کد خبر: 467125
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۴:۲۸:۵۹
| |

حامد علی‌محمد در یادداشتی نوشت:

اسفند دردناک بورس

گزارش‌های حاصل شده و مشاهدات در بازار سرمایه بعد از تصمیمات بی‌تدبیر بورس در تغییر نوسانات چیزی جز ساخت کوره پول‌سوزی سهامداران به وجود نیاورده است.

اسفند دردناک بورس
کد خبر: 467125
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۴:۲۸:۵۹

اعتمادآنلاین| گزارش‌های حاصل شده و مشاهدات در بازار سرمایه بعد از تصمیمات بی‌تدبیر بورس در تغییر نوسانات چیزی جز ساخت کوره پول‌سوزی سهامداران به وجود نیاورده است. در بدترین حالت بعد از تغییر در دامنه نوسانات معاملات بازار سرمایه تحلیلگران امید داشتند بازار حداقل یک هفته روند رشد و مثبت را داشته باشد ولی چنین عملکردی صورت نگرفت و بعد از زمان کوتاهی شاخص بورس سقوط را بر صعود ترجیح داد؛ راهی که در ماه‌های اخیر بسیار خوب فرا گرفته و به چنان زیان‌هایی رسانده که برخی شرکت‌های سهامدار ارزش سهام خود را با افت هشتاد درصدی می‌بینند و راهکاری نیز وجود ندارد که این فاصله قیمتی به وجود آمده در سهام‌ها و زیان را جبران کنند. سرمایه‌های که مردم در طول مدت زیادی جمع کرده و بر آن افزوده بودند در مدت کمتر از شش ماه کاری در بورس به حداقل قیمت فروخته و سرمایه آنها به یک پنجم کاهش یافته است. آیا افرادی باعث این زیان هستند یا خود سهامداران باید حرفه‌ای‌تر و هوشمندانه معاملات خود را انجام دهند. در مقاطع مختلفی که مقام‌های عالیرتبه به صراحت مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس کردند.

حال دیگر هیچ پاسخ منطقی به این جریانات ندارند و موضع خود را عوض کرده و برخی موارد نیز خود سهامداران را مقصر می‌دانند و گفتند بازار سرمایه یک سرمایه‌گذاری در ریسک است و باید با دقت و آموزش باشد. قطعا متخلفانی در اینگونه عملکرد بورس وجود دارند. باید دید قدرت دستگاه نظارتی بر قدرت این افراد می‌چربد یا قدرت آنها فزونی داشته و کاری از پیش نمی‌برند. عرضه اولیه که برای کمی تزریق آرامش به بازار تدوین شده است نیز خشم برخی از سهامداران و تحلیلگران را برافروخته است و در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی این کار را توهین به سهامداران آن هم با قیمت بسیار بالا برای عرضه دانسته‌اند و بسیاری نیز دست به تحریم خرید عرضه اولیه شده‌اند که باید دید در روز عرضه چه میزان از سهامداران بر سخنان خود پایبند هستند و چه میزان مقدار اندکی سود را ترجیح می‌دهند به اینکه با تحریم بخواهند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند.

مجلس شورای اسلامی که در برخی موارد سریعا به موضوعات نفوذ کرده البته که بسیاری از مواردی که مجلس در ابتدا با پروپاگاندای خبری بسیار خود را در میان مردم سر زبان‌ها انداخته و بعد از گذشت چند هفته تب و تاب موضوع فروکش کرده و یا به کل موضع خود را عوض کرده است، نمی‌توان امیدی داشت که به حال مردمی همچون آن سرباز سیلی خورده، حمایتی از سهامداران کنند در نهایت یک مصوبه برای منافع برخی مصوب خواهد شد. با تمام این تفاسیر باید دید انتظار سهامداران میلیونی کشور که بیش از نیمی از جمعیت کل کشور درگیر بورس شده‌اند به چه میزان است و امید خود را به خود بازار ببندند نه به برخی تصمیمات که در هر دوره‌ای در ریزش بازار اینگونه تصمیم حمایتی گرفته شد بازار عملکرد منفی داشت، از آن ده روز حمایت حقوقی معروف که هیچ‌وقت شروع نشد تا این تغییرات دامنه نوسان که شروع نشده بازار آن را پس زد و راهی سقوط را پیش گرفته است.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها