کد خبر: 464992
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۰۲:۱۸:۰۰
| |

الیاس حضرتی:

تکیه‌گاه اصلاح‌طلبان مردم هستند / باید ببینیم شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند

نخستین گردهمایی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌‌طلبان با تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل برگزار شد.

تکیه‌گاه اصلاح‌طلبان مردم هستند / باید ببینیم شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند
کد خبر: 464992
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۰۲:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| اداره نخستین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران را هیات رییسه سنی و به ‌ریاست بهزاد نبوی برعهده داشت. نبوی از مبارزان مشهور قبل از انقلاب که حالا با عنوان «چریک پیر» شهرت یافته است، پیش از پیروزی انقلاب علیه رژیم پهلوی مبارزات مسلحانه می‌کرد و درراستای همین مبارزه‌ها دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. او پس از پیروزی انقلاب در تشکیلات انقلابی جایگاهی وی‍ژه داشت و با تشکیل دولت‌های جدید، سمت‌های مختلفی برعهده گرفت.

ازجمله در دولت محمدعلی رجایی، وزیر مشاور و رییس ستاد بسیج اقتصادی بود و پس از آنکه میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، او نیز به عنوان وزیر صنایع سنگین شروع به کار کرد. فعالیت‌های سیاسی انتقادی او پس از انقلاب نیز تمام نشد و با اینکه در سمت‌هایی مختلف حضور داشت روحیه انتقادی و مصلحانه‌اش را از یاد نبرد.

نبوی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب زندان را نیز تجربه کرده است. حالا اما نبوی 78 ساله سکان نهاد جدید اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته و اولین سخنران جلسه دیروز بود. او خواستار تدوین آیین‌نامه برای انتخاب اعضای هیات‌رییسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران شد و تاکید کرد: باید ظرف 72 ساعت آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران تدوین شود.

آذر منصوری نیز به عنوان یکی از اعضای هیات رییسه سنی جبهه اصلاح‌طلبان ایران در این جلسه سخنرانی کرد و با تایید پیشنهاد بهزاد نبوی درخصوص تهیه آیین‌نامه گفت: «خوب است کارگروهی برای تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه انتخاب هیات رییسه تشکیل شود.»


دو ماموریت جبهه اصلاح‌طلبان ایران


در این جلسه همچنین الیاس حضرتی سخنرانی کرد و با اشاره به انتخاب حسینیه جماران به عنوان محل برگزاری اولین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران این اقدام را پسندیده دانست و گفت: تکیه‌گاه اصلاح‌طلبان مردم هستند و در کنار مردم نیز باید به امام و آرمان‌های امام توجه شود. او در ادامه افزود: ما دو ماموریت داریم. یکی بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است که با توجه به زمان ثبت‌نام کاندیداها در 20 اسفند به نظر می‌رسد که کمی برای اقدام در این حوزه دیر شده است. دومین ماموریت بحث انتخابات ریاست‌جمهوری است که هنوز برای آن فرصت کافی باقی مانده چون در انتخابات ریاست‌جمهوری نقشه اصلی دست ما نیست.

کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که در این فرصت باقی مانده، تحلیل‌ها و نگرش‌های خود را درباره انتخابات ارایه دهیم و با همفکری بتوانیم نگرش‌ها را یکسان کنیم. در همین حال کاندیداهایی که آمادگی دارند باید تشویق کنیم که ثبت‌نام کنند. تحت عنوان اینکه مشغول رصد انتخابات هستیم اصل ما بر مشارکت است و الا باید ببینیم که شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند. اگر کاندیدایی برای ما در صحنه باقی گذاشتند که مورد قبول باشد و توانایی داشته باشد که احزاب و گروه‌ها دور آن جمع شوند و وحدتی پیش بیاید، آن وقت انتخابات رابه نظر من باید با جدیت پیگیری می‌کنیم. بر این اساس می‌توان گفت که هنوز فرصت هست و می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.

در همین جلسه جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران پیشنهاد داد که 5 تن از اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران به عنوان کمیته تدوین آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه انتخاب شوند. او آقایان فراهانی، باقری و عابدی و خانم‌ها منصوری و مولاوردی را پیشنهاد داد. درنهایت اعضا برای انتخاب این کمیته رای‌گیری کردند که آقایان محمود صادقی، فرج کمیجانی، علی باقری و خانم‌ها آذر منصوری و شهیندخت مولاوردی مسوول تدوین آیین‌نامه مربوط به انتخاب هیات رییسه شدند.

از مصوبات دیگر جلسه دیروز این بود که قرار شد جلسات بعدی جبهه اصلاح‌طلبان ایران مجازی برگزار شود. فرج کمیجانی نیز دیروز در تشریح جزییات جبهه اصلاح‌طلبان ایران به ایلنا گفت: «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» به عنوان یک «جبهه سیاسی» مجموعه‌ای از دبیران‌کل یا نمایندگان تام‌الاختیار احزاب به نمایندگی از تشکل‌های متبوع‌شان، و جمعی از شخصیت‌های معتمد، متنفذ و موثر اصلاح‌طلب برگزیده شده به عنوان مشاورین احزاب تشکیل‌دهنده این جبهه هستند، که ضمن حفظ هویت مستقل سازمانی خویش با توافق در مورد راهبردهای تعریف شده با رهبری مشترک جمعی فعالیت می‌کنند.»

کمیجانی به تشریح وظیفه و جایگاه این نهاد جدید در بین نیروهای اصلاح‌طلب پرداخت و توضیح داد: «این جبهه به منظور ایجاد وحدت، هماهنگی و انسجام بخشی به فعالیت‌های مجموعه اصلاح‌طلبان کشور، طراحی، تدوین و اجرای راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اتخاذ مواضع کلان و آماده‌سازی بسترهای لازم برای ورود اجماعی و موثرتر جریان بزرگ اصلاحات، در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور تشکیل شده و مورد وثوق و تایید اکثریت احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب متنفذ و تاثیرگذار در جریان اصلاحات هست.»

حالا به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان با تشکیل این جبهه جدید به طور سازمان یافته و جدی‌تری برای انتخابات‌های سال 1400 وارد میدان شوند. به خصوص آنکه دیروز اعضای جبهه اصلاح‌طلبان تاکید داشتند باید به فعالیت‌ها سرعت بیشتری بدهند. با شکل‌گیری این نهاد احتمالا به زودی شاهد خواهیم بود که صحبت کردن درباره نامزدهای علنی اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 وارد مرحله جدیدی می‌شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها