کد خبر: 467362
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۸ ۰۸:۲۲:۰۰
| |

ساداتیان: دولت با تدبیر هم قوانین مجلس و هم منافع ملی را رعایت کرد

یک کارشناس مسایل بین الملل معتقد است: توافقی که میان ایران و آژانس انجام شد با وجود لغو اجرای پروتکل الحاقی، حتما با اذن و اجازه مقامات ارشد نظام بوده است.

ساداتیان: دولت با تدبیر هم قوانین مجلس و هم منافع ملی را رعایت کرد
کد خبر: 467362
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۸ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدجلال ساداتیان گفت: مجلس محترم حق دارد قانون را وضع کند و اجرای آن را باید به عهده قوه مجریه بگذارند که به تناسب شرایط بتواند با حفظ منافع ملی اقدام کند. اینکه مجلس به طور جزیی وارد کار اجرایی شود محدودیت ایجاد می کند و می تواند به تناسب موقعیت مشکلاتی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که شرایط فعلی با شرایط آقای ترامپ متفاوت است. ترامپ به سمت فشار حداکثری علیه ایران حرکت کرد اما آقای بایدن هم در دوره انتخابات و هم از زمانی که بر سر کار آمده اعلام کرده که به برجام برمی‌گردد و همین مساله کمی تنش را کاهش داده و از این فرصت باید در جهت رفاه مردم و کاستن از فشارهای اقتصادی حداکثر استفاده شود، در عین حال روندی که برای اقتدار نظام لازم است هم باید لحاظ شود.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: مساله این است که در این فرایند و در این مسیر قاعدتا باید به گونه ای عمل شود که فرصت دشمنی به گروه های مخالف ایران داده نشود که شرایط را بدتر از پیش کنند. می توانستیم بگوییم پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنیم و به بازرسان اجازه بازرسی نمی دهیم و گزارشی منفی در آژانس علیه مان شکل بگیرد و آنها پرونده را به شورای امنیت دهند و در شرایط تقابلی اروپایی هایی که مکانیسم ماشه را فعال نکردند در زمان بایدن آن را فعال کنند و فشارها را افزون تر از گذشته کنند. اما دولت با حفظ رعایت موقعیت مجلس این کار را مدیریت کرد. ضمن اینکه روابط فراپادمانی را اجرا نمی کنند اگر شرایط ظرف سه ماه مساعد شد ایران اطلاعات را ارایه می دهد و اگر نه هیچ همکاری فراپادمانی انجام نمی شود.

ساداتیان اظهار کرد: اینجا عقلانیت وتدبیر دولت بود که هم قوانین مجلس را رعایت کرد، هم منافع ملی را. به هر حال دولت بایدن تازه بر سر کار آمده است و با مشکلات زیاد داخلی رو به رو است و شاید نیاز است تا فرصت بیشتری به آمریکا داده شود. واقعیت این است که دولت بایدن تحت فشار لابی اسراییل و نتانیاهو و اعراب منطقه و نیز طرفداران ترامپ است. در عین حال معتقدم دولت به خوبی توانست تا اینجای کار را مدیریت کند و امیدواریم این فرصت در اختیار دولت برای ماه های آینده نیز قرار گیرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره تمایل آمریکا به حضور در مذاکرات با ایران و طرف های حاضر در برجام گفت: بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ابراز تمایل کرده است که در مذاکرات ایران با 1+4 حضور یابد و بایدن هم ابراز تمایل کرد که آمریکا برگردد. طبیعی است که فشار می آورند در مذاکرات امتیاز بگیرند. این فرصت سه ماه برای استمرار همکاری ها با آژانس موقعیت را فراهم می کند برای طرف ها که گام به گام به سمت اجرای مطلوب برجام حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس باید سیاست های اجرایی نظام را پشتیبانی کند اما خیلی ریز وارد بحث اجرا شدن آسیب به همراه دارد و اینکه اصرار به آنچه آنها به ذهنشان می رسد داشته باشند هم قاعدتا خلاف مصلحت است. حکمت و مصلحت را باید در بعد سیاست خارجی در نظر گرفت. آنچه مجلس تصویب می کند باید ناظر به این مسایل هم باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها