کد خبر: 465177
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۴:۴۵:۵۸
| |

کره جنوبی در حال تسریع تلاش برای ترمیم روابط با ژاپن است

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، این کشور در حال تسریع تلاشها برای ترمیم روابطش با ژاپن که از بابت مسائل تجارت و تاریخ گذشته مربوط به زمان جنگ آسیب دیده، است در حالی که آمریکا برای یک همکاری سه جانبه نزدیکتر با این دو همپیمان آسیایی خود در مواجهه با یک چین جسور و یک کره شمالی سازش ناپذیر، فشار وارد می‌کند.

کره جنوبی در حال تسریع تلاش برای ترمیم روابط با ژاپن است
کد خبر: 465177
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۴:۴۵:۵۸

اعتمادآنلاین| سئول اخیرا یک سری ژستهای آشتی جویان را نسبت به ژاپن گرفته و به این کشور به عنوان "نزدیکترین همسایه" خود در یک سند دیپلماتیک جدیدش اشاره کرده و در عین حال بر اراده "قاطع" خود به منظور ترمیم روابط گسسته شده دو کشور و تمرکز بر یک همکاری "سازنده و آینده محور" تاکید کرده است.

این روند فاصله گیری از تنش‌های دیرین ناشی از تاریخ استعمارگری ژاپن در سالهای 1910-1945 در شبه جزیره کره در حالی مطرح شده که سئول به دنبال همکاری با توکیو در زمینه تعامل مجدد با پیونگ یانگ و هماهنگی سیاسی نزدیک با دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.

ناظران گفتند، این تغییر می‌تواند بازتاب دهنده این واقعیت باشد که ژاپن در حمایت از صلح در شبه جزیره کره نقشی برای ایفا کردن دارد، آن هم در زمانی که واشنگتن در جستجوی یک استراتژی جامع جدید در قبال پیونگ یانگ بر مبنای همکاری نه فقط با سئول بلکه همچنین با توکیو و شرکای دیگر است.

"نام چانگ هی"، یک استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه "اینها" گفت: قبلا این تلقی وجود داشت که ژاپن می‌تواند در روند رسیدگی به مساله کره شمالی خرابکاری کند، در حالی که توکیو به شدت متمرکز بر مساله اتباع ربوده شده خود در مذاکرات هسته‌ای چند جانبه گذشته با پیونگ یانگ بوده است. اما به نظر می‌رسد که کره جنوبی هر چه بیشتر به واقعیت اهمیت روابطش با توکیو و همکاری چند جانبه در میان دو کشور و واشنگتن پی می‌برد.

تلاش‌های ترمیم جویانه سئول در مواجهه با ذکر مکرر همکاری چندجانبه با سئول و توکیو از سوی دولت بایدن در چارچوب تلاش کلی‌تر برای بازیابی رهبری جهانی آمریکا علیه چین سرعت گرفته است. کره جنوبی و ژاپن در سالهای اخیر شاهد رسیدن روابطشان به یکی از پایین‌ترین سطح‌ها و سرایت کردن اختلافات تاریخی آنها به حوزه‌های امنیتی و اقتصادی بوده‌اند و وجود یک شراکت آرام بین دو کشور برای تقویت مساله همکاری سه جانبه‌ای که کم رمق شده، ضروری است.

مساله پرداخت غرامت از بابت قربانیان بردگی جنسی و کار اجباری ژاپنی‌ها در زمان جنگ جهانی و همین طور مسائل دیگری شامل اعمال محدودیت بر صادرات و مناقشه ارضی تکرار شونده نسبت به یک مجموعه جزایر در سمت شرق کره تحت عنوان جزایر دوکدو از جمله مسائل متعدد باقی مانده‌ای هستند که راه حل دیپلماتیکی برای آنها دیده نمی‌شود.

واشنگتن که مشتاق به تقویت ائتلاف‌های دموکراتیک منطقه‌ای خود در راستای فاصله گرفتن از دیپلماسی معامله‌ای دولت سابق متعلق به ترامپ است، ناخرسندی خود از این وضعیت را پنهان نکرده است.

رسانه وی.او.ای به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش کرده که چند روز پیش گفته است: تنشهای کنونی میان ژاپن و کره جنوبی تاسف برانگیز هستند. دولت بایدن-هریس در حال تقویت روابط آمریکا نه فقط با همپیمانان ما بلکه همچنین روابط بین خود آنها است. هیچ کدام مهمتر از روابط ژاپن و کره جنوبی نیست.

از اواخر سال گذشته میلادی مشاهده شده که سئول در حال تقویت دیپلماسی در قبال توکیو است. چندین تن از مقامهای ارشد دولت و حزب حاکم کره جنوبی شامل مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور به منظور مذاکره با یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن به توکیو سفر کردند.

اوایل ماه جاری میلادی سئول در یک سند دیپلماتیک جدید ژاپن را "نزدیکترین همسایه" خود خواند که باید با آن به جهت صلح و موفقیت در حوزه شمال شرق آسیا و فراتر از آن همکاری کند اما در یک سند سیاست دفاعی‌اش ژاپن را تنها به عنوان "یک کشور همسایه" توصیف کرد در حالی که قبلا به عنوان به عنوان "شریک" ارجاع می‌داد.

این تلاشهای دیپلماتیک سئول در ضمن نگرانی‌ها از اینکه کره جنوبی ممکن است از فرآیند تهیه یک دیدگاه ژئوپلتیکی علیه یک چین در حال ظهور از سوی آمریکا جا بماند مطرح شده‌اند، در حالی که سئول سیگنال ابهام راهبردی را در قبال مسائل مربوط به رقابت ابرقدرتی بر خلاف ژاپنی که بسیار به واشنگتن نزدیک بوده را فرستاده است.

این نگرانی‌ها در حالی تعمیق شده‌اند که آمریکا و ژاپن اقدام به گسترش ائتلافشان از طریق رزمایشهای نظامی مشترک مداوم و شراکت توکیو در پلتفرمهای امنیتی تحت رهبری آمریکا نظیر گروه "کوآد" کرده‌اند، همچنان که کره جنوبی و آمریکا اقدام به معلق کردن یا کاستن از ابعاد رزمایشهای خود به جهت حمایت از دیپلماسی با کره شمالی کردند. کیم تائه هیونگ، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه سونگسیل بیان کرد: ابعاد عملیاتی ائتلاف آمریکا و ژاپن به عمیق‌تر و گسترده تر شدن ادامه داده و اکنون به نظر می‌رسد ماموریت مهار چین تبدیل به بخش کلیدی آن ائتلاف شده است. واشنگتن امیدوار بوده که ائتلاف آمریکا-کره جنوبی به تلاشهای امنیتی منطقه‌ای ائتلاف آمریکا و ژاپن ملحق شود. این کشور البته نسبت به عکس‌العمل بالقوه چین نیز مطلع است اما ممکن است به تدریج فشارها را بر سئول به منظور حرکت در این مسیر افزایش دهد.

ژستهای دوستانه سئول در قبال توکیو تا حدی برآمده از این امید است که بازی‌های المپیک توکیو که برای سال جاری میلادی در نظر گرفته شده‌اند بتوانند گشایشی را برای از سرگیری گفتگو با پیونگ یانگ ایجاد کنند، هر چند که همه گیری کووید 19 باعث بی اطمینانی از این که این رخداد ورزشی طبق برنامه بتواند برگزار شود، شده است.

اما همکاری با ژاپن هنوز تضمین شده نیست، در حالی که توکیو اصرار می‌کند سئول اول باید راه حلهای خودش را در قابل مسائل باقی مانده مربوط به دوران استعمارگری بعد از مطرح شدن چند حکم دادگاهی که خواستار پرداخت غرامت از سوی ژاپن شدند، مطرح کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها