مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد:

خشک شدن یک چهارم تالاب میانکاله

25 درصد تالاب میانکاله تاکنون خشک شده است.

خشک شدن یک چهارم تالاب میانکاله
کد خبر: 467963
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه چند دهه بی مدیریتی منابع آبی در منطقه شرق مازندران را شاهد هستیم، گفت: تعداد زیادی چاه‌های غیر مجاز کشاورزی در حال فعالیت هستند و تعداد زیادی آب بندان و مزارع پرورش ماهی نیز در منطقه ساخته شده است که بخشی زیادی از آب ورودی به تالاب میانکاله را مهار کرده اند.

او افزود: 25 درصد مساحت تالاب میانکاله سال‌های گذشته به دلیل کم آبی و مدیریت نادرست منابع آبی خشک شده است.

ابراهیمی مساحت مناطق خشک شده تالاب میانکاله را حدود 12 هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: خشکی تالاب میانکاله که از ضلع غربی شروع شده بود اکنون به سواحل جنوبی و شمالی تالاب رسیده به گونه‌ای که این مناطق به خصوص در بندرگز اکنون باتلاقی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: باتلاقی شدن تالاب میانکاله علاوه بر خطرات زیست محیطی در شرایط فعلی جمع آوری لاشه پرندگان تلف شده را سخت کرده است.

او طرح انتقال آب از مصب رودخانه نکارود به تالاب را یکی از طرح‌ها برای احیای این تالاب اعلام کرد و افزود: اعتبارات لازم برای اجرای این طرح پیش بینی شده است و اگر مشاوران اطمینان بدهند که با اجرای این طرح خشکی تالاب برطرف می‌شود این کار نیز انجام خواهد شد.

ابراهیمی گفت: پمپاژ آب از دریا به تالاب و هدایت آب از سد‌های استان‌های مازندران و گلستان نیز از طرح‌های دیگر برای احیای تالاب است که آنچنان که باید عملیاتی نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه این اداره کل سه سال گذشته 80 کیلومتر از انهار منتهی به تالاب میانکاله را لایروبی کرده است، ادامه داد: این نهر‌ها به دلیل انباشته شدن رسوبات امکان هدایت آب به تالاب را نداشتند اما با لایروبی کردن آنها آب‌های نابهنگام در مواقع سیلاب به تالاب هدایت می‌شوند.

ابراهیمی بر لزوم اجرای همزمان طرح‌های احیای تالاب میانکاله تاکید کرد و افزود: اگر این طرح‌ها به موقع انجام نشود تلف شدن پرندگان میانکاله در سال‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه گفت: نباید همانند اتفاقی که در دریاچه ارومیه افتاده است منتظر باشیم و همه چیز را از دست بدهیم و بعد به سراغ احیای تالاب میانکاله برویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: زنگ خطر در تالاب میانکاله به صدا درآمده است و برای احیای آن همه در سطوح استانی و ملی باید به شکل عملیاتی پای کار بیایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها