کد خبر: 467294
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۴:۰۷:۰۵
| |

چرا چماق دولت برای زدن مجلس شکست؟

محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت و برخی کارگزاران رسانه ای آن نمی توانند از "شورای عالی امنیت ملی" (شعام) و مصوبات آن، به عنوان حربه و چماقی برای زدن مجلس استفاده کنند. اما چرا؟

چرا چماق دولت برای زدن مجلس شکست؟
کد خبر: 467294
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۴:۰۷:۰۵

اعتمادآنلاین| محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: دولت و برخی کارگزاران رسانه ای آن نمی توانند از "شورای عالی امنیت ملی" (شعام) و مصوبات آن، به عنوان حربه و چماقی برای زدن مجلس استفاده کنند. اما چرا؟

"رئیس شورا" که آقای روحانی باشد، به تصریح رهبر معظم انقلاب و منطبق بر واقعیات پیش چشم عموم، به حکم حکیمانه قرآن درباره پاسخ به عهد شکنی دشمن عمل نکرد:

"وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن که با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد".

نه تنها دولت به این وظیفه شرعی و عقلی عمل نکرد، بلکه به بسیاری از 28 شرط رهبری، شعام و مجلس درباره اجرای مشروط برجام هم پس از عهدشکنی آمریکا و اروپا اهتمام نورزید.

این رویکرد موجب شد توافق دو طرفه، به حکم محکومیت یکطرفه برای کشور ما تبدیل شود و ضمنا طرف های غربی، طلبکار هم بشوند! در حالی که اگر آن 28 شرط (از جمله شرط های شعام) هم نبود، منطقا اجرای تعهدات ما از سه سال قبل باید متوقف می شد.

با وجود این وقت کشی طولانی مدت، وقتی مجلس جدید از خرداد ماه بنا را بر بازگرداندن توازن به برجام گذاشت، دولت تا می توانست اما و اگر آورد. اما سرانجام قانون مد نظر مجلس، ولو با تاخیر، در جلسات "شعام" چکش کاری و نهایی شد؛

آیا آقای روحانی و دولت تمکین کردند؟ نه! با کتمان حقیقت، مدعی شدند شورای عالی امنیت ملی، مخالف اقدام مجلس است. اما چون موضوع، هفته ها در شورا بحث و نهایی شده بود، جای انکار نداشت. دبیرخانه شورا بر خلاف انکار دولت، تایید کرد طرح مجلس در شعام بررسی شده و ملاحظات شورا در آن اعمال شده است.

مقصود این که برخی دولتمردان و رسانه های در خدمت آنها نباید نگاه ابزاری یا تحریف آمیز و گزینشی به کارکرد شورای عالی امنیت ملی داشته باشند؛ چنان که در ماجرای برجام کردند:

به شعام اطمینان دادند تضمین های لازم از غرب گرفته شده، و تحریم ها لغو و حقوق ایران تضمین می شود؛ اما وقتی حقوق کشورمان پایمال شد، نه همان چند سال قبل و نه در ماجرای حمایت شورا از اقدام قانونی مجلس، به رویکرد شعام برای احقاق حقوق ایران و فشار برای لغو تحریم ها وفادار نماندند.

منبع: مشرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها