کد خبر: 465420
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ممکن است چاقی بر وخیم شدن بیماری آلزایمر تاثیر بگذارد

چاقی از عواملی است که مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می‌کند. محققان طبق گزارشی که انجام دادند دریافتند که چاقی می‌تواند بر بیماری آلزایمر نیز تاثیر بگذارد و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع بیمار شود.

ممکن است چاقی بر وخیم شدن بیماری آلزایمر تاثیر بگذارد
کد خبر: 465420
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- داشتن اضافه‌وزن باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون سکته، سرطان، دیابت و فشار خون افزایش پیدا کند. شاید یکی از مواردی که کمتر شناخته شده است رابطه بین چاقی و سلامت مغز باشد. تحقیقات دال بر این است که شاخص توده بدنی بالا و چاقی میانسالی هر 2 با افزایش خطر ابتلا به فراموشی ارتباط دارند. برخی شواهد نیز این مطلب را تایید می‌کنند که چاقی و آلزایمر باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، طی پژوهشی، از 57 فرد سالمی که هیچ نشانه‌ای از آلزایمر نداشتند و 68 بیماری که اختلال شناختی خفیف داشتند اما در زندگی عادی با مشکلی مواجه نمی‌شدند و همچنین 47 بیمار مبتلا به آلزایمر داده‌هایی جمع‌آوری شد. این شرکت‌کنندگان از لحاظ بدنی و مغزی تحت آزمایش قرار گرفتند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد افراد چاق یا دچار اضافه‌وزن که هیچ علائمی از اختلال شناختی نداشتند هرچه وزن‌شان بیشتر می‌شد میزان از دست دادن سلول‌های مغزی‌ در آنها افزایش می‌یافت و جریان خون کاهش پیدا می‌کرد. همچنین در این تحقیق آسیب‌هایی که به فیبرهای متصل‌کننده سلول‌های مغزی وارد آمده بود شناسایی شد. همه این تغییرات باعث شد میزان حافظه برای به یاد آوردن مسائل و توانایی انجام وظایف روزانه مختل شود.

چاقی

نکته جالبی که در این پژوهش یافت شد این است که در بیمارانی که آلزایمر داشتند هرچه وزن آنها در شرایط بهتری قرار داشت، سلول‌های مغزی‌شان کمتر از دست می‌رفت. این امر نشان می‌دهد حفظ تناسب اندام پس از تشخیص آلزایمر می‌تواند به بیماران کمک کند تا برای مدت بیشتری سلول‌های مغزی را حفظ و روند پیشرفت این بیماری را کند کنند.

همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که چه رابطه پیچیده‌ای بین حفظ تناسب اندام و سلامت مغز وجود دارد. البته در این تحقیق مشخص نشد که چاقی یا اضافه‌وزن تاثیر مستقیمی بر آلزایمر دارد؛ اما نتایج دال بر این بود که چاقی باعث کاهش قدرت مغز در برابر آثار مخرب این بیماری می‌شود.

در این مطالعه اهمیت حفظ وزن مناسب از سنین پایین نشان داده شد تا بدین وسیله از بروز تبعات منفی چاقی بر مغز انسان جلوگیری شود. این امر به خصوص در میانسالی بسیار اهمیت می‌یابد. در این سنین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و آسیب به مغز برگشت‌پذیر نیست و به مرور زمان بیشتر می‌شود.

علت بروز بیماری آلزایمر مشخص نیست، اما عوامل زیادی باعث ابتلای فرد به این بیماری می‌شود که یکی از آنها چاقی است؛ داشتن اضافه‌وزن باعث فشار بر سیستم قلبی‌عروقی انسان می‌شود و به مغز آسیب وارد می‌کند. در این مطالعه شواهد زیادی در دست است که بر آثار مخرب چاقی بر سیستم عروقی انسان صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد چاقی باعث وخامت روند آلزایمر می‌شود.

هنوز درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر ذکر نشده، به همین علت است که افراد باید از سنین پایین اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا از بروز این بیماری جلوگیری کنند و خطرات احتمالی ابتلا به آن را کاهش دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها