«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سوریه | تروریست‌ها چه میراثی در سوریه به جا گذاشتند؟

با گشت‌وگذاری در خیابان‌های دمشق و چند شهر دیگر سوریه که درگیر جنگ با تروریست‌ها بوده‌اند، بیش از هر چیز خرابی‌ها به چشم می‌آید، هرچند که تلاش شده است این خرابی‌ها پشت تصاویر بزرگی از بشار اسد پنهان بمانند.

سوریه | تروریست‌ها چه میراثی در سوریه به جا گذاشتند؟
کد خبر: 467369
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- با گشت‌وگذاری در خیابان‌های دمشق و چند شهر دیگر سوریه که درگیر جنگ با تروریست‌ها بوده‌اند، بیش از هر چیز خرابی‌ها به چشم می‌آید، هرچند که تلاش شده است این خرابی‌ها پشت تصاویر بزرگی از بشار اسد پنهان بمانند.

هنوز هم در جای‌جای شهرهای سوریه می‌توان آثار به‌جا‌مانده از خرابی‌های تروریست‌های تکفیری را مشاهده کرد، اما فارغ از آثار خرابی باقی‌مانده از جنگ، مردم سوریه امروز با مشکل بسیار بزرگ اجتماعی نیز که از تبعات جنگ محسوب می‌شود مواجه هستند.

10 سال جنگ داخلی زخم‌های زیادی بر پیکره جامعه سوریه نشانده است، زخم‌هایی که گمان نمی‌رود طی سال‌های آینده التیام پیدا کند.

در کنار کشته‌ها، زخمی‌ها، مفقودان و آوارگان این جنگ خانمان‌سوز، سوری‌ها نیز همانند عراقی‌ها امروز با یک معضل بزرگ کودکان بدون هویت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بعد از فروکش کردن گردوغبار جنگ در بسیاری از مناطق سوریه امروز کودکان زیادی بدون هویت مانده‌اند.

کودکانی که حاصل حضور تروریست‌های اجاره‌ای در شهرها و روستاهای سوریه هستند، تروریست‌هایی که یا کشته شده‌اند و تنها کنیه‌ای از آنها باقی مانده یا گریخته‌اند و دیگر نشانی از آنها وجود ندارد.

دختران و زنانی که مدتی در اسارت و بردگی یا تحت حاکمیت گروه‌های تروریستی قرار گرفته و مجبور به ازدواج با آنها بوده‌اند، سرنوشتی بهتر از این کودکان ندارند.

امروز علاوه بر صدمات روحی و روانی تجاوز و خرید و فروش زنان و دختران در مناطق تحت کنترل داعش، کشورهای آسیب‌دیده از این حضور به ویژه سوریه با مشکل بزرگ‌تر تعیین هویت و نسب فرزندان به‌دنیاآمده از این فاجعه هم مواجه‌اند.

به عنوان مثال در منطقه‌ای همچون ادلب، که روزگاری یکی از مراکز فعالیت گروه تروریستی داعش و مسیر عبور اعضای آن با ملیت‌های مختلف از خاک ترکیه به اقصی نقاط خاک سوریه بود، حداقل چهار هزار کودک بی‌هویت زندگی می‌کنند.

این آمار صرفاً شامل کودکانی می‌شود که مادران‌شان آنها را رها کرده و اکنون در مراکزی خاص نگهداری می‌شوند، در حالی که گفته می‌شود شمار این کودکان حتی در این منطقه نیز بسیار بیشتر از رقم مذکور بوده و اوضاع بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

چندی پیش رسانه‌های عراقی از اقدام شماری از کارمندان ثبت احوال شهرهای سنی‌نشین عراق به اعطای شناسنامه و هویت عراقی به تعداد قابل توجهی از کودکان به‌جامانده از ازدواج با داعشی‌ها پرده برداشته و از تعقیب قضایی آنها گفته بودند، این در حالی است که امروز در سوریه این مساله به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده است.

گرچه برخی از کارشناسان سوری علت حضور تعداد زیاد کودکان بی‌هویت در ادلب را آواره‌پذیر بودن این منطقه قلمداد می‌کنند، اما برخی دیگر بر این باورند که این رقم تنها بخش کوچکی از یک فاجعه بزرگ انسانی-اجتماعی است که از داعش در سوریه به یادگار مانده و می‌تواند در آینده همانند یک بمب ساعتی هر آن شرایط اجتماعی این کشور را متزلزل کند.

به هر روی سوری‌ها علاوه بر بازسازی خرابی‌های به‌جامانده از اقدامات تروریستی در کشورشان، باید به اقدامات تخریبی تروریست‌ها در جامعه خود هم بپردازند و این کار نیز به طور حتم زمان‌بر، هزینه‌بر و حتی گاه بسیار دردناک خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها