کد خبر: 465115
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

افراد مبتلا به اختلال غذا خوردن باید رژیم گرفتن را کنار بگذارند

بعضی از افراد به اختلالی مبتلا هستند که بر اثر آن به غذاها و اندام و وزن خود حساس می‌شوند و معمولاً سلامت روانی این اشخاص تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اختلال غذا خوردن قابل درمان است.

افراد مبتلا به اختلال غذا خوردن باید رژیم گرفتن را کنار بگذارند
کد خبر: 465115
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اختلال خوردن که امروزه زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرارداده است، اختلال روانی جدی‌ای محسوب می‌شود که بالاترین میزان مرگ‌‌میر را نسبت به سایر اختلالات روانی دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، تحقیفات نشان می‌دهد که امکان درمان کامل این اختلال وجود دارد، اما کمی زمانبر است و به اقدامات زیادی نیاز دارد. عوامل بسیاری در ابتلا به این اختلال مؤثر است از جمله: ژنیتک، خصوصیات اخلاقی و شخصیت فرد، ضربه روحی و یا ترکیبی از دلایل ذکر شده است.

رژیم را متوقف کنید

مهمترین اقدامی که فرد می‌تواند برای بهبودی اختلال خوردن انجام دهد، قطع رژیم است که این کار اولین قدم برای درمان ذکر شده و در ادامه درمان لازم است عوامل ایجاد این اختلال بررسی شوند. گرفتن رژیم دلیل اصلی ابتلا به اختلال خوردن، پرخوری، نارضایتی از بدن و اعتمادبه‌نفس پایین است و در مقابل تمرکز بر حفظ وزن فعلی فرد به بهبود این اختلال کمک می‌کند.

رفتارهای وسواسی را رها کنید

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال که به بهبودی نسبی رسیده‌اند، هنوز به عادات و رفتارهایی متکی هستند که به آن‌ها حس امنیت بدهد و اضطرابشان را نسبت به وزن و ظاهر خود کاهش دهد. که به این رفتار‌ها رفتارهای وسواسی می‌گویند. این رفتارها گونه‌های متفاوتی از جمله اجتناب از خوردن در موقعیت‌های اجتماعی، چک کردن مواد تشکیل دهنده غذاها وخوراکی‌ها، بررسی ارزش غذایی خوراکی‌ها، وزن کردن مداوم خود دارد.

برای دستیابی به بهبودی کامل باید رفتارهای وسواسی که به آن‌ها اشاره شد، کنار گذاشته و مراقبت از خود تقویت شود. مشخص شده است که نگرانی مداوم فرد مبتلا به این اختلالات درمورد وزن و اندام خود در پایان درمان دلیل قوی برای بازگشت مجدد به اختلال خوردن است. برای درمان نیز باید سایر رفتارهای وسواسی که در مورد سایز و اندام فرد است، حذف شود؛ به طور مثال بررسی و مشاهده اندام خود در آینه، نیشگون گرفتن چربی‌های بدن، دست زدن به ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، مقایسه اندام و سایز خود با دیگران در جامعه و به دنبال تایید دیگران بودن در مورد اندام خود. انجام هر یک از این رفتارهای واسواسی می‌تواند نگرانی فرد را در مورد وزن و اندام خود افزایش دهد.

اعتماد به خود را تمرین کنید

به خود اجازه دهید زمانی که گرسنه هستید از غذای مورد نظرتان به مقدار دلخواه بخورید. این تمرین باعث ایجاد اضطراب می‌شود، اما قوانین غذایی مثل اینکه چه زمانی غذا بخورید، چه بخورید و چه مقدار بخورید باعث می‌شود که فرد در این تمرین بیشتر با غذا سروکار داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اجازه بی قید و شرط به خود برای غذا خوردن درست نقطه مقابل اختلال خوردن است.

خود مراقبتی کنید

رابطه فرد با اندام و بدن خود بسیار مهم است به این معنی که اگر این رابطه و حسی که به بدن خود دارد مثبت نباشد، شخص بیشتر در معرض ابتلا به اختلال خوردن قرار می‌گیرد و اگر فرد بخواهد به بهبودی کامل برسد باید با تمرین‌های خود مراقبی رابطه‌ و حسی مثبت ایجاد کند. تمرین خود مراقبتی یعنی گوش دادن به سیگنال‌های بدن و دادن پاسخ درست به آن‌ها؛ مثلاً سیگنال «خسته شدن» و پاسخ آن «استراحت» و یا «چراغ‌ها را خاموش کنید و بخوابید».

تغییر ذاتا مخاطره آمیز است؛ اما این خطر برای ایجاد تغییرات مثبت ضروری است؛ زیرا بهبودی کامل این اختلال مشروط به رها کردن رفتارهای وسواسی و داشتن حس خوب به خود است. کسانی که بهبودی کامل داشته‌اند در مقایسه با کسانی که بهبودی نسبی را تجربه کرده‌اند مثبت اندیش‌تر هستند، عزت نفس بیشتری دارند و اعتقاد به توانایی‌شان برای موفقیت در انجام امور کارها مثال زدنی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها