مهدی کوهیان؛ تهیه‌کننده سینما:

گردش مالی هنر در ایران در طول سال را اعلام کنید/ اخذ مالیات از هنرمندان باید کارشناسی‌ و دقیق باشد

یک تهیه‌کننده سینما با اشاره به مصوبه مجلس برای اخذ مالیات بر درآمد هنرمندان این قانون را غیرکارشناسی دانست که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران از حضور در عرصه هنر فراری شوند.

گردش مالی هنر در ایران در طول سال را اعلام کنید/ اخذ مالیات از هنرمندان باید کارشناسی‌ و دقیق باشد
کد خبر: 467598
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۰۹:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی کوهیان (تهیه‌کننده سینما) با اشاره به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر اخذ مالیات بر درآمد هنرمندان گفت: این مصوبه مجلس بدون کارشناسی صورت گرفته است و‌ ای کاش پژوهش‌های نمایندگان مجلس منتشر می‌شد تا ببینیم چه مبلغی پیش‌بینی‌شان هست تا از حدود 200 هزار هنرمند کشور وصول کنند.

من بنا به برآوردی که حدود دو سال پیش انجام دادم چرخه وصول مالیات از مشاغل برای دولت حداقل تا مرحله بدوی اعتراض یک و نیم میلیون تومان است.

یعنی اگر در نظر بگیرید حدود 200 هزار هنرمند کشور را بخواهند مالیات بگیرند یک چیزی بالغ بر 350 میلیارد تومان هزینه روی دوش دولت گذاشته می‌شود.

تازه این مبلغ برای دو سال قبل است و امروزه با توجه به افزایش نرخ تورم بیشتر هم می‌شود. دولت باید چقدر از محل اخذ مالیات از هنرمندان وصول کند تا جبران این هزینه گزاف شود؟ مگر گردش مالی هنر در کشور ما چقدر است؟ اوج سر و صدای حراج تهران که مربوط به هنرهای تجسمی است به 100 میلیارد تومان نمی‌رسد. گردش مالی سینما در بهترین حالت به 200 میلیارد تومان در سال می‌رسد و تئاتر به مراتب کمتر از سینما است.

وی در ادامه گفت: من مخالف گرفتن مالیات از هنرمندان نیستم اما می‌گویم مصوبه‌های بدون کارشناسی بیشتر از آنکه به نفع کشور باشد هزینه‌های زیادی را هم به دوش دولت می‌گذارد. از طرفی هم باید با توجه به میزان درآمدها و چگونگی اخذ مالیات شفاف‌سازی شود تا بدانیم با این میزان گردش مالی که در سال 99 به خاطر کرونا به کمترین میزان خود رسیده است؛ هنرمندان چقدر باید مالیات پرداخت کنند؟

کوهیان افزود: ما با این مصوبه داریم 200 هزار هنرمند را به زحمت می‌اندازیم. در ضمن برای سازمان‌های امور مالیاتی هزینه‌تراشی می‌کنیم.

در همه جای دنیا برای برخی از مشاغل که در معرض نابودی هستند و یا با توجه به شرایط اقتصادی جامعه مردم کمتر استقبال برای خریدن آن اجناس دارند مانند صنایع دستی؛ دولت‌ها تبعیض مثبت انجام می‌دهند. به این معنی که دولت برای بقای این دست مشاغل معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد تا افراد علاقمند هم به این حرفه‌ها مشغول شوند و این مشاغل احیا شوند. از طرفی حضور سرمایه‌گذاران هم آسان‌تر می‌شود.

با این مصوبه‌ها و این میزان اخذ مالیات سرمایه‌گذاران دیگر رغبتی برای حضور در این زمینه‌ها ندارند. مثلا الان سرمایه‌گذار با توجه به شرایط سخت اقتصادی سینما که سرنوشت اکران فیلم‌ها در هاله‌ای از ابهام است با دیدن چنین مصوبه‌هایی دیگر رغبتی برای حضور در این عرصه را ندارد.

این در حالی است که در بسیاری از مشاغل صنعتی برای تشویق سرمایه‌گذاران معافیت‌های مالیاتی ایجاد کردند ولی در زمینه فعالیت‌های هنری با چالش‌های جدیدی روبرو می‌شویم.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه گفت: ما استقبال می‌کنیم از اینکه از سوی مراجع رسمی اعلام شود گردش مالی هنر در ایران در طول سال چقدر است. من بعید می‌دانم کل این گردش مالی به اندازه یک ساختمان مسکونی در شمال شهر تهران باشد. با تصورات اینکه چند بازیگر دستمزدهای بالایی دریافت می‌کنند نمی‌توانیم کل جامعه هنری را با یک روش برخورد کنیم.

کوهیان یادآور شد: مشاغل هنری عمر مفید دارند. یک هنرمند همواره در معرض کسب درآمد نیست. اگر فلان بازیگر در طول 5 - 6 سال درآمدهای زیادی کسب می‌کند در عوض برای تمام عمرش دیگر امکان کسب درآمد ندارد. باید این نکته را در نظر گرفت که هنرمندان ما در یک بازه زمانی می‌توانند فعالیت مفید داشته باشند. برای همین این میزان درآمد در طول چند سال باید ضرب در تمام زندگی آن‌ها شود.

با این شیوه درمی‌یابیم که نه تنها درآمد بالایی ندارند که اگر در همین بازه زمانی نتوانند خوب کار کنند در دوران بازنشستگی با سختی‌های زیادی روبرو خواهند شد. کما اینکه نمونه‌های زیادی از هنرمندان را داریم که در فقر زندگی می‌کنند. الان سوپراستارهای دهه‌های شصت و هفتاد در چه وضعیتی هستند؟ الان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ اینطور نیست که همیشه این میزان درآمد برای یک هنرمند به صورت ثابت برقرار باشد. مانند فوتبالیست‌ها که عمر مفید بازی دارند و بعد از بازنشستگی کار دیگری بلد نیستند که انجام دهند.

نباید نگاه سطحی به کار هنر در میان تصمیم‌گیران وجود داشته باشد و امیدوارم ضمن شفاف‌سازی شرایطی را فراهم کنند که در فضایی عادلانه از هنرمندان مالیات اخذ کنند.

کوهیان در پایان گفت: من موافق دستمزدهای نجومی در عرصه هنر نیستم اما در مسئله مالیات باید تصمیم‌گیری‌ها بر اساس کارشناسی‌های دقیق و همه جانبه صورت بگیرد تا حقوق تمامی هنرمندان به شکل صحیحی صیانت شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها