رسانه نزدیک به ریاض مدعی شد:

بایدن، بن سلمان را مجازات نمی‌کند

دولت جو بایدن با وجود اتهام زنی به ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان درمورد قتل خاشقچی، هیچ اقدام عملی برای مجازات او انجام نداده است. تحلیلگران این اقدام را تلاش برای حفظ منافع آمریکا در رابطه با ریاض می دانند و می گویند آمریکا نمی خواهد با عربستان قطع رابطه کند زیرا در این صورت ریاض به روسیه و چین نزدیک خواهد شد.

بایدن، بن سلمان را مجازات نمی‌کند
کد خبر: 468579
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: دولت جو بایدن با وجود اتهام زنی به ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان درمورد قتل خاشقچی، هیچ اقدام عملی برای مجازات او انجام نداده است.

تحلیلگران این اقدام را تلاش برای حفظ منافع آمریکا در رابطه با ریاض می دانند و می گویند آمریکا نمی خواهد با عربستان قطع رابطه کند زیرا در این صورت ریاض به روسیه و چین نزدیک خواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از واکنش عربستان، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که کشورش به دنبال تغییر است، نه قطع رابطه با عربستان. این مساله نشان می دهد هدف بایدن از فشار بر عربستان این است که بتواند نظر لابی های حقوق بشری درمورد عربستان را جلب کند.

به عقیده کارشناسان، دولت جدید آمریکا بن سلمان را تحریم نخواهد کرد و حرفی از محاکمه نخواهد زیر زیرا می داند این کار واکنش سعودیها را به دنبال خواهد داشت.

دولت بایدن از وزنه اقتصادی و امنیتی عربستان برای ایالات متحده و شرکتهای بزرگ در این کشور اگاه است، بنابراین، هرگز وارد ماجراجویی و تنش جدی با عربستان نشده و خاندان حاکم را عصبانی نمی کند.

رابطه ایالات متحده و عربستان دیگر شکل قدیمی خود را ندارد؛ تحولات زیادی اتفاق افتاده که به اعتماد سعودی ها و آمریکایی ها آسیب رسانده است، بویژه در دوره اوباما، که همین اقدامات، باعث نزدیکی عربستان به چین و روسیه شد.

حال، دولت بایدن نگران آن است در صورتی که فشار بر خاندان حاکم سعودی را در موضوع خاشقچی و پرونده یمن یا موضوع ایران ادامه دهد، تکیه عربستان بر روسیه و چین افزایش یابد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا احتمال می دهد که دولت بایدن به سمت مجازات ولی عهد سعودی حرکت نکند، چرا که نگران سرنوشت روابط بین واشنگتن و ریاض است.

این مساله در مقاله دیوید سانجر، با عنوان: «بایدن هرگز در رابطه با عربستان مخاطره نکرده و بن سلمان را مجازات نمی کند» آمده است.

کریستین دیوان، از اندیشکده دولتهای عربی خلیج فارس در واشنگتن معتقد است که تیم سیاست خارجی بایدن از کارشناسان کارآزموده ای تشکیل شده است که در این حد ساده نیستند که گمان کنند بدون تعامل با حکومت سعودی می توانند اهداف خود در خاورمیانه را محقق کنند.

اولین تماس تلفنی بایدن با پادشاه سعودی روز پنجشنبه صورت گرفت و کاخ سفید به صراحت اعلام کرد که بایدن قصد صحبت با ولی عهد سعودی را ندارد. در همین رابطه، یک دیپلمات غربی به فرانس پرس گفت: واشنگتن می داند که محمد بن سلمان ممکن است در نیم قرن آینده پادشاه عربستان باشد و به همین دلیل، امکان دوری کامل از وی وجود ندارد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها