مداری چرخاند که ضرب آهنگ سفر کُند شد؛ اما امروز درگیلانی که نامش با گردشگری عجین شده و سفره فعالان گردش و گردشگری به زور ویروس رنگ و رو باخته است، تب و تاب ارائه طرح هایی برای"سفر ایمن" بالا گرفته است.

بماند که سفرهایمان به شمال در پیش از هجوم کرونا گاه هجومی برای محیط زیست تلقی می شد و خط قرمزی برایش در پیش نبود؛ بماند که توسعه گردشگری بعد از دهه 1970 زیر ذره بین گذاشته شد و تا سال پیش هیچگاه گزندی چنان امروز دامنگیر آن نشده بود اما امروز پس از گذشت یک سال زندگی در قرنطینه و تغییر مختصات زندگی با کرونا گویا لازم است مفهوم کیفیت و نیازهای فرزندانمان دگر باره تعریف و مورد اهتمام قرار گیرد.

آلِن دوباتن کتاب فوق‌العاده ای به نام "هنر سیر و سفر" دارد که با خواندنش متوجه می شوی تا حالا هر چه سفر رفته‌ای، فقط اتلاف وقت و هزینه بوده است؛ می فهمی زندگی کردن بَلَدی می خواهد اگر بلد نباشی خسته می‌شوی نه به خاطر مشکلات فردی و اجتماعی بلکه به ‌خاطر اینکه واقعا هیچگاه درک نمی‌کنیم زندگی همین است که در آن هستیم؛ همین لحظه‌هایی که منتظر تمام شدنشانیم.


باید هنر سفر کردن و زندگی کردن را یاد بگیریم؛ ما نیازمند یادگیری هستیم؛ اینها صحبت های کاملیا رشیدی دانش آموخته گردشگری است که خود به واسطه کرونا از سفرهای متوالی باز مانده است و می گوید اینها را با مطالعه آموخته ام.


نزدیک به یک سال است که ویروس ها به سان فیلم های معنا گرا، زمان از ما ربوده اند؛ کرونا حجم هوا را ابری تر ساخته و تحمل محدودیت ها را جبری تر؛ محدودیت های ترددی اعمال شده و اینک تنها می توانیم بگوییم گردشگری در گیلان تعطیل است لطفا سفر و تفریح را باز هم تعویق بیاندازید اما گیلان استانی است که سفره اش با گردشگری رنگین است و می باید چاره ای اندیشید.

الزام چاره اندیشی برای سفر ایمن

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تاکید می گوید: البته که سلامت اولویت است و فعالان گردشگری با همه ضرر و آسیب مقاومت کرده اند اما باید با در نظر گرفتن برآیند اندیشه ها به نتیجه ای دست یافت که بار دیگر چرخه اقتصاد گردشگری رونق بگیرد چرا که ممکن است کرونا سال ها و سال ها وجود داشته باشد.


حمیدرضا آذرپور می گوید: معتقدم؛ سوق دادن سفرها از سمت هجوم جاده ای به سمت گردشگری از طریق دفاتر خدمات مسافرتی سفر ایمن خلق می کند چرا که رعایت پروتکل ها در تورهای مجاز و هتل ها مورد تاکید است اما این فقط یک پیشنهاد است و باید مورد بررسی قرار گیرد.


معاون گردشگری گیلان بیان کرد: اگرچه دفاتر خدمات مسافرتی استان تعطیل نشده اند اما به شدت تحت تاثیر آسیب های کرونا قرار گرفته و به سختی روزگار می گذرانند.


آذرپور می گوید: کرونا چرخه گردشگری گیلان را با آسیب های جدی روبرو کرده و باید برای این موضوع چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.


وی با بیان اینکه در تلاشیم با حمایت‌های مدام و ارائه تسهیلات نسبت به رونق مجدد بخش گردشگری کمک کنیم، اظهار داشت: همزمان با گسترش کرونا بیش از هزار و 438 میلیارد تومان به صورت مستقیم به بخش گردشگری خسارت وارد شده است.


وی با بیان اینکه سلامت هموطنان در درجه نخست اولویت است، عنوان کرد : در این میان به نظر می رسد باید به سمت فرهنگ سازی در زمینه سفر ایمن و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی گام برداشت.


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خانه های اجاره ای غیر مجاز را علاوه بر امنیت، تهدیدی برای سلامت و انتشار و تشدید کرونا دانست و اعلام کرد: مزایای بسیاری برای خانه مسافرهای استان در نظر گرفته شده که بارزترین آنها بیمه و معافیت از پرداخت مالیات است.


آذرپور اضافه کرد: بهره مندی از تسهیلات، یارانه‌های انرژی، بروز رسانی امکانات و تجهیزات مواردی است که مالکان واحدهای استیجاری غیر مجاز باید از آنها آگاه شده و نسبت به دریافت پروانه بهره برداری ترغیب شوند.


وی ادامه داد: بیش از سه هزار خانه مسافر غیر مجاز در استان شناسایی شده‌اند که تاکنون دو هزار و 600 مورد آنها ساماندهی شده‌اند.


وی اظهار داشت: خانه مسافرهای غیرمجاز با اسکان گردشگران در شرایط خلاف مقررات، رعایت نکردن بهداشت، نداشتن تعرفه و بروز مشکلات انتظامی و اخلاقی معضلی برای گردشگری استان محسوب می‌شود.


وی بیان کرد: شیوه نامه های بهداشتی در نهایت استاندارد در هتل ها رعایت می شود؛ آژانس های مسافرتی هم ملزم به رعایت محدودیت در تعداد و رعایت پروتکل ها هستند و بازدیدها در فضای باز انجام می شود لذا بعید است شخصی در هتل به کرونا مبتلا شود؛ امسال باید سفرها را مدیریت شده انجام دهیم؛ سفرها از طریق آژانس ها صورت گیرد؛ جلوی خانه های غیرمجاز با همکاری نیروی انتظامی و قضایی گرفته شود و اقامت ها به سمت هتل ها سوق داده شود.

فعالان گردشگری همچنان بدهکار

مدیر عامل جامعه هتلداران گیلان بیان کرد: متاسفانه، کرونا ضربه مهلکی به گردشگری استان وارد کرده و امهال های اعمال شده نیز دردی از صدمه وارد شده نمی کاهد چرا که فعالان گردشگری همچنان بدهکار دولت مانده اند و فقط زمان پرداخت ها قدری به تعویق افتاده است.


جواد عباسی بیان کرد: در زمان حاضر 50 درصد مکان های اقامتی گیلان فقط باز هستند و ضریب اشغال آنها زیر پنج درصد است و این موضوع خود نشان دهنده وضعیت فعالان گردشگری است.


وی بیان کرد: نوروز نزدیک است و گردشگری یکی از پایه های اقتصادی استان است لذا باید از همین حالا برای سفر ایمن برنامه ریزی شود.


وی ادامه داد: هیچ کجای دنیا در زمان بحران کرونا تور برگزار نکرده اند بلکه باید شرایطی فراهم شود که سفرها بصورت خانوادگی انجام شود چرا که خانواده ها نسبت به سلامت یکدیگر آگاهند و در هتل ها نیز پروتکل ها به غایت رعایت می شود.


عباسی بیان کرد: اگرچه حتی کرونا هم موجب نشد تا تعدیل نیرو در هتل های گیلان صورت بگیرد و هتل داران به سختی مقاومت می کنند اما به واقع باید برای آسیب وارده به فعالان گردشگری چاره ای اساسی اندیشیده شود.


وی ادامه داد: نمی توانیم خلاف مقتضای پروتکل ها رویا پردازی کنیم؛ ایمن سازی، رعایت استانداردهاست و در قالب استانداردها باید برای سفر ایمن طرح های کاربردی ارائه شود.

سفر ایمن از طریق آژانس های مسافرتی انجام پذیر است

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گیلان بیان کرد: متاسفانه در بحران کرونا آژانس های مسافرتی دچار خسارت های هنگفتی شده اما همچنان مقاومت کرده و اولویت شان سلامت است.


مهروَش کریمی افزود: 85 دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعال است که با بروز بحران کرونا بصورت نیمه فعال درآمده و تور برگزار نمی کنند و رعایت فاصله گذاری ها هم موجب شده پروازها با ظرفیت محدود انجام شود لذا صدور بلیت از طریق دفاتر خدمات مسافرتی هم کاهش یافته است.


وی با بیان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هتل ها بطور کامل انجام می شود، اظهار داشت: دفاتر خدمات مسافرتی قادر به برگزاری سفرهای ایمن هستند و می توانند با ظرفیت دو سوم تورهای گردشگری را بر پا کنند و اقامت در هتل ها را تسهیل کنند.


وی تاکید کرد: باید بپذیریم کرونا هنوز هست و باید مدارا کرد.

تاکید استاندار بر تداوم رعایت شیوه نامه های مقابله با کرونا

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم تداوم همکاری مردم برای بهبود شرایط کرونایی و رعایت توصیه های بهداشتی در رعایت دقیق تصمیم‌های ستادهای ملی و استانی مدیریت کرونا گفت: با اقناع هوشمند افکار عمومی و آگاهی‌بخشی به مردم، همدلی و هم افزایی ملی در مهار کرونا تقویت شود.


ارسلان زارع ضمن قدردانی از تلاش های کادر درمان و همکاری مردم، اصناف و همه کسانی‌که به بهبود وضعیت کمک کردند، یادآور شد: هم اکنون تعداد شهرهای نارنجی استان از چهار مورد به هفت شهر افزایش یافته است و باید همچنان رعایت پروتکل های مراقبتی در دستور کار باشد و ضمن انتشار هشدارهای بهداشتی توسط کمیته رسانه و صدا و سیما، موارد پیش گفته بیش از پیش توسط مردم به طور دقیق مراعات شوند.


سفر نشان گیلان است و خاطرات شمال آنچنان در نوستالژی مردمان سرزمین های دور و نزدیک رخنه کرده که واژه شمال، خود به تنهایی زایش حس خوشایند شالی، جنگل، باران، عطر خوش هیزم و باران در هیاهوی شکفتن پامچال ها و مانند آن است؛ اما این روزها با فراهم آمدن زیرساخت های گردشگری سفر به گیلان سهل تر شده بود بطوریکه گاه مردمان خطه شمال نه تنها بهره ای از گردشگری نمی بردند بلکه تنها سهمشان از گردشگری آلایندگی محیط زیست، ترافیک سرسام آور، چهره ناخوش شهری، گرانی و دیگر آثار منفی شده بود تا کرونا آمد و کلا سفره گردشگری گیلان برچیده شد تا این بار که با کرونا در آستانه نوروز قرار گرفتیم.


این بار، پس از فراز و فرودهای کرونایی موضوع سفر ایمن در جلسات گردشگری به وفور شنیده می شود و فعالان گردشگری می خواهند برای وضعیت اسفبار سفر و گردشگری چاره اندیشی شود؛ اما هر بار، دیگری طرح های آن یکی را نقض می کند و طرحی نو در می اندازد البته امید است هاله بیماری و رخوت از سر جامعه زدوده و بار دیگر خوشی روی بنماید؛ اما به نظر می رسد پس از کش و قوس های بسیار می بایست تمهیدی فراهم شود تا در آستانه نوروز و فصل سفر، موضوع سفر ایمن به سرانجام رسد تا هم سلامت جامعه حفظ شود و مردمان این سرزمین از رخوت بی سفری بدر آمده و هم سفره فعالان گردشگری بار دیگر رنگین شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها