کد خبر: 468780
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۶:۰۷:۳۸
| |

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت:

73 درصد از فوتی‌های کرونا شامل بیماری‌های غیرواگیر است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرواگیر 75 تا 80 درصد از مرگ‌ومیرهای کشور را شامل می‌شود و عوامل متابولیک، رفتاری و بهداشت محیط سه عامل اصلی در بحث بیماری‌های غیرواگیر است.

73 درصد از فوتی‌های کرونا شامل بیماری‌های غیرواگیر است
کد خبر: 468780
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۶:۰۷:۳۸

اعتمادآنلاین| معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هرچند 73 درصد فوت ناشی از شیوع ویروس کرونا مربوط به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ، فشارخون و دیابت است، این موضوع نشان می‌دهد که همچنان بیماری‌های غیرواگیر باید در صدر حوزه سلامت کشور قرار گیرد.

دکتر علیرضا رئیسی روز سه‌شنبه (12 اسفندماه) در چهارمین همایش سه روزه بین‌المللی و بیست‌وسومین گردهمایی ملی بهداشت محیط که از طریق ویدیو کنفرانس در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آغاز شد. افزود: بیماری‌های غیرواگیر 75 تا 80 درصد از مرگ و میرهای کشور را شامل می‌شود و عوامل متابولیک، رفتاری و بهداشت محیط سه عامل اصلی در بحث بیماری‌های غیرواگیر است.

به گفته وی با شیوع ویروس کرونا گرچه زیان‌ها و فشارهای زیادی در بخش‌های مختلف به مردم وارد شد و مصیبت‌هایی هم به همراه داشت، ولی یکی از مزایای آن نقش مهم و کلیدی بهداشت محیط و حرفه‌ای در کنترل پاندمی‌ها از جمله بیماری کووید 19 را به مردم جهان نشان داد.

وی تصریح کرد: بهداشت محیط در کنترل پاندمی کرونا نقش بی بدیلی دارد و یکی از کارهای فوق العاده در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت امسال تهیه و تنظیم شیوه نامه‌های بهداشتی برای چهار هزار و 300 شغل بود.

همچنین دبیر علمی همایش یادشده گفت: این گردهمایی از جمله همایش‌های علمی دیرینه کشور است و تبادل تجربه تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شد و استفاده از این ایده‌ها در صنعت از جمله اهداف برگزاری آن است.

مجید مختاری افزود: در این همایش 300 نفر از استادان، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی شرکت دارند و از 200 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش 20 مورد برای سخنرانی و 160 مقاله هم به عنوان پوستر انتخاب و ارایه می شود.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی شست و شوی دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید 19» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ 30 بهمن 98 وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه 2 مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

شایع ترین علایم بیماری کووید 19 تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه‌ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود 80 درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید 19 علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید 19 فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها