«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تحولات زیرپوستی در همسایه شمال غربی ایران / در ترکیه چه خبر است؟

در حالی که تئوریسین سابق حزب عدالت و توسعه انتقادات خود را از رجب طیب اردوغان تشدید کرده، برخی کارشناسان احتمال وقوع کودتای دیگری در ترکیه را مورد بررسی قرار دادند.

تحولات زیرپوستی در همسایه شمال غربی ایران / در ترکیه چه خبر است؟
کد خبر: 467342
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که تئوریسین سابق حزب عدالت و توسعه انتقادات خود را از رجب طیب اردوغان تشدید کرده، برخی کارشناسان احتمال وقوع کودتای دیگری در ترکیه را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی حکایت از افزایش موج اعتراضات نسبت به عملکرد دولت رجب طیب اردوغان دارد، به نحوی که احمد داود اوغلو، رئیس حزب آینده، که روزگاری تئوریسین حزب عدالت و توسعه بود، با انتقاد شدید از رویکرد رجب طیب اردوغان او را متهم کرد که به دنبال سوءاستفاده سیاسی از مراکز دینی به ویژه مساجد در راستای اهداف حزبی خویش است.

داود اوغلو که پیش از این رئیس همین حزب بود تاکید کرد رویکرد حزب عدالت و توسعه با زمان تاسیسش در سال 2002 تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده است، به نحوی که امروز رجب طیب اردوغان و همفکرانش به طور کامل آن را در قبضه خود گرفته‌اند.

به گفته این سیاستمدار ترکیه‌ای، اردوغان و حزب عدالت و توسعه برنامه‌های مدونی را برای ضربه زدن به تمامی احزاب سیاسی در پیش گرفته و با تهدید روزنامه‌نگاران و بسط خشونت در خیابان‌ها در کنار جرم‌انگاری فعالیت‌های سیاسی، به دنبال تحقق اهداف خویش است.

در این بین رسانه‌های روسی هم به بررسی احتمال وقوع کودتایی دیگر در ترکیه همانند آنچه در جولای 2016 شاهد آن بودیم، پرداختند.

روزنامه روسی وازیگلیاد با انتشار مقاله‌ای ضمن اشاره به موج جدید بازداشت‌ها در ترکیه و نیز ادامه محاکمه‌ها و صدور احکام سنگین علیه مخالفان دولت نوشت: تصور نمی‌شود این اقدامات بتوانند مانع از وقوع کودتای دیگری در این کشور شود، اما وقوع آن در کوتاه‌مدت بسیار ضعیف است.

«ایرینا یارووایا» نویسنده این مقاله معتقد است با وجود آنکه در ترکیه جریان‌های سیاسی مخالف واقعی وجود داشته و توانسته‌اند در برخی از انتخابات مانند انتخابات شهرداری‌ها به پیروزی برسند، اما باید اعتراف کرد رجب طیب اردوغان همچنان صحنه سیاسی ترکیه را در قبضه دارد و به اشکال مختلف سعی در حفظ جایگاه خود داشته و با توجه به ضرباتی که تاکنون به ساختار ارتش و نیز احزاب سیاسی به بهانه پاکسازی شرکت‌کنندگان در کودتای سابق به وجود آمده احزاب مخالف نه می‌خواهند و نه می‌توانند در کوتاه‌مدت گزندی به اردوغان وارد کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها