کد خبر: 466683
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۳:۱۴:۳۲
| |

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

فروش 3 هزار و 600 میلیارد تومان کتاب در سال 99

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سالی که گذشت سه هزار و 600 میلیارد تومان کتاب در ایران به فروش رسید که از این رقم 64 میلیارد تومان سهم نشر الکترونیک بود.

فروش 3 هزار و 600 میلیارد تومان کتاب در سال 99
کد خبر: 466683
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۳:۱۴:۳۲

اعتمادآنلاین| سعیدرضا عاملی در آیین سی و ششمین سالگرد تأسیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، انتشارات سمت را از انتشارات بسیار مهم توصیف کرد که پشتوانه علمی قوی دارد و اعضای هیأت علمی آن پشتوانه پژوهشی آن محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که انتشارات سمت در ویراستاری یک نشر قوی و قابل ستایش است، افزود: کتاب‌هایی که در دنیا به عنوان کتاب درسی ارایه می‌شوند از نظر طراحی کار بیشتری روی آنها صورت گرفته است و این انتشارات هم باید در این مسیر حرکت کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی تفاوت‌های نشر فیزیکی و دیجیتال اشاره کرد و یادآور شد: در نشر فیزیکی، محدودیت‌هایی مانند قیمت، جنس کاغذ، جلد و غیره مطرح است ولی در نشر دیجیتال، رنگ اهمیت کانونی دارد و بهترین کیفیت رنگ در آنجا ارایه می‌شود زیرا نشر باید با قانون طبیعت حرکت کند.

عاملی اضافه کرد: در سالی که گذشت در ایران سه هزار و 600 میلیارد تومان فروش کتاب داشتیم که از این مقدار 64 میلیارد تومان سهم نشر الکترونیک بود. در دنیا نشر الکترونیک، سهم 60 میلیارد دلاری دارد و پیش بینی می‌شود ظرف چند سال آینده این مسیر رشد بیشتری پیدا کند.

وی افزود: نشر دیجیتال به دلیل ماهیت رقومی که برخوردار است، انعطاف زیادی دارد، اما ماهیت فیزیکی منعطف نیست و به‌صورتی است که نمی‌توان بعد از صفحه‌بندی تغییری در آن ایجاد کرد.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران همچنین گفت: همه امور تکرار شونده اداری موضوع هوشمندسازی است؛ لذا اقتصاد هوشمند امروزه اقتصاد بزرگی شده است و در حال حاضر اقتصاد دیجیتال، اقتصاد پنجم جهان است و سالیانه 2 درصد به سهم تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان، اضافه می کند.

عاملی تصریح کرد: سهم کشورهای پیشرفته جهان از اقتصاد دیجیتال بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. سهم اشتغال مرتبط با اقتصاد دیجیتال نیز به طور متوسط 2.5 درصد است که در کشورهای توسعه یافته چهار درصد و در کشورهای در حال توسعه یک درصد ا ست

وی ادامه داد: براساس گزارش موسسه مکنزی، سهم کشورهای توسعه یافته از اقتصاد دیجیتال، 3.4 درصد است و 87 درصد کل اقتصاد دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهند.

امروز شیوه خرید مردم تغییر کرده است و با نرم‌افزارهای موبایلی انجام می‌شود. طبق آخرین آمار از اقتصاد دیجیتال ارزش این بازار 5.6 تریلیون دلار است و بنگاه‌های بزرگی مانند آمازون با ارزش سرمایه‌ای یک تریلیون و 800 میلیارد دلار و گوگل با ارزش سرمایه‌ای یک تریلیون و 400 میلیارد دلار سهم بالای در اقتصاد و کسب و کارهای دیجیتال دارند.

وی خاطرنشان کرد: کسب و کارها به فضای الکترونیکی منتقل و اقتصاد دیجیتال روز به روز قدرتمندتر می‌شود، اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال را با نگاه اسلامی مورد بحث قرار دهیم، چند محور اهمیت پیدا می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی در سال 89 شهر مجازی تهران را طراحی کردیم، این شهر را در هشت حوزه و 69 لایه با هزار و 700 خدمات پیش بینی شد؛ شهر تهران پیشرفت خوبی داشت اما زمانی پیشرفت قطعی به وجود می‌آید که هیچ فرایندی نیازمند مراجعه حضوری نباشد.

عاملی تاکید کرد: در کتاب اقتصاد دیجیتال، پوشش گسترده به همه موضوعات مرتبط با اقتصاد بر بستر دیجیتال اعم از اقتصاد هوشمند، شبکه ای همچنین ارزهای دیجیتال، بیت کوین و بهره وری مجازی و تبدیل های مهمی که به نوعی تفاوت‌های اقتصاد متداول و اقتصاد دیجیتال را منعکس می کند، مورد بحث قرار گرفته است.

استاد دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در پرتو الکترونیک کردن مسیر زندگی، ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی را تقویت کنیم اما ارتباطات مالی، اداری و فرایندی را منتقل به این فضای دیجیتال کنیم که بهره‌وری را بالا می‌برد و موجب صیانت از انسان و طبیعت می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها