روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»:

دست رد ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره گفتگوهای هسته ای

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که تهران برگزاری جلسه با واشنگتن در اروپا را مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای رفع تحریم‌های آمریکا کرده است.

دست رد ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره گفتگوهای هسته ای
کد خبر: 468232
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۰۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.»

این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است که اقدام ایران تلاشی برای بدست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی باشد و این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امشب (یکشنبه) در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

خطیب زاده تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه 2231 را اعلام نکرده است.

سعید خطیب زاده گفت: اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها 5 سال پیش انجام شده است.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت سال 1397 پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ درصدد بود به وسیله این سیاست، ایران را وارد کند که توافق جدیدی را که محدودیت‌های بیشتر قبول کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام سیاست صبر راهبردی را در پیش گرفت و حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا به تمامی تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بود.

در حالی که سه کشور اروپایی طرف برجام متعهد شده بودند که مزایای برجام برای ایران را پس از خروج آمریکا فراهم کنند عملا هیچ اقدامی انجام ندادند و تنها به ارائه وعده‌ پرداختند.

دولت دونالد ترامپ در حالی روز 20 ژانویه به پایان رسید که با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، اما نتوانست به هدف خود برسد.

دولت «جو بایدن» پس از ورود به کاخ سفید همچنان به ادامه رویکرد دولت قبل ادامه داده و در حالی که واشنگتن از برجام خارج شده، اعلام کرده که نخست ایران باید به تعهدات خود تحت توافق برجام پایبند باشد و پس از آن این کشور به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها