فیصل دِوجی؛ استاد دانشگاه آکسفورد:

ایران حق دارد خواهان بازگشت آمریکا به برجام باشد

استاد دانشگاه آکسفورد تاکید کرد که با توجه به شرایط، ایران حق دارد خواهان بازگشت آمریکا به برجام باشد اما به هر حال تهران و واشنگتن با سیاست‌های محتاطانه به توافق می‌رسند.

ایران حق دارد خواهان بازگشت آمریکا به برجام باشد
کد خبر: 467065
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۱:۱۴:۰۹

اعتمادآنلاین| فیصل دِوجی، استاد علوم سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد و تحلیل‌گر حوزه مسائل هندوستان و پاکستان است.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تحقق برخی از وعده‌های انتخاباتی‌اش تاخیر داشته

بایدن در حال بازسازی نهادهای دولتی است

این استاد دانشگاه درباره رویکرد دولت جدید آمریکا به ویژه در مورد ایران عنوان کرد: رئیس‌جمهور بایدن در تحقق تعدادی از وعده‌هایی که در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد، تأخیر داشته است. این اقدامات شامل رویکرد محتاطانه وی در خصوص توافق هسته‌ای ایران است.

وی افزود: دولت جدید درگیر بازسازی نهادهای دولتی است که توسط دولت قبلی خود آسیب دیده است. علاوه بر این بایدن در حال تلاش برای کنار گذاشتن سبک رییس‌جمهور سابق و بازگشت آمریکا به شرایط عادی است.

شرایط نسبت به زمان اوباما تغییر کرده

تیم بایدن نسبت به سیاست‌های خود مطمئن نیست

دوجی در ادامه گفت: با این حال از زمان آخرین دوره قدرت گرفتن دموکرات‌ها وضعیت بین‌الملل به طرز چشمگیری تغییر کرده است به گونه‌ای که نمی‌تواند به وضعیت قبل برگردد. تیم بایدن که عمدتاً از دولت اوباما گرفته شده است، هنوز در مورد سیاست‌های خود مطمئن نیست.

وی افزود: سیاست اوباما مانند سخنرانی‌ها، نویسندگی و شخصیت وی با لفاظی تعریف شد و با ترور اسامه بن لادن که مدت‌ها بود دیگر تهدیدی برای کسی محسوب نمی‌شد، به اوج خود رسید.

همانند استفاده از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهایی مانند پاکستان، این اقدامات برای کاهش خشونت و کشتار در مقیاس وسیع بود اما تنها با از بین بردن پایه‌های نظم بین‌المللی و با ایده عدالت می‌توانست این کار را انجام دهد.

در مورد بن لادن این اقدام به طور ویژه فاحش بود زیرا برای هدفی نمادین انجام شد که تنها هدف سیاسی آن محبوبیت شخصی رئیس‌جمهور بود. باید دید آیا بایدن دید سیاسی بیشتری نسبت به اوباما دارد یا خیر.

ایران حق دارد بگوید آمریکا باید به برجام بازگردد

وی با اشاره به رویکرد این دولت مسبت به ایران خاطرنشان کرد: ایران ممکن است حق داشته باشد که بگوید مسئولیت بازگشت ایالات متحده به برجام اکنون بر عهده واشنگتن است اما ما می دانیم که فقط یک طرف در هر درگیری موظف به پیروی از مراحل قانونی است. مانند تحریم‌های بسیار طولانی مدت کوبا که حتی پس از پایان جنگ سرد نیز به قوت خود باقی بود.

در دوران ترامپ ترس جای احترام را گرفته بود

آمریکا در حال ترمیم تصویر خود به عنوان قدرت برجسته جهان است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واضح است که دولت بایدن مشتاق است به ایران در مورد برخی از تحریم‌ها تخفیف دهد و به توافق هسته‌ای بازگردد. اکنون دولت ایالات متحده در حال ترمیم تصویر مناسب از خود به عنوان قدرت برجسته جهان است.

این تصویر هم در خارج مورد حمله قرار گرفته است و هم در دوران دولت ترامپ در داخل مورد هجمه قرار گرفته است. در دوران ترامپ ترس جای احترام را گرفته بود.

فیصل دوجی ادامه داد: در این شرایط، ایران می‌تواند قادر به حرکتی باشد که وضعیت سیاسی را تغییر می‌دهد تا امکانات جدید را کسب کند. در این خصوص من به یاد خرد سیاسی می‌افتم که امام خمینی از آن استفاده کرد و طی آن با دیکتاتوری صدام حسین صلح کرد.

وی در ادامه گفت: آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اعتماد نه تنها دشمنان بلکه متحدانش را نیز از دست داد که دولت بایدن علاقه زیادی به بازسازی آن دارد. اما به نظر می‌رسد که او فکر می‌کند تنها با ارائه تصویری شکست‌ناپذیر از خود می‌تواند این کار را انجام دهد.

ترک عادت برای آمریکا دشوار است

ایران و آمریکا با سیاست‌های محتاطانه به توافق می‌رسند

دوجی یادآور شد: از یک طرف، بایدن این واقعیت را تشخیص می‌دهد که ایالات متحده اکنون بخشی از یک جهان چند قطبی است، همانطور که در معاملات اولیه او با چین این وضعیت مشاهده می‌شود. اما از طرف دیگر، ترک عادت‌های یک امپراتوری برای هر قدرت بزرگی کاری دشوار است. به نظر می‌رسد ایران و آمریکا با سیاست فعلی محتاطانه امتیاز دادن و گرفتن، به نوعی توافق خواهند رسید.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها