وزیر اسبق بازرگانی:

اشتغال کشور با توسعه صادرات غیر نفتی حفظ می‌شود

وزیر اسبق بازرگانی گفت: یکی از راه های موثر در حفظ اشتغال کشور صادرات غیرنفتی است و کشورهای همسایه به هزاران دلیل بهترین کشورهایی هستند که ما باید کار تجارت را با آنها توسعه دهیم.

اشتغال کشور با توسعه صادرات غیر نفتی حفظ می‌شود
کد خبر: 465551
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۹:۲۴:۳۵

اعتمادآنلاین| مهدی غضنفری امروز در هفتمین همایش اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه‌ای ؛ اولویت راهبردی گفت: در شرایطی که فشارهای زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود، یکی از راه های موثر در حفظ اشتغال کشور، صادرات غیرنفتی است و کشورهای همسایه به هزاران دلیل بهترین کشورهایی هستند که ما باید کار تجارت را با آنها توسعه دهیم.

وزیر اسبق صمت افزود: اما ناموفق بودن ما در تجارت به کشورهای همسایه ناشی از ناکارآمدی خود ما است و لازم است تا در این زمینه در جهت بهبود فضای کسب و کار و مسائل بانکی گام برداریم ضمن اینکه تولید کنندگان نیز باید به افزایش کیفیت توجه کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم تجارت به کشورهای همسایه را به میزان یک و نیم تا دو برابر افزایش دهیم، اما باید الزامات آن را رعایت کنید.

غضنفری با اشاره به اینکه کشور ترکیه تجارتی چندین برابر ایران دارد، گفت: در حالی که ما در تجارت با کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه موفق عمل نکرده‌ایم، اما این کشور در تجارت با کشورهای سی ای اس به خوبی عمل کرده است‌.

وی افزود: بنابراین در تجارت با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق و پاکستان باید دقت کنیم تا اتفاق مشابهی نیفتد.


وی با بیان اینکه از 7 میلیارد وارراتی به کشور افغانستان سهم ایران 1.2 میلیارد دلار و از 50 تا 60 میلیارد دلار واردات به پاکستان سهم ایران فقط 500 میلیون دلار است.

وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واردات 60 میلیارد دلاری به کشور عراق گفت : سهم ایران از صادرات به این کشور بر اساس آمار رسمی 6 میلیارد دلار و براساس آمار غیر رسمی بین 6 تا 10 میلیارد دلار است که این ارقام نشان میدهد ما سهم قابل توجهی در صادرات به منطقه نداریم و سهم ما از تامین کالاهای کشورهای منطقه حدود 10 تا 20 درصد است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها