آیا قیمت مرغ و تخم‌مرغ در نوروز افزایش خواهد یافت؟

تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ می‌گویند: میزان تولید بیش از نیاز است و مشکلی در تامین بازار نوروز نداریم، اما در چندماه گذشته به‌رغم تامین کافی، قیمت این دو کالا نوسانات زیادی را تجربه کرده و مردم نگران گرانی مرغ و تخم‌مرغ در روزهای پایانی سال هستند.

آیا قیمت مرغ و تخم‌مرغ در نوروز افزایش خواهد یافت؟
کد خبر: 465600
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۱۱:۲۱:۱۵

اعتمادآنلاین| در بین کالاهای مصرفی؛ مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجه‌ای داشته‌اند. شرایط تامین و تغییرات قیمت این دو کالا که از پر مصرف‌ترین کالاهای اساسی در ایام نوروز هستند اهمیت زیادی برای مردم دارد.

این نگرانی بی‌اساس نیست زیرا بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران فقط شاخص بهای تخم‌‌مرغ طی 9 ماهه نخست 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 93 درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت به دلیل مشکلات نظام توزیع

هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با ایلنا درباره تامین و قیمت تخم‌مرغ برای بازار ایام نورز، اظهار کرد: در حال حاضر تولید ماهانه تخم‌مرغ 90 هزار تن است و با میزان مصرف همخوانی دارد.

وی درباره قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: برآورد ما نشان می‌دهد با توجه به هزینه تمام‌شده تولید قیمت خرید هر کیلوگرم تخم‌مرغ از مرغداران نباید کمتر از 15 هزار و 733 تومان باشد.

اصغری قیمت هر عدد تخم‌مرغ را 1200 تومان اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت تخم‌مرغ به دلیل مشکلات نظام توزیع مواجه نشویم.

واسطه‌ها مرغ را گران می‌کنند

حبیب اسدالله‌نژاد نیز درباره میزان تولید و قیمت مرغ برای ایام پر مصرف نوروز گفت: در بهمن ماه 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است، بر این اساس در پایان سال 230 هزار تن گوشت مرغ تولید خواهد شد و مشکلی در تامین نیاز بازار نوروز نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: هر چند ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغدار را 14 هزار و 100 تومان تعیین کرده است، اما قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغدار را 17 هزار و 500 تومان است.

اسدالله‌نژاد پیش‌بینی کرد: در ایام نوروز نیز واسطه‌ها مرغ‌های که با نرخ مصوب از مرغداران خریداری می‌کنند را با نرخ آزاد بالا می‌فروشند.

ستاد تنظیم بازار نیز احتمال گرانی کنترل نشده مرغ و تخم‌مرغ را پیش‌بینی کرده و در آخرین جلسه خود درج قیمت را بر روی مرغ تخم‌مرغ اجباری کرد.

در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است: حسب تاکید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص و تحویل صد درصدی نهاده‌های دامی با قیمت‌های مصوب برای تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ مقرر شد وفق اعلام سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی کشتارگاه‌های طیور و واحدهای تولیدی تخم‌مرغ نسبت به درج قیمت مصرف‌کننده بر روی بسته‌بندی اقدام کنند.

همچنین در تبصره آن نیز ذکر شده است که در خصوص تعیین ضوابط و روند شکل گیری درج قیمت مصرف کننده در کشتارگاه‌های طیور مقرر شد جلسه‌ای با محوریت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی و حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل گردد.

هر چند اقدام ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ در ایام پایانی سال بی‌تاثیر نیست، اما همانگونه که تولیدکنندگان بارها عنوان کرده اند مشکل گران فروشی مربوط به تولیدکنندگان نیست و نظارت بر شبکه توزیع و حضور دلالان بازار را دچار مشکل نوسان قیمت می کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها