کد خبر: 465633
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۱۲:۲۹:۳۷
| |

هاشمی: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری به ۴۸ هزار میلیارد کاهش یافت

تعدیل بودجه «رویایی» پایتخت

آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران دیروز خبر داد، رقم بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال 1400 به 48 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

تعدیل بودجه «رویایی» پایتخت
کد خبر: 465633
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۱۲:۲۹:۳۷

اعتمادآنلاین| آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران دیروز خبر داد، رقم بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال 1400 به 48 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه 1400 شهرداری تهران صبح روز پنجم بهمن ماه سال جاری با رقم 47 هزار و 687 میلیارد تومان در بخش اصلی و 2274 میلیارد تومان در بخش تکمیلی توسط پیروز حناچی، شهردار تهران به پارلمان شهری پایتخت تقدیم شد. از آنجا که بودجه سال جاری شهرداری تهران حدود 30 هزار و 201 میلیارد تومان است، بودجه سال آتی شهرداری حدود 66 درصد در سال پایانی قرن نسبت به بودجه سال 99 رشد داشته است. از همین رو، نقدهای متعددی در جلسه تقدیم بودجه 1400 تهران به آن وارد و از جمله گفته شد که این بودجه «رویایی» بسته شده است، مساله‌ای که در حاشیه نشست یادشده از سوی حناچی رد شد.

دیروز اما هاشمی، در حاشیه نشست علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در جلسه هم‌اندیشی صبح سه شنبه بحث درآمدی بودجه بررسی شد، گفت: در این جلسه دو ساعته تمام نظرات مطرح شد و درباره بخش درآمدی بودجه تصمیم‌گیری شد و این بخش یکشنبه مطرح می‌شود. تا اینکه بعداً به بخش هزینه‌ای بودجه برسیم. وی افزود: بودجه‌ای که شهرداری به شورا ارجاع داده بود، حدود 55 هزار میلیارد تومان با تبصره‌ها بود که قبلاً در بودجه وجود نداشت. 1600 میلیارد تومان از این رقم را در جاهایی که احساس کردیم تحقق درآمد ندارد، کم شد و بودجه به 48 هزار میلیارد تومان تبدیل شد. وی درباره سمت و سوی درآمدهای بودجه گفت: ما در بخش غیرنقدی دچار مشکلیم چون تهاتر اموال کار مشکلی است و جسارت بالایی می‌خواهد، چون تغییر قیمت‌ها زیاد است دچار مشکل می‌شوند و این مساله باعث شده اختیارات شهرداران مناطق هم کم شود و این درآمدها کم شده است.

توسعه مهدهای ترکیبی کودک و سالمند

دیروز اما در نشست علنی شورای شهر تهران، لایحه «شهر دوستدار سالمند» بعد از سه جلسه بررسی در صحن شورا، به کمیسیون تخصصی بازگشت خورد و رییس شورا ادامه بررسی به آن را موجب ضربه به حیثیت شورا دانست. دیروز در جریان بررسی این لایحه، خداکرمی برای ارتقای سطح کیفی سالمندان و پیشگیری از آلزایمر اظهار کرد: مراکز روزانه نگهداری سالمندان افزایش یابد و اگر مهد ترکیبی کودک و سالمند باشد براساس مستندات این طرح بسیار موثر بوده است. وی افزود: به کمک بهزیستی و سایر نهادها می‌توان مهدهای ترکیبی کودک و سالمند را توسعه دهیم. نژاد بهرام به عنوان موافق گفت: شهرداری تهران مشابه این کار را در سرای تجربه امتحان کرده و نتایج خوبی گرفته و قرار بود در هر منطقه‌ای سرا یا خانه تجربه را ایجاد کنیم که کرونا باعث ایجاد محدودیت شد.

وی افزود: در گذشته این نیاز سالمندان توسط خانه‌های گسترده تامین می‌شد و به دلیل توسعه خانه‌های هسته‌ای انتقال تجربه از این طریق ممکن نیست و گسترش و ایجاد مهدکودک‌های مشترک یک فرصت برای انتقال تجربه باشد و برای رفع نیازهای احساسی و عاطفی کودک است. فخاری این مدل ترکیبی را این‌طور عنوان کرد که این مراکز روزانه براساس نظریه رشد گستره عمر است که بر طبق آن در دوره سالمندی هم افراد فرصت یادگیری متقابل دارند و براین اساس مراکزی در کشورهای دنیا راه‌اندازی شد. وی افزود: نظر کمیسیون موافق این پیشنهاد است و این روش به روزترین مرکز دنیاست.

هاشمی: به ما می‌خندند

هاشمی با این طرح مخالفت کرد و گفت: اگر این پیشنهاد تصویب شود به ما می‌خندند.فخاری گفت: این مهد تمام وقت نیست اینها مراکز شهری برای تجربه‌های مشترک است و برنامه‌ها در محدوده حوصله سنی افراد می‌گنجد.نظری به نحوه اداره جلسه به هیات رییسه اعتراض کرد. هاشمی این لایحه بند بندش تغییر کرده و باید به کمیسیون بازگردد شما در کمیسیون کم کاری کرده‌اید. هرچه به ذهنتان می‌رسد می‌نویسید. اگر فردا همه سالمندان بگویند خانه ما تعمیر و نگهداری می‌خواهند چه می‌شود؟ نظری گفت: پیشنهادات اعضا در صحن طبق آیین نامه ممکن است. هاشمی پاسخ داد: چرا هر چه به ذهنتان می‌رسد پیشنهاد می‌دهید، ادامه این موضوع دیگر از توان من خارج است. نظری ابراز داشت: گاهی شما با مخالفت‌هایتان موضوع را به حاشیه می‌برید. نگفتند که همه مهدها این‌جور باشند. هاشمی پاسخ داد: به عنوان رییس اگر ببینم موضوعات لایحه غیر موضوع است می‌توانم ورود پیدا کنم، این لایحه حیثیت ما را به مخاطره انداخته است. با اعتراض وی در نهایت کفایت مذاکرات و بازگشت به کمیسیون به رای گذاشته شد که 20 موافق رای آورد.

آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت

در بخش دیگری از نشست علنی دیروز شورای شهر، محمد سالاری، عضو این شورا گفت: پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند.

سالاری در توضیح طرح یک فوریتی کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه مبنی بر «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: ما موضوع این طرح را طی چندین ماه گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان‌های شهر تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است. او ادامه داد: تهران، شهری خودرو محور است و تعداد قابل توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر چالش‌های شهر تبدیل شود و عملاً بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها تبدیل به توقفگاه شده‌اند و تردد در آنها به سختی صورت می‌گیرد.

سالاری با اشاره به تصمیمات خوب اتخاذ شده توسط شورای پنجم برای رفع این معضل، اظهار کرد: ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تامین پارکینگ‌های محله‌ای اقدام کند و برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان‌هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفاً در این حوزه هزینه کند. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوبی که صورت گرفته ما در حوزه شهرسازی و معماری این است که پس از پیگیری‌های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آنها را اقناع کنیم تا ساختمان‌هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آنها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع 250 متری این کسری را جبران کند اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید و فروش آن مطرح می‌شود، گفت: اکنون هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول مانده از جمله فضاهای زیر سطحی را دارد که می‌تواند آنها را بالفعل کند. کشورهای توسعه یافته از فضاهای زیر سطحی برای تامین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند.

سالاری با اشاره به طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی»، افزود: این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به عنوان یکی از پارادایم‌های شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارایه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است. یک فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

2 معاونت بلاتکلیف شهرداری تعیین‌تکلیف کنید

سید حسن رسولی، عضو شورای شهر بر لزوم تعیین تکلیف دو معاونت بلاتکلیف و اساسنامه سازمان‌های شهرداری پیش از بررسی لایحه بودجه 1400 تأکید کرد. رسولی پیشنهادی را مبنی بر مسکوت گذاشتن طرح‌ها و لوایح مقدم بر لایحه ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی و همچنین لایحه اساسنامه‌های نوزده سازمان وابسته به شهرداری تهران و ایین‌نامه‌های مالی و معاملات آنها را با توجه به اهمیت رسیدگی به آنها تا پیش از بررسی لایحه بودجه مطرح کرد. رسولی درباره پیشنهاد خود گفت: آقای شهردار دو لایحه به شورای شهر ارسال کرده‌اند. یکی از این دو، لایحه ادغام دو معاونت است که پس تذکر منتهی به سوال بنده و همکارانم به شورا ارسال‌شده است. لایحه دوم در عمل به تکلیف شهرداری تهران در ارایه اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران است. ما پیشنهادکنندگان از هیئت‌رییسه و اعضای شورای شهر استدعا داریم با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود و اینکه بررسی این دو لایحه باید تا قبل از لایحه بودجه انجام شود، به این پیشنهاد رأی مثبت دهند تا با این اتفاق به تداوم تخلفات شهرداری در حوزه این دو معاونت که بلاتکلیف هستند، پایان دهیم. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود دستورات ماقبل این دو دستور به تعویق بیفتند تا این دو دستور تا قبل از لایحه بودجه موردبررسی قرار گیرند تا بتوانیم بودجه را دقیق‌تر بررسی کنیم. این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با 14 رأی موافق به تصویب رسید.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها