برخی از مبتلایان به ایدز کمتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند

یک پزشک فعال در حوزه ایدز، گفت: افراد مبتلا به ایدز که از داروهای ضد ویروس استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

برخی از مبتلایان به ایدز کمتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند
کد خبر: 468312
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۱:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| وحید جهانمیری نژاد پزشک فعال در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری ایدز اظهار کرد: افرادی که نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای داشته باشند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

او افزود: به طور مثال، سالمندان به ویژه سالمندانی که به بیماری‌های مزمن غیرواگیری مثل دیابت مبتلا هستند، ، به دلیل از دست دادن بخشی از توانمندی هایشان جزو گروه‌های پرخطر قرار محسوب می‌شوند.

جهانمیری نژاد گفت: در مورد ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV ، باید ابتدا ماهیت بیماری را بررسی کرد. اگر وجود این بیماری در بدن فرد تشخیص داده نشود و درمانش به تعویق بیفتد، تعداد گلبول‌های سفید بدن روز به روز کاهش پیدا می‌کند و تا اندازه‌ای ایمنی پایین می‌آید که در اصطلاح بدن به کشوری تشبیه می‌شود که ارتش و نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی ندارد و ممکن است در معرض انواع و اقسام تهاجمات قرار گیرد.

او ادامه داد : این تهاجمات هم می‌توانند داخلی باشند و هم خارجی، مثل انواع سرطان‌ها و انواع عفونت‌های فرصت طلب که یکی از این ویروس های فرصت طلب، کووید 19 است.

این پزشک فعال در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری ایدز گفت: در صورتی که بیماری فرد مبتلا به HIV، تشخیص داده شده باشد و در حال درمان باشد و بار ویروسی بدنش به صفر برسد، که این اتفاق در طول 6 ماه الی یک سال اتفاق می‌افتد، گلبول‌های سفید کم کم به حالت عادی برمی گردد و حتی امکان سرایت بیماری به دیگران از بین می‌رود، درصد ابتلا به کرونا کاهش می یابد. در بسیاری از کشورها، سالهاست که هیچ نوزادی با ایدز به دنیا نمی‌آید، زیرا مبتلایان به موقع شناسایی شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

درمان ایدز محرمانه و رایگان است

او مطرح کرد: پس می‌توان گفت مبتلایان به ایدز در صورتی که بیماریشان به موقع تشخیص داده شود و سریعا برای درمان اقدام کنند، اگر در مواجهه با عفونتی مانند کووید 19، هم قرار بگیرند، شرایطشان تفاوت معناداری با افراد عادی در جامعه نخواهد داشت و طبق تئوری‌های اخیر ممکن است به دلیل مصرف دارو‌های ضدویروسی که مصرف می‌کنند، کمتر از مردم عادی در معرض ابتلا به کووید 19 قرار بگیرند، زیرا افراد مبتلا به ایدز که در حال درمان هستند و به درمان پایبندی دارند، همزمان به مراکز مشاوره‌ بیماری مراجعه می‌کنند و تمام توصیه‌ها و اصول بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند، در نتیجه بیشتر مراقب خودشان هستند.

جهانمیزی نژاد بیان کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند که درمان ایدز در ایران کاملا محرمانه و رایگان است و هرچه سریع‌تر اقدام کنند به بهبودی نزدیکتر می‌شوند و می‌توانند طول عمر طبیعی مثل سایر انسان‌ها داشته باشند، اما متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل ناآگاهی از شرایط درمان و تصور اینکه ایدز، درمان ندارد از اقدام برای تشخیص و درمان سر باز میزنند.

او افزود: به طور مثال، امسال که با کمبود واکسن آنفلوانزا مواجه بودیم، افراد مبتلا به ایدز جزو اولین گروه‌هایی بودند که واکسیسناسیون رایگان برایشان انجام شد.

این پزشک فعال در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری ایدز، گفت : متاسفانه در کشور ما، آمار افرادی که به HIV مبتلا هستند با آماری که تخمین زده شده تفاوت دارد. یعنی تعداد مبتلایان بیشتر از آمار تخمین زده شده است و در حالت خوش بینانه فقط 40 درصد مبتلایان، شناسایی شده اند. این یعنی علاوه بر اینکه این افراد ناخواسته در حال پخش بیماری در جامعه هستند، 100 درصد بیشتر از سایر مردم هم در معرض خطر ابتلا به کووید 19 هستند.

او ادامه داد: تا سال گذشته طبق تعهدی که همه کشور‌ها دادند، بنا بود که 90 درصد از مبتلایان به ایدز را شناسایی کنیم که تخمین‌های زده شده توسط مدل‌های ریاضی خیلی دقیق و تیم‌های تحقیقاتی ویروس شناس و اپیدمیولوژیست، متخصصان عفونی، جامعه شناس و ... انجام شد که بر اساس یک داده‌ها و ورودی هایی، می‌شود خروجی را تخمین زد و در حال حاضر 25 هزار را نفر را شناسایی کرده ایم که قطعا تعداد واقعی بیشتر از این عدد است.

جهانمیری نژاد یادآوری کرد: فرد مبتلا به ایدز که تحت درمان نیست، چه در حالتی که آگاهی از بیماری ندارد و چه در صورتی که از بیماری خود آگاه است و به هردلیلی برای درمان اقدام نمی‌کند، به هیچ وجه از خطر ابتلا به کرونا در امان نیست و اگر به کووید 19 هم مبتلا شود، بیشتر و زودتر از سایرین وارد مرحله حاد بیماری خواهد شد.

او بیان کرد: یکی از وظایف مهم رسانه‌ها این است که به مردم اطلاع رسانی کنند تمام افرادی که خود را در معرض ابتلا به ایدز می‌دانند باید در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، تست بدهند و پیگیری تشخیص و درمان را جدی بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها