کد خبر: 465719
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۷:۴۳
| |

رایزنی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی درباره ایران

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام به زودی با همتای آمریکایی خود درباره ایران رایزنی خواهند کرد. وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا فردا (پنج‌شنبه 18 فوریه) دیداری برای بحث درباره برجام خواهند داشت.

رایزنی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی درباره ایران
کد خبر: 465719
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۱۷:۲۷:۴۳

اعتمادآنلاین| وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام به زودی با همتای آمریکایی خود درباره ایران رایزنی خواهند کرد.

وزارت خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه 29 بهمن ماه) اعلام کرد «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، در روز‌های آتی دیداری با محوریت برجام با همتایان خود در آلمان، انگلیس و آمریکا خواهد داشت.

بنابر اعلام این نهاد فرانسوی «وزرای خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا فردا (پنج‌شنبه 18 فوریه) دیداری برای بحث درباره برجام خواهند داشت.»

این دیدار پس از صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای برنامه‌ریزی شده است. رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود اعلام کرد: «اگر غربی‌ها می‌خواهند برجام احیا شود باید به جای صحبت کردن عمل کنند.»

این در حالیست که به تازگی وزارت خارجه روسیه با اشاره به مسئله توافق هسته‌ای ایران، خواهان ارسال پیام‌های روشن از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام شد و گفت: «ما از واشنگتن می‌خواهیم نشانه‌های روشنی از آمادگی برای بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ایران ارسال کند.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می‌ سال 2018 در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت و پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند.

اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» است. مقامات مختلف این کشور نظرات متناقضی در این باره مطرح می‌کنند. به طور مثال هفته گذشته 120 نماینده جمهوری‌خواه با نگارش نامه‌ای از بایدن خواستند تا به برجام بازنگردد و با بیان آنکه توافق کنونی برجام متعلق به سال 2015 شامل بند‌هایی است که نقص محسوب می‌شود، خطاب به بایدن نوشتند: «اجازه ندهید تاریخ با بازگشت به توافق ناقص هسته‌ای ایران تکرار شود. این مسئله بسیار حائز اهمیت است».

اما پیش از آن گروهی از مقامات سابق ارتش، امنیت ملی و دیپلماسی آمریکا نامه‌ای سرگشاده به دولت بایدن تهیه کرده و از او خواستند تا تمام تلاش خود را برای پیوستن سریع به توافق هسته‌ای با ایران به کار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها