روسیه: برای رفع تنش ها در برنامه هسته ای ایران تلاش می کنیم

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد که روسیه برای رفع تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران تلاش می کند.

روسیه: برای رفع تنش ها در برنامه هسته ای ایران تلاش می کنیم
کد خبر: 468580
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میخاییل اولیانوف، بامداد روز سه شنبه در توئیتی نوشت: نکته مهم و اصلی در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که آیا بحث های این نشست به رفع تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران کمک می کند یا آن را تشدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: پاسخ به این پرسش را دو روز بعد خواهیم دانست.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین تصریح کرد: در هر صورت روسیه بطور فعالانه برای سناریوی نخست (رفع تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران) تلاش می کند.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز شد و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

پیشتر اولیانوف درباره این نشست خاطر نشان کرده بود که نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در باره تحولات ایران و برجام می تواند سرنوشت ساز باشد از این رو شایسته است شورای حکام رویکرد مسئولیت پذیری اتخاذ کند.

رسانه‌ها گفته‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی پیش نویس قطعنامه ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توزیع کردند که اعتراض آمریکا را بیان می‌کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران را "غیر سازنده" می‌داند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک 21 فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.

ایران از بامداد سه‌شنبه 5 اسفندماه مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی ، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، روند تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

ایران از اردیبهشت‌ماه 1398 (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است در صورت برگشت آمریکا به اجرا تعهدات خود و لغو تحریم ها به برجام بازخواهد گشت.

ایران هفته گذشته با فرصتی که به دیپلماسی داد عملا حسن نیت خود را در قبال توافق برجام نشان داد. انتظار می‌رود این حسن نیت در صورتی که واقعا آمریکا قصد داشته باشد به دیپلماسی بازگردد،

مد نظر قرار گیرد و طرف های برجام و مشخصا آمریکا از این فرصت حسن استفاده را داشته باشند در صورتی که اخبار منتشر شده درباره تلاش آمریکا درشورای حکام صحت داشته باشد و آمریکا وارد چنین مسیری شود، این رویکرد نه بازگشت به دیپلماسی بلکه انحراف از آن تلقی می شود. انحراف از تصویب قطعنامه شورای حکام در واقع نوعی گزارش‌دهی محسوب شده و نقش واسطه را ایفا می‌کند.

به عبارتی گزارش‌های بازرسان آژانس را به دولت های عضو، شورای امنیت و مجمع عمومی انتقال می دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها