نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران:

افزایش درآمد مالیاتی باعث تعطیلی بعضی از بنگاه‌های اقتصادی شده است

جلیل کاربخش، نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: افزایش درآمد مالیاتی در سال جاری باعث تعطیلی بعضی از بنگاه‌های اقتصادی شده است. در صورت تحقق این میزان از افزایش درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه آمده، مطمئن باشید که تعداد بیشتری از بنگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

افزایش درآمد مالیاتی باعث تعطیلی بعضی از بنگاه‌های اقتصادی شده است
کد خبر: 468549
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۹:۰۳:۱۴

اعتمادآنلاین| جلیل کاربخش در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1400 اظهار کرد: با این پایه‌های مالیاتی و در شرایط رکود اقتصادی امکان تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده نیست، مگر اینکه مجلس پایه‌های جدید مالیاتی تعریف کند. بخش بزرگی از اقتصاد ما پنهان است و فرار مالیاتی دارد. با اجرای نظام جامع مالیاتی امکان تامین آن سطح از درآمد مالیاتی که مدنظر مجلس است وجود دارد اما متاسفانه اراده‌ای برای اجرای نظام جامع مالیاتی در کشور نیست.

وی افزود: بخشی از اقتصاد کشور پنهان است و حاضر به افشای اطلاعات مالی و مالیاتی خود نیستند، اگر بخش پنهان اقتصاد حاضر به افشای اطلاعات مالی و مالیاتی خود باشند قطعا درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا می‌کند.

نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سهم درآمدهای مالیاتی مستقیم بیش از 50 درصد در لایحه بودجه امسال افزایش داشته است. این موضوع خطرناک است. همین میزان افزایش درآمد مالیاتی در سال جاری باعث تعطیلی بعضی از بنگاه‌های اقتصادی شده است. در صورت تحقق این میزان از افزایش درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه آمده، مطمئن باشید که تعداد بیشتری از بنگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود یک حکم در قانون بودجه سال 1400 صادر شود که سهم مالیات از 25 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد که کمکی به تولید و رونق تولید شود.

کاربخش با انتقاد از رویه دادرسی‌ها گفت: دادرسی و عدالت مالیاتی رعایت نمی‌شود و در قانون مالیاتی به دادرسی اهمیت داده نشده است. قانون دادرسی ما مربوط به پیش از انقلاب است و نیاز به بازنگری دارد. فرض کنید دادگاهی در خانه یکی از طرف‌های دعوا تشکیل شود. همه دادگاه‌های مالیاتی در سازمان مالیاتی به عنوان سازمان ستاننده مالیات برگزار می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: بیش از 80 درصد از درآمدهای سازمان مالیاتی از محل هیئت‌های حل اختلاف است، یعنی میزان تشخیص مالیات از طرف سازمان مالیاتی مورد قبول مالیات‌دهنده نیست و اعتراض از طریق هیئت‌ها بررسی می‌شود. هیئت‌ها نیز با دادرسی عادلانه برخورد نمی‌کنند. لذا ممکن است سازمان مالیاتی بتواند درآمد خود را کسب کند اما ادامه این رویه موجب سرخوردگی فعالین اقتصادی و تعطیلی بنگاه‌ها می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها