کد خبر: 468568
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۹:۲۶:۰۰
| |

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه:

فشار آمریکا به ریاض منجر به مجازات ولیعهد سعودی نمی‌شود

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: فشار آمریکا به ریاض منجر به مجازات ولیعهد سعودی نمی‌شود و در این مسیر نباید منتظر تغییرات شگرف در ساختار سیاسی ریاض باشیم.

فشار آمریکا به ریاض منجر به مجازات ولیعهد سعودی نمی‌شود
کد خبر: 468568
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش آمریکا برای آزادی محمد بن‌نایف و کنار زدن محمد بن‌سلمان اظهار کرد: گزارش اخیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منقد عربستانی که در واشنگتن‌پست قلم می‌زد،

حاوی اطلاعات دقیق و مهمی از نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که نشان می‌دهد او اصلی‌ترین مهره این پرونده به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که علاوه بر نام ولیعهد سعودی، اسامی اطرافیان وی هم به عنوان یکی از عاملان پرونده قتل مذکور به میان آمده است.

بسیاری بر این عقیده‌اند که این پرونده و جنگ رسانه‌ای که آمریکایی‌ها علیه عربستان به راه انداختند، موجب کنار زده شدن ولیعهد عربستان می‌شود، اما واقعیت این است که گزارش سازمان سیا بیش از هر چیز نوعی ابزار باج‌خواهی از ولیعهد سعودی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بر این اساس باید بگویم اعمال فشار حقوقی و بین‌المللی علیه ریاض و ولیعهد عربستان بیش از هر چیز یک گمانه‌زنی است تا واقعیات محض و معتقدم که اقدام جدی علیه بن‌سلمان در این راستا انجام نخواهد شد.

در این راستا اخیراً سی.ان.ان اعلام کرده که برخی از اسامی موجود در پرونده قتل خاشقجی به صورت پنهان حذف شده و همین موضوع موجب شده تا منتقدان رفتار بایدن و عربستان سعودی اعلام کنند که دموکرات‌های کاخ سفید صرفاً به دنبال تهدید خاندان سعود هستند.

گفته می‌شود نهایت اقدامی که علیه این اشخاص انجام شده احضار آنها به دادگاه کیفری یا مسدود کردن حساب‌های بانکی آنها و منع ورود به آمریکا بوده که البته بن‌سلمان از این مسائل مبری شده است که در نهایت کیفردهی این اشخاص بی‌سرانجام مانده است.

با گذر از این داده‌ها به این نتیجه می‌رسیم که پرونده خاشقجی به «شمشیر داماسکوس» بر سر ولیعهد سعودی تبدیل خواهد شد تا کاخ سفید بتواند با افزایش مطالبات خود از ریاض، منافع حداکثری‌اش را کسب کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: بسیاری معتقدند در نهایت ما شاهد کم شدن اختیارات محمد بن‌سلمان با فشار آمریکایی‌ها بر پادشاه عربستان خواهیم بود که این موضوع هم با تردیدهای زیادی روبه‌رو است. تا جایی که طیفی از تحلیگران و ناظران بین‌المللی معتقدند که در نهایت ولیعهد سعودی از دید رسانه‌ها پنهان خواهد شد.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه تیم بایدن به دنبال آزادی محمد بن نایف، ولیعهد پیشین عربستان و به روی کار آوردن وی است، شدت گرفته که به نظرم این موضوع درست نیست.

معتقدم اگر قرار باشد آمریکایی‌ها و دولت جدید این کشور بن نایف را به عنوان یکی از مهره‌های خود در عربستان مطرح کنند نهایتاً او را در بخشی از ساختار عربستان قرار خواهند داد اما به عنوان پادشاه آینده یا ولیعهد این کشور مطرح نخواهند کرد.

بحث بعدی که در این میان باید مورد اشاره قرار گیرد، فروش تسلیحات به عربستان است. توجه داشته باشید به رغم آنچه گفته می‌شود، فروش تسلیحات آ‌مریکا و کشورهای اروپایی به عربستان قطع نخواهد شد بلکه صرفاً کاهش پیدا می‌کند و

در نهایت تسلیحات سنگین به ریاض فروخته نمی‌شود اما فروش دستگاه‌های ارتباطی، مخابراتی، سامانه‌های پدافندی و آموزش‌های نظامی همانند گذشته ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این روند باعث می‌شود که عربستان بدون تردید به سمت اسرائیل کانالیزه شود و از سوی دیگر رابطه ریاض با صهیونیست‌های آمریکایی بیشتر و عمیق‌تر خواهد شد؛ چراکه آنها به عنوان ورودی لابی‌های اسراییل در آ‌مریکا شناخته می‌شوند. بر این اساس عربستان همانند گذشته ابزارهای خود علیه بایدن، ایران و همچنین به نفع اسراییل را عملیاتی خواهد کرد.

معتقدم آخرین اقدامی که آ‌مریکایی‌ها برای بن نایف انجام خواهند داد، مطرح کردن او به عنوان نفر سوم عربستان است که اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی ایالات متحده هم در حال مانور بر روی این مسأله هستند.

همین طیف هم معتقدند که باید بن‌سلمان زنده نگه داشته شود؛ چراکه او جوان است و می‌تواند تا 40 سال آینده منافع آمریکا را تامین کند. بر این اساس اگر بن‌نایف هم به ریاض برگردانده شود، نهایتاً از او به عنوان کنترل کننده بن‌سلمان استفاده خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها