«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

یمن، کشوری با بحران‌های بی‌پایان

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آنکه وارد کاخ سفید شود قول داده بود به حل بحران انسانی در یمن کمک کند و حتی در یکی از نخستین اقداماتش دستور خروج انصارالله یمن از لیست تحریم‌های آمریکا را صادر کرد. با این حال این پرسش پیش می‌آید که آیا واقعاً یمن ظرفیت خیزش به سوی ثبات را دارد؟

یمن، کشوری با بحران‌های بی‌پایان
کد خبر: 467347
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آنکه وارد کاخ سفید شود قول داده بود به حل بحران انسانی در یمن کمک کند و حتی در یکی از نخستین اقداماتش دستور خروج انصارالله یمن از لیست تحریم‌های آمریکا را صادر کرد.

با این حال این پرسش پیش می‌آید که آیا واقعاً یمن ظرفیت خیزش به سوی ثبات را دارد؟

به تعبیری روشن‌تر، آیا کارهای که اخیراً برای بسط صلح و آرامش در یمن انجام گرفته راهی به سوی موفقیت خواهد یافت؟

کارشناسان امور یمن این مقوله را تایید می‌کنند که از جنگ سال 1990 که منجر به اتحاد یمن جنوبی و شمالی شد، این کشور واقعاً روی آرامش را به خود ندیده است.

پیش از جو بایدن نیز دیگر ساکنان کاخ سفید از جرج بوش پدر و پسر گرفته تا کلینتون، اوباما و ترامپ همگی به نحوی در مورد برنامه‌هایشان در راستای بسط ثبات و آرامش در یمن سخن گفته‌اند، اما باز هم این کشور همچنان چیزی به نام آرامش و صلح را تجربه نکرد.

بسط ثبات و استقرار در یمن چنان امر فراگیر و تکراری‌ای است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده هم بارها مدعی آن شده‌اند و حتی آخرین بار بر تجاوز و جنگ ویرانگر خود در این منطقه نام تلاش برای بسط استقرار گذاشتند.

از سویی نباید فراموش کرد که یمن با توجه به ساختار قبیله‌ای‌اش همواره صحنه منازعات و درگیری‌هایی بوده است و از دهه 70 به بعد هر دهه یکه‌تازی جریان‌های خاصی از اخوان‌المسلمین گرفته تا القاعده و امروز ائتلاف سعودی در ناامن‌سازی آن نقش داشته است.

به گمان برخی از کارشناسان، تلاش‌هایی که اخیراً تحت عنوان بسط صلح در یمن حتی از جانب جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم صورت گرفته بیش از آنکه با هدف پایان دادن به فاجعه انسانی در این کشور باشد، با هدف نجات محمد بن سلمان از باتلاقی است که خود را در آن گرفتار کرده و به طور حتم این طناب نجات برای ریاض هزینه‌هایی هم به بار خواهد آورد.

شکی نیست که ماه‌های آینده تلاش‌های بین‌المللی، فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای فراوانی برای بحران بزرگ یمن صورت خواهد پذیرفت، اما در مورد اینکه این اقدام تا چه حد خواهد توانست برای مردم یمن آرامش و صلح به ارمغان آورد ابهام‌های زیادی وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها