کد خبر: 466475
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۴:۵۵:۵۱
| |

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

آمریکا برای اعتمادسازی، باید تحریم‌های ایران را لغو کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا به هیچ‌کدام از وعده‌های خود در برجام عمل نکرد در حالی‌که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بود و بی‌اعتمادی کنونی نتیجه عملکرد آمریکایی‌ها است. مسئولان کاخ سفید باید بدانند برای اعتمادسازی، باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند.

آمریکا برای اعتمادسازی، باید تحریم‌های ایران را لغو کنند
کد خبر: 466475
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۴:۵۵:۵۱

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا با وعده‌های توخالی و سطح پایین سعی دارد چهره‌ای موجه از دولت دموکرات ارائه کند اما مسئولان کاخ سفید باید بدانند برای اعتمادسازی، باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند.

دفتر مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در مطلب ارسالی روز یکشنبه به نقل از ابراهیم عزیزی افزود:‌ آمریکا به هیچ‌کدام از وعده‌های خود در برجام عمل نکرد در حالی‌که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بود و بی‌اعتمادی کنونی نتیجه عملکرد آمریکایی‌ها است.


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که دوران «نقد دادن و نسیه گرفتن» تمام شده است، موضع قطعی و نهایی ایران را لغو کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا اعلام کرد.


عزیزی با بیان این که حرکات قلدرمآبانه در روابط بین‌الملل پذیرفته نیست، گفت: بازپس‌گیری نامه ترامپ درباره خروج از برجام که فاقد ارزش حقوقی است یا وعده‌هایی همچون رفع محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی، نمی تواند دلایل محکمی برای ایجاد اعتماد دوباره به این کشور باشد.


او با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام چه به عنوان میهمان و چه عضو سابق مذاکرات هیچ اهمیتی ندارد، افزود: امروز بحث پاسداری از منافع ملی برای ما اهمیت دارد نه حضور آمریکا و تاکید مجلس روی این موضوع است و از آن کوتاه نخواهد آمد.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: جنایت‌های بی‌شرمانه آمریکا در سال‌های اخیر و تروریسم اقتصادی این کشور علیه ایران، با حرکات نمایشی و گول زننده فراموش نخواهد شد.


او افزود: آمریکا در حالی دست به حرکات نمایشی در قبال ایران می زند که شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ را بر ملت ما تحمیل کرده و دامنه این تحریم‌های ضد انسانی را حتی تا دارو و درمان هم گسترش داده و این حرف ما نیست بلکه سخن سیاستمداران آمریکایی است.


عزیزی تجدیدنظر آمریکا در ادبیات از بالا به پایین در تعامل با ملت‌ها را ضروری دانست و افزود: مجلس یازدهم با نگاه دوراندیشانه و منطقی ضمن توجه به منافع ملی، با وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه آمریکا با حساسیت بیشتری برخورد می‌کند تا تجربه‌های تلخ گذشته دیگر تکرار نشود.


رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال خواستار استفاده دولت از ظرفیت‌های ایجاد شده همچون قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها شد.


او افزود: تجربه نشان داده که هر وقت در برابر نظام سلطه و زورگویان قلدر، محکم و با صلابت حاضر شدیم، آنها نیز کوتاه می آیند اما باید مواظب ترفندها و حرکات نمایشی آنها نیز باشیم تا دوباره این بار با چهره موجه از ما امتیاز نگیرند.


عزیزی ادامه داد: به هر حال امروز در این مقطع تاریخی از دولت انتظار می رود از فرصت بی نظیر ایجاد شده توسط مجلس، نهایت استفاده را ببرد و زمان را نیز از دست ندهد تا ما بتوانیم حق خود را استیفا کنیم.


نماینده شیراز و زرقان گفت: از نظر مجلس یازدهم دوران دل خوش بودن به وعده‌های نسیه آمریکا گذشته است و این موضوع را همگان به ویژه آمریکایی‌ها باید بدانند چراکه با علم به این موضوع، فریب و حیله را در برابر ملت بزرگ ایران کنار خواهند گذاشت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا جمعه اول اسفندماه جاری در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست گروه هفت، از بازگشت آمریکا به مذاکرات گروه 1+5 با ایران سخن به میان آورد؛ رویکردی که برایند تعهدپذیری چندساله ایران در برجام و شکست راهبرد «فشار حداکثری» دولت ترامپ در قبال تهران است.


دولت آمریکا طی روزهای گذشته به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که تلاش برای فعال شدن مکانیسم ماشه را لغو می‌کند و حاضر است در کنار قدرت‌های بزرگ دنیا برای بازگشت به برجام با ایران مذاکره کند.


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، این اقدام دولت بایدن را نشان‌دهنده پذیرش مجدد اعتبار قطعنامه 2231 سازمان ملل از سوی آمریکا دانست و خواهان رفع فوری تمام تحریم‌هایی شد که ترامپ علیه ایران وضع کرده بود. ظریف در توئیتی نوشت «این بدان معناست که تفسیر پمپئو از قطعنامه 2231 دیگر اعتبار ندارد. ما هم موافقیم. بنابراین مطابق این قطعنامه باید آمریکا فوری و بدون پیش شرط تمامی تحریم‌هایی را که ترامپ وضع کرده بود لغو کند.»


دولت بایدن همچنین طی روزهای اخیر، محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل در نیویورک که همزمان با اعمال فشار حداکثری بر ایران در دولت ترامپ ایجاد شد را لغو کرد. بنا بر این محدودیت‌ها،دیپلمات‌های ایرانی تنها می‌توانستند فاصله محل اقامتشان تا ساختمان اصلی سازمان ملل در نیویورک را رفت و آمد کنند و اجازه رفتن به سایر بخش‌های نیویورک را نداشتند.


از منظر تحلیلگران بین‌الملل، اقدامات دولت بایدن در روزهای اخیر هر چند گام‌هایی رو به جلو برای نجات برجام و بازگشت اعتماد به ایران محسوب می شود اما کافی نیست. اقدامات مذکور تنها حاکی از چرخش رویکرد نسبت به ایران و برجام در کاخ سفید و دولت جدید امریکا است ولی برای برای متقاعدسازی تهران با هدف بازگشت به تعهدات برجامی، گامی بزرگتر لازم است. لغو تحریم‌ها بزرگترین و مهمترین قدم در این مسیر ارزیابی می شود که نه در سطح شعار و بر روی کاغذ بلکه باید به صورت عینی و ملموس انجام گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها