کد خبر: 465869
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۱۵:۲۰:۵۲
| |

روسیه حبس آناستازیا شوچنکو با قانون جدید را بررسی می‌کند

انتظار می‌رود دادگاهی در روسیه امروز (پنجشنبه) حکمی برای آناستازیا شوچنکو، فعال ضد کرملین صادر کند که دادستان‌های دولتی خواستار حبس پنج ساله برای او به جرم فعالیت به نفع یک گروه "نامطلوب" شده‌اند.

روسیه حبس آناستازیا شوچنکو با قانون جدید را بررسی می‌کند
کد خبر: 465869
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۱۵:۲۰:۵۲

اعتمادآنلاین| خانم شوچنکو 41 ساله که مادر دو فرزند است، در اوایل 2019 تحت حبس خانگی قرار گرفت. حامیان او این پرونده را دارای انگیزه‌های سیاسی توصیف می‌کنند تا بدین ترتیب از فعالیت‌های او جلوگیری شده و او را بابت آنکه آشکارا مخالفتش را ابراز کرده است، مجازات کنند.

او به کنشگرایی به نفع "روسیه باز" متهم است. این گروه مستقر در انگلیس به دست میخائیل خودورکوفسکی، منتقد کرملین و از غول‌های نفتی سابق روسیه که در تبعید به سر می‌برد، راه‌اندازی شده است. این گروه جزو بیش از 30 گروهی است که روسیه به آن برچسب نامطلوب زده و فعالیت آن را طبق قانونی که در 2015 به تصویب رسانده، ممنوع کرده است.

حامیان شوچنکو می‌گویند، فعالیت‌های خاصی که او به ارتکاب آنها متهم است، به ویژه شرکت در گردهمایی اعتراضی ضد کرملین و برگزاری یک سمینار سیاسی، اشکال قانونی از ابراز عقیده سیاسی هستند. آنها همچنین می‌گویند، جنبش روسیه باز که او هم عضوی از آن است، یک نهاد جداگانه از آن سازمان ممنوعه است.

دادستان‌های دولتی روسیه خواستار مجازات پنج سال حبس برای شوچنکو شده‌اند.

این حکم در بحبوحه سرکوب متحدان الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین صادر می‌شود که ماه گذشته پس از درمان مسمومیت با یک عامل اعصاب از آلمان به روسیه بازگشت.

فعالان حقوقی می‌گویند که قانون سازمان‌های "نامطلوب" و "عوامل خارجی" می‌تواند برای فشار و هدف گرفتن اعضای جامعه مدنی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. روسیه با تکذیب آن می‌گوید که این قوانین برای حفاظت از منافع ملی خودش مقابل مداخله خارجی ضرورت دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها