«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خوک‌ها می‌توانند بازی‌های ویدئویی انجام دهند

در مطالعه‌ای که روی چهار خوک انجام گرفت مشخص شد که این حیوانات قادرند کنترل دسته بازی و اتفاقاتی را که در صفحه‌نمایش روبه‌رویشان رخ می‌دهد با یکدیگر هماهنگ و جوایز بازی‌های ویدئویی را دریافت کنند. این پژوهش در راستای سنجش توانایی‌های حیوانات صورت پذیرفت.

خوک‌ها می‌توانند بازی‌های ویدئویی انجام دهند
کد خبر: 465559
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شاید خوک‌ها نتوانند پرواز کنند، اما می‌توانند بازی‌های ویدئویی انجام دهند. در تحقیق جدیدی که در دانشگاه پوردوی ایندیانا (Purdue University) در آمریکا صورت گرفته مشخص شد که خوک‌ها می‌توانند از صفحه‌نمایش دیجیتالی و دسته بازی استفاده و با پوزه خود دسته را هدایت کنند تا مکان‌نما حرکت کند و جوایز بازی را از آن خود کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این عمل بسیار پیچیده است. حیوانات می‌بایست ارتباط بین تکان دادن دسته و اتفاقاتی را که در صفحه‌نمایش می‌بینند درک کنند و سپس چیزی را که بر صفحه‌نمایش رخ می‌دهد با گرفتن جایزه در بازی تطبیق دهند. چهار خوک در این آزمایش بررسی شدند که همگی تا حدی می‌توانستند این کار را انجام دهند و با این عمل هوش خود را به رخ کشیدند.

وقتی محققان میزان دشواری این کار را افزایش دادند و خوک‌ها را به مراحل جدیدی فرستادند، این حیوانات نتوانستند با بچه‌های کم ‌سن‌وسال در انجام بازی ماریو رقابت کنند. همچنین خوک‌ها با میمون‌ها نیز قابل مقایسه نبودند و به پای آنان نرسیدند. شاید دلیلش این باشد که حرکت دادن دسته بازی با پوزه دشوارتر از انگشتان دست است. دلیل دیگر نیز ممکن است این باشد که خوک‌ها به اندازه پستانداران نخستین در انجام کارها مهارت ندارند.

خوک

تحقیق جدید گواه یافته‌هایی بود که با آنچه ما در مورد خوک‌ها می‌دانیم مطابقت دارد. این حیوانات هوش فوق‌العاده‌ای در کارهای مربوط به حوزه شناختی از خود نشان می‌دهند؛ مثلاً می‌توانند با صداهای مختلف به انواع صداها پاسخ دهند. اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که این حیوانات نمی‌توانند آن را انجام دهند؛ مثلاً نمی‌توانند خوک‌های دیگر را در تصویر تشخیص دهند. این در حالی است که حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند می‌توانند دوستان خود را در عکس تشخیص دهند. اما سوال اینجاست که چرا بازی کردن خوک‌ها برای ما اهمیت دارد؟ مسلماً در مزرعه، ایکس‌باکس پیدا نمی‌شود که خوک‌ها بتوانند با آن بازی کنند. در جواب باید بگوییم که این تحقیق بخشی از پژوهش درباره حوزه شناختی حیوانات اهلی است.

تحقیق بر حیوانات اهلی چند دلیل اصلی دارد. مزرعه‌ها برای زندگی این حیوانات شکلی پیچیده به خود گرفته‌اند. همچنین مزرعه‌ها از غذادهنده‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند که خوک‌ها خود آن را به کار می‌اندازند و اینکه در بعضی از مزارع حیوانات احتیاج به فضای بیشتری دارند تا بتوانند آن منطقه را بجویند. همه این عوامل برای از بین بردن احساس خستگی در حیوانات خوب است و بی‌شک باعث بهبود وضعیت خوک‌ها می‌شود؛ اما مساله‌ای که حائز اهمیت است اینکه بتوانیم توانایی این حیوانات را شناسایی کنیم تا مطمئن شویم که آنها قادرند با مشکلاتی که بر سر راه‌شان قرار می‌گیرد خود را وفق دهند.

علاوه بر این، باید ارزش ذاتی این حیوانات را نیز در نظر گرفت؛ یعنی ارزش یک حیوان به دلیل اینکه یک موجود زنده است و حق زیست دارد چیست. به جای اینکه این حیوانات را مابه‌ازای پول یا محصول کشاورزی یا همراهی برای انسان‌ها بدانیم، باید به ارزش خود این حیوانات بپردازیم؛ یعنی توانایی‌های این حیوانات در کارهایی که ذاتاً به آن مشغول‌اند. شناخت حیوانات به ما کمک می‌کند که درباره درک آنها از جهان بینشی بنیادی پیدا کنیم. این درک می‌تواند باعث ایجاد حس همدلی بیشتر به آنها و همچنین رشد حیواناتی که ما از آنها نگهداری می‌کنیم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها