کد خبر: 465402
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۱۳:۵۲:۵۱
| |

محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

طیف مقابل به گزینه پوپولیسم روی خواهد آورد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مهمترین بحث مربوط به سیاست خارجی است. نظام به دنبال حل این مسئله است. البته آنها به نوعی به پوپولیسم روی خواهند آورد که بتوانند اقشار ضعیف‌تر جامعه را حمایت بیشتری کنند اما در هر صورت شرایط طوری نیست که بتوانند هر نوع سیاستی را پیگیری کنند.

طیف مقابل به گزینه پوپولیسم روی خواهد آورد
کد خبر: 465402
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۱۳:۵۲:۵۱

اعتمادآنلاین| فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان از روش‌های گذشته مثل انتخاب بین بد و بدتر باید خودداری کنند.

«محمد نعیمی‌پور»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص شرایط اصلاح‌طلبان گفت: تاکنون شرایط به گونه‌ای بوده که نظر افکار عمومی به سمت گزینه‌های اصلاح‌طلبان بوده به جز قضیه احمدی نژاد که مسئله خاصی است. 84 به نوعی و 88 به نوعی دیگری به اصطلاح احمدی نژاد انتخاب شد و گزینه اصلاح‌طلبان شکست خورد، در بقیه موارد همواره پیشنهاد اصلاح‌طلبان مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

او اظهار کرد: سال 1400 انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلب سخت‌تر است و اصلاح‌طلبان اگر برنامه خوبی داشته باشند و گزینه مناسبی ارائه کنند تا حدودی شانس خواهند داشت. نکته مهم این است که باید گزینه ای را ارائه بدهند که اولا بتواند از فیلتر شورای نگهبان بگذرد و در ثانی کسی باشد که توانایی اداره کشور را دارد و مردم این توانایی را تشخیص بدهند.

نعیمی‌پور افزود: اصلاح‌طلبان از روش‌های گذشته مثل انتخاب بین بد و بدتر باید خودداری کنند. گزینه آنها باید گزینه ای باشد که اصلاح‌طلبان قطعا او را از خود بدانند و به مردم پاسخگو باشند. در واقع روشی که شخص دیگری غیراصلاح‌طلب بیاید و اصلاح‌طلبان عنوان کنند که او بهتر از گزینه‌های دیگر بوده، غیرقابل قبول است. در عین حال اگر طرف مقابل افرادی را معرفی کند که نشان دهنده این باشد که اوضاع کشور به همین منوال پیش می رود و گشایشی در حل معضلات و مشکلات اقتصادی به وجود نمی آید، احتمال دارد که کاندیدای اصلاح‌طلبان با اقبال بیشتری روبرو شود. آنچه مسلم است، حل مشکلات اقتصادی در گرو تنش زدائی در روابط بین الملل و به سرانجام رسیدن برجام است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه شرایط کشور در صورت پیروزی اصول گرایان به چه سمتی خواهد رفت، گفت: اصولگرایان در کشور سوابق طولانی و نقطه نظرات متفاوتی دارند ولی من فکر کنم که نظام چهارچوب‌های حل مسائل ایران را مشخص کرده و اصولگرایان معتقد، مجبور هستند از این چهارچوب‌ها تبعیت کنند. آنها به اسم ولایتمداری به هیچ وجه خارج از اراده نظام کاری انجام نخواهند داد. شرایط آنگونه نیست که بتوانند قدرت مانور خاص داشته باشند و سیاست‌های نوظهوری را ارائه کنند.

او تصریح کرد: به نظر من مهمترین بحث مربوط به سیاست خارجی است. تصور من این است که نظام به دنبال حل این مسئله است. البته آنها به نوعی به پوپولیسم روی خواهند آورد که بتوانند اقشار ضعیف تر جامعه را حمایت بیشتری کنند اما در هر صورت شرایط طوری نیست که انعطاف خاصی داشته باشند و بتوانند هر نوع سیاستی را پیگیری کنند. تقریبا مثل اتفاقی که برای مجلس افتاد با حرارت زیاد به دنبال تحولات بیشتری بودند و خود را انقلابی نامیدند اما نشان داده شد که راه باز برای انجام هر کاری، باز نیست.

نعیمی‌پور گفت: برای نمونه در همین چند ماه گذشته شورای نگهبان طرح‌های ابتکاری و انقلابی را رد یا پس از اصلاح، بی خاصیت کرده است. مانند تغییرات در قانون انتخابات ریاست جمهوری یا هیاهو برای بودجه 1400 که نهایتا گل به خودی زدند و یا تحرکات و دیپلماسی که، به شکست آن اقرار کردند و وزارت خارجه را مقصر این شکست دانستند و یا تحت عنوان من درآوردی «نظارت میدانی» اقداماتی را انجام دادند که به زودی تف سربالایی خواهد بود که بر مجلس فرود خواهد آمد. البته حداکثر تا چند ماه دیگر این روش مجلس متوقف شده و به قول ضرب المثل معروف از حرارت خواهند افتاد و البته سیستم و نظام به آنها خواهد فهماند که در چهارچوب حرکت کنند و آنها نیز نمی توانند، مقاومت خاصی کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: برای انتخابات پیش رو نباید نسخه پیچید. خیلی طبیعی است که اگر مسئولین کشور مدنظر داشته باشند که یک انتخابات با حضور حداکثری مردم داشته باشیم، باید اجازه بدهند براساس سلیقه‌هایی که در کشور وجود دارد همه سلایق، نمایندگان و کاندیداهایی داشته باشند که این موضوع قطعا برای انتخابات با درصد بیشتری از شرکت کنندگان، بهتر است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها