کد خبر: 466522
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۵:۰۶:۳۲
| |

جزییات توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

گروسی گفت: آژانس انرژی اتمی نظارت‌های ضروری در ایران را ادامه خواهد داد

جزییات توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کد خبر: 466522
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۵:۰۶:۳۲

اعتمادآنلاین| رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران اعلام کرد: بعد از مذاکرات و مشورت‌های فشرده با ایران به نتایج بسیار مثبتی رسیدیم. اساسا آنچه توافق کردیم عبارتست از اینکه ایران همچنان برنامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را ادامه دهد در عین حال آژانس همچنان برای سه ماه فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را ادامه می‌دهد. این تفاهم فنی ما را به جایی می‌رساند که مذاکرات سیاسی انجام شود.


متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت آژانس. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه حل موقت رسیدیم آنچه تغییر می‌کند بازه زمانی فعالیت‌های آژانس خواهد بود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد و بازرسی‌های سرزده امکان‌پذیر است.

بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر گروسی

سازمان، آژانس را مطلع کرده است که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران"، اجرای اقدامات داوطلبانه ایران، آنگونه که در برجام آمده است، را از5 اسفند 1399 متوقف خواهد کرد که با توجه به تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق حاصل شد:

1. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

2. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

3. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

4. توقف کامل اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی

5. براساس توافق صورت گرفته میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی:

6.اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شده و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود.

7. طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌گردد.

8. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری، این است که ایران به مدت 3 ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت و در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف 3 ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

9. به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها