کد خبر: 467352
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۸ ۰۸:۰۵:۰۰
| |

زمزمه‌های بازگشت نفت 100دلاری

شرکت سوکار جمهوری آذربایجان پیش بینی کرد قیمت نفت برنت ظرف 18 تا 24 ماه آینده سه رقمی خواهد شد و بانک آمریکا انتظار دارد قیمت نفت تا چند سال دیگر تحت تاثیر بهبود عوامل بنیادین و تدابیر محرک مالی جهانی به بالای 100 دلار در هر بشکه صعود کند.

زمزمه‌های بازگشت نفت 100دلاری
کد خبر: 467352
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۸ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که خاطره ریزش قیمت نفت هنوز در ذهن بسیاری از معامله گران بازار تازه است، زمزمه هایی به گوش می رسد که قیمت هر بشکه نفت تا پایان سال آینده بار دیگر به بالای 100 دلار صعود خواهد کرد.

شرکت سوکار جمهوری آذربایجان پیش بینی کرد قیمت نفت برنت ظرف 18 تا 24 ماه آینده سه رقمی خواهد شد و بانک آمریکا انتظار دارد قیمت نفت تا چند سال دیگر تحت تاثیر بهبود عوامل بنیادین و تدابیر محرک مالی جهانی به بالای 100 دلار در هر بشکه صعود کند. سفته بازان هم دست به کار شده و قراردادهایشان در بازار آپشن یا اختیار معامله را با این حساب که قیمت هر بشکه نفت تا دسامبر سال 2022 به 100 دلار صعود خواهد کرد، افزایش داده اند.

این دیدگاه ها بسیار خوش بینانه است اما اعتماد فزاینده در بازار نفت را پس از رشد بیش از 200 درصدی قیمت نفت برنت پس از این که در دوران اوج پاندمی به پایین ترین رکورد 18 سال گذشته سقوط کرد، منعکس می کند. تقاضا در بازارهای بزرگ آسیایی بهبود یافته است و همزمان اوپک پلاس تولیدش را محدود نگه داشته و عدم سرمایه‌گذاری هم مانع رشد قوی تولید نفت شیل می شود. گلدمن ساکس هفته جاری قیمت مورد پیش بینی برای هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم امسال را 10 دلار بالا برد و 75 دلار برآورد کرد.

قراردادهای اخیر در بازار با پیش بینی صعود نفت برنت به بالای 100 دلار تا دسامبر 2022 افزایش پیدا کرده است.

قیمت 100 دلار جای ویژه ای در ذهن بسیاری از معامله گران دارد زیرا قیمت نفت در اوایل دهه گذشته تحت تاثیر تقاضای قوی بازارهای نوظهور، سالیان متمادی در همین حدود بود و باعث تشویق شرکت های حفاری به عملیات های گسترده تر در همه نقاط از بستر آب های عمیق اقیانوس گرفته تا ماسه های نفتی در مناطق دوردست کانادا شد.

این دوران در سال 2014 که شرکت های شیل آمریکا ثابت کردند می‌توانند میزان زیادی نفت را با هزینه های بسیار پایین تر تولید کنند، خاتمه پیدا کرد. اما اگر چه قیمت 100 دلار از آن زمان از دسترس بازار دور شد اما از یاد معامله گران نرفته است. همین دو سال پیش بود که شرکت ها بازرگانی نفت پیش بینی نفت 100 دلاری را مطرح کردند که درست از آب درنیامد.

پیش‌بینی ها برای نفت 100 دلاری هنوز به با نظرات فعلی فاصله دارد. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند قیمت نفت برنت تا پایان سال 2025 پایین 65 دلار در هر بشکه خواهد ماند. دلایل زیادی برای بدبینی نسبت به چنین افزایش قیمتی وجود دارد. یک دلیل آن مصنوعی بودن کاهش عرضه اوپک و مازاد ظرفیت تولید قابل توجه این گروه است که پس از احیای جهان از پاندمی، می تواند تقاضای بهبود یافته را تامین کند.

بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه آخرین بار با 44 سنت افزایش، به 67 دلار و 14 سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدی‌ایت با 44 سنت افزایش، به 63 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص اواسط معاملات به بالاترین حد از ژانویه سال 2020 صعود کردند و در مسیر ثبت بالاترین قیمت نهایی در 13 ماه گذشته هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها