آغاز توزیع داروی «آیوِرمِکتین ایرانی» برای درمان بیماری کرونا

توزیع داروی ایرانی آیورمِکتین که در پیش‌گیری و درمان بیماری کرونای مؤثر است، توسط شرکت پخش البرز در سراسر کشور آغاز شد.

آغاز توزیع داروی «آیوِرمِکتین ایرانی» برای درمان بیماری کرونا
کد خبر: 467901
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۰۹:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| توزیع داروی ایرانی آیورمِکتین که در پیش‌گیری و درمان بیماری کرونای مؤثر است، توسط شرکت پخش البرز در سراسر کشور آغاز شد. این دارو که توسط البرز دارو تولید شده است و به تازگی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از آن رونمایی شده است، از سوی شرکت پخش البرز در سراسر کشور توزیع و در اختیار مراکز درمانی، قرار گرفت. این اقدام در ادامه‌ی‌ اقدامات گسترده‌ی این شرکت در توزیع به موقع و سراسری اقلام بهداشتی، ضدعفونی و داروهای مؤثر در پیش‌گیری و درمان بیماری کرونا، انجام می‌شود.

بیش از یک‌سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و این بیماری خطرناک علاوه بر این‌که جان میلیون‌ها انسان را گرفته است، بسیاری از کسب‌وکارها و بازارهای مالی و تولیدی را با اخلال مواجه کرده و بر سلامت و اقتصاد و معیشت مردم در سراسر جهان و از جمله ایران اثرات قابل‌توجهی داشته است.

در همین مدت محققان و دانشمندان زیادی در دنیا برای تولید داروهای مختلف برای درمان مبتلایان ویروس کووید 19 تلاش کرده‌اند و از سوی مراکز دارویی و آزمایشگاهی دنیا چندین دارو و واکسن مورد تأیید و تجویز قرار گرفته است. یکی از این داروها «آیورمکتین 6» است که پس از گذراندن آزمایش‌های بالینی مجوز تولید را در ایران اخذ کرده است. شرکت البرز دارو هم‌اکنون و پس از اخذ مجوزها و رونمایی، اقدام به تولید این داروی مؤثر زده است.

آیورمکتین در پیشگیری و بهبود کرونا موثر خواهد بود

در 30 دی ماه طی مراسمی که به‌طور هم‌زمان در شهرک دارویی برکت در کُردان و هم‌چنین در کارخانه‌ی البرز دارو در قزوین برگزار شد، از تولید ایرانی داروی آیورمکتین 6 ، توسط محققان ایرانی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) رونمایی شد.

دکتر اکبر برندگی؛ مدیرعامل گروه دارویی برکت در این‌باره گفت: طبق اخبار واصله حدود دو ماه است که آیورمکتین برای پیش‌گیری و درمان بیماری کرونا در آمریکا و برخی کشورهای دیگر در پروتکل‌های درمانی کرونا، اجازه‌ی مصرف پیدا کرده است.

وی افزود: از اول امسال مرحله‌ی کلینیکال این دارو را آغاز کردیم و بعد از مطالعات کارآزمایی بالینی مشخص شد این دارو هم در پیش‌گیری و هم در درمان کرونا مؤثر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه 200 میلیون از این قرص در شرکت البرز دارو ایجاد شده و بی‌شک استفاده از آن در پیش‌گیری و بهبود بیماری کرونا مؤثر واقع خواهد شد.

وی با بیان این‌که تولید این دارو که پیش از این وارداتی بود، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: برآورد شده که تولید این دارو به میزان 15 میلیون دلار باعث صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

هفته‌ی گذشته روزنامه دیلی‌میل در گزارشی عنوان کرد: دکتر اندرو هیل ویروس‌شناس از دانشگاه «لیورپول» که درباره‌ی این دارو تحقیقاتی را انجام داده است، اظهار داشت این دارو می‌تواند در نبرد علیه ویروس کرونا «تحول‌آفرین» باشد. نتایج حاصل از 11 مطالعه نشان می‌دهد که داروی «آیورمکتین» (Ivermectin)، می‌تواند به محافظت از بیماران کرونایی کمک کند. این مطالعات هم‌چنین نشان داد که مدت زمان لازم برای دفع ویروس کرونا از بدن نیز با مصرف داروی آیورمکتین سریع‌تر بود.

آغاز توزیع سراسری آیورمِکتین

نعمت‌الله غیبی؛ عضو تیم تحقیقاتی داروی داخلی در خصوص توزیع این دارو اظهار کرد:‌ با دستور وزیر بهداشت مشکل توزیع این دارو برای درمان و پیش‌گیری بیماری کرونا رفع شده ‌و توزیع آن آغاز شده است.

وی افزود: مراحل اولیه‌ی ثبت این دارو انجام شده و در 12 ماه اخیر در بیمارستان‌های قزوین و خوزستان برای مقابله با ویروس کرونا از آن استفاده شد و نتایج خوبی را هم داشت.

وی ادامه داد: محققان دانشگاه قزوین یک آزمایش 45 روزه را روی 180 بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان با شرایط خفیف تا شدید انجام دادند. یافته‌ها نشان داد داروی آیورمکتین به عنوان یک داروی کمکی موجب کاهش نرخ مرگ و میر، طول مدت نیاز به اکسیژن مصنوعی، و مدت بستری شدن در بیمارستان در بیماران کرونایی شد.

این محقق اضافه کرد: بهبود سایر پارامترهای بالینی حاکی از آن است که داروی آیورمکتین با حاشیه‌ی امن بالا، دارای تأثیر درمانی بالایی بر بیماری کووید 19 است.

تعهد توزیع به موقع دارو در کشور

در طول یک‌سال اخیر گروه‌های زیادی برای پیش‌گیری از شیوع کرونا و درمان مبتلایان تلاش کرده‌اند، پرستاران و کادر درمان با مجاهدت و از خودگذشتگی به بیماران رسیدگی می‌کنند، نهادهای مردمی نیز برای کمک به کادر درمان، ضدعفونی اماکن و تولید جهادی اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیش‌گیری از شیوع بیماری به مردم خدمت می‌کنند، اما در کنار این عزیزان خادمان توزیع دارو و اقلام بهداشتی نیز گرچه از نگاه عامه‌ی مردم و رسانه‌ها پنهان مانده‌اند، اما شبانه‌روز و علی‌رغم وجود خطر ابتلا به کرونا به دلیل مراجعه به مراکز پرخطر تلاش می‌کنند تا انواع داروهای مورد نیاز و امکانات پزشکی و بهداشتی از جمله ماسک، دستکش، الکل و محلول های ضدعفونی کننده برای پیش‌گیری و درمان کرونا به موقع در تمام مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار مردم و کادر درمان قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی پخش البرز، شرکت پخش البرز نیز، به عنوان یکی از 3 شرکت بزرگ توزیع‌کننده‌ی دارو در ایران، از ابتدای شیوع کرونا با افزایش ظرفیت امکانات و شیفت پرسنل خود به توزیع مناسب و به‌هنگام دارو و اقلام بهداشتی مذکور در تمامی استان‌های کشور مبادرت کرده است. پیش از این داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر که در درمان بیماران کرونایی مؤثر بودند توسط مجموعه‌ی پخش البرز توزیع شد و امروز نیز که تولید داروی آیورمکتین6 در کشور و با قیمتی ارزان رونمایی شد، پخش البرز وظیفه‌ی توزیع آن را به عهده گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها