وزیر خارجه آمریکا:

آمریکا به جای قطع مناسبات با عربستان به دنبال تنظیم مجدد روابط است

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، ایالات متحده با افشای نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی، به جای قطع مناسبات با عربستان سعودی به دنبال تنظیم مجدد روابط است.

آمریکا به جای قطع مناسبات با عربستان به دنبال تنظیم مجدد روابط است
کد خبر: 467557
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۰۸:۲۷:۲۶

اعتمادآنلاین| آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اولین اظهارات علنی پس از انتشار یک گزارش اطلاعاتی محرمانه بار دیگر بر تعهدات ایالات متحده برای دفاع از عربستان تاکید کرد و آشکارا گفت که مقام‌های آمریکایی نمی‌خواهند از تعاملات با خود بن سلمان صرف‌نظر کنند.

بلینکن گفت: روابط با بن سلمان اهمیت دارد. ما یک منفعت مستمر قابل توجهی داریم. ما همچنان به دفاع از این پادشاهی متعهد هستیم. اما همچنین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این روابط بهتر بازتاب منافع ما و ارزش‌های ماست. بنابراین، آنچه ما از طریق اقداماتمان انجام دادیم در واقع برای قطع روابط نیست بلکه برای تنظیم مجدد روابط است تا بهتر در مسیر منافع ما و ارزش‌های ما قرار بگیرد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا، بن سلمان را به تایید عملیات قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال 2018 متهم کرد. جدای از افشای نقش ادعایی ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی، دولت آمریکا اوایل روز جمعه اعلام کرد محدودیت‌های روادید علیه 76 تبعه سعودی که به نظر می‌رسد در پیگیرد مخالفان در خارج از عربستان نقش داشته باشند، اعمال می‌کند.

علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعتی پس از انتشار گزارش اطلاعاتی توسط دولت بایدن، طبق قانون "ماگنیتسکی" تحریم‌هایی را علیه نیروی واکنش سریع موسوم به یگان ببر "وحده النمر" که گارد حفاظت شخصی بن سلمان به شمار می‌رود و همچنین معاون پیشین ریاست دستگاه اطلاعاتی عمومی عربستان وضع کرد.

آنتونی بلینکن همچنین گفت، دولت بایدن در حال بررسی و محدودسازی فروش تسلیحاتی آمریکا به ریاض است تا تجهیزات نظامی خود را صرف اهداف دفاعی کند و نه تغذیه کمپین نظامی ریاض علیه یمن.

بلینکن گفت: ما در حال بررسی این فروش اسلحه هستیم تا مطمئن شویم که پیشبرد آنچه که ارائه می‌دهیم صرف دفاع از این پادشاهی می‌شود نه تقویت توانایی آن در پیگیری عملیات‌های تهاجمی.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده تعامل با بن سلمان را متوقف خواهد ساخت، گفت روابط میان این کشورها بزرگتر از هر شخصی است و تاکید کرد که ولیعهد سعودی به تازگی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تلفنی گفت‌وگو داشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها