کد خبر: 465890
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۰۷:۴۲:۰۱
| |

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

تحریم‌ها در عمل لغو شود برجام ادامه می‌یابد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران نمی‌تواند یک‌جانبه به تعهدات خود در برجام عمل کند، گفت: اگر طرف غربی به طور عملی تحریم‌ها را لغو کند و به تعهدات خود برگردد ایران هم به حالت قبل برگشته و روند برجام ادامه پیدا می‌کند.

تحریم‌ها در عمل لغو شود برجام ادامه می‌یابد
کد خبر: 465890
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۰۷:۴۲:۰۱

اعتمادآنلاین| یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران نمی تواند یک جانبه به تعهدات خود در برجام عمل کند، گفت: اگر طرف غربی به طور عملی تحریم‌ها را لغو کند و به تعهدات خود برگردد ایران هم به حالت قبل برگشته و روند برجام ادامه پیدا می کند.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار کرد: ایران در قالب پیمان برجام یکسری تعهدات را پذیرفت و طرف‌های غربی هم به تعهداتشان پایبند بودند یا اینکه حداقل اعلام کردند پایبند هستند. با شروع اجرای برجام ایران تعهداتش را انجام داد و طرف‌های غربی این کار را انجام ندادند. آمریکا صراحتا و عملا از برجام خارج شد و طرف‌های غربی هم کار مثبتی در اجرای تعهداتشان در قالب برجام صورت ندادند.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: این قانون در واقع ضمانت اجرایی برای برجام است که اگر طرف غربی به تعهداتشان برگردد ایران هم به تعهدات برجامی اش برگشته و آن را ادامه می دهد. در غیر این صورت ایران طبق مکانیسم برجام دیگر دلیلی به اجرای تعهداتش در قالب برجام ندارد که از جمله آن می توان به موضوع میزان اورانیوم غنی شده، درصد غنای اورانیوم، نوع سانتریفیوژ و بازرسی‌های سرزده در قالب پروتکل الحاقی اشاره کرد که ایران در برجام پذیرفته بود، همه این‌ها لغو می شود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: طبق بندهای 26 و 36 برجام این معاهده به طرف‌های مختلف اجازه می دهد که اگر طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل نکردند آنها می توانند تعهداتشان را کاهش دهند. غربی‌ها به خصوص آمریکا با بدعهدی در حق مردم ما ظلم و تحریم‌های سخت به خصوص در زمان کرونا اعمال کردند. مردم ما سختی‌های زیادی کشیدند لذا ایران انتخاب دیگری جز روند فعلی ندارد. تنها مسیر پیش رو خاتمه دادن به اجرای تعهدات و بازگشت به وضعیت قبل از برجام است که این روند از 5 اسفندماه شروع می شود.

رحیمی جهان آبادی با تأکید بر اینکه این مکانیسم در خود برجام طراحی شده است، افزود: طبق برجام اگر طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل نکردند ایران هم می تواند تعهداتش را کاهش دهد که از جمله آن خروج از بازرسی‌های داوطلبانه پروتکل الحاقی و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و درصد غنای اورانیوم است. همچنین ما نسل‌های جدید سانتریفیوژ را استفاده می کنیم. همه اینها را در قالب برجام تعهد دادیم که پایبند باشیم اما الان طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل نمی کنند و دلیلی هم ندارد که ما به تعهدات یک جانبه خود عمل کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: روز چهارشنبه مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز و همچنین پیش از این رئیس جمهور گفته بودند که اگر طرف غربی به طور عملی و نه اعلامیه و بیانیه اجرای تحریم‌ها را لغو کند و به تعهدات برجامی برگردد ایران هم به تعهداتش برگشته و روند اجرای برجام ادامه پیدا می کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها