کد خبر: 468967
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

افغانستان | ترورهای هدفمند در افغانستان ادامه دارد

در طول ماه‌های گذشته ترور خبرنگاران و فعالان مدنی در افغانستان جامعه را در رعب و وحشت فرو برده و امید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و پایان درگیری‌ها را کمرنگ کرده است. این ترورها برخی از خبرنگاران و فعالین جامعه مدنی افغانستان را مجبور به ترک کشور کرده است.

افغانستان | ترورهای هدفمند در افغانستان ادامه دارد
کد خبر: 468967
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در طول ماه‌های گذشته ترور خبرنگاران و فعالان مدنی در افغانستان جامعه را در رعب و وحشت فرو برده و امید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و پایان درگیری‌ها را کمرنگ کرده است. این ترورها برخی از خبرنگاران و فعالین جامعه مدنی افغانستان را مجبور به ترک کشور کرده است.

در ادامه این ترورها روز گذشته سه زن که برای یک ایستگاه تلویزیونی در افغانستان کار می‌کردند، در شرق جلال‌آباد کشته شدند. این آخرین مورد از رشته ترورهای هدفمندی است که تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری در مذاکرات صلح افغانستان را به صورت جدی تحت‌الشعاع قرار داده است.

زلمای لطیفی مدیر تلویزیون «انعکاس» گفت که این زنان در بخش دوبله این رسانه کار می‌کردند و در دو حمله جداگانه کشته شدند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه آنها مرده‌اند. آنها از دفتر با پای پیاده به خانه می‌رفتند که مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.» در اثر این حمله زن دیگری نیز زخمی و به بیمارستان منتقل شد که شرایطش وخیم گزارش شده است.

به گفته اورزلا اشرف نعمت، رئیس اندیشکده AREU در کابل، این زنان دانش‌آموز دبیرستانی بودند که به صورت نیمه‌وقت در تلویزیون «انعکاس» کار می‌کردند. اشرف نعمت در توییتر نوشت: «این یک اقدام شرم‌آور و ترور عمدی است. لطفا فقط آن را محکوم نکنید، برای جلوگیری از این خونریزی‌ها اقدام کنید.»

این ترورها کمتر از سه ماه پس از کشته شدن ملاله میوند، فعال برجسته جامعه مدنی و مجری رسانه، صورت گرفته است.

جمعه گل همت، فرمانده پلیس ولایت ننگرهار، گفت یک مظنون مسلح که با طالبان در ارتباط است، دستگیر شده است. طالبان البته هرگونه نقشی در حمله را انکار کرده است.

افغانستان

ماه‌ها ترور هدفمند در سراسر افغانستان باعث ترس و وحشت روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، فعالان جامعه مدنی و دیگر افرادی شده است که به دنبال جامعه دموکراتیکی هستند که طالبان آن را رد می‌کند.

برخی از اهداف این ترورها شخصیت‌های برجسته بوده‌اند اما به نظر می‌رسد برخی دیگر به سادگی به دلیل شغل خود یا به دلیل چیزی که نمایندگی می‌کنند، انتخاب شده‌اند.

مجیب خلوتگر، رئیس گروه حمایت از رسانه‌های افغانستان، به رویترز گفت: کشتار هدفمند روزنامه‌نگاران می‌تواند باعث ایجاد ترس در جامعه روزنامه‌نگاری شود و این ترس می‌تواند منجر به خودسانسوری، کنار گذاشتن فعالیت‌های رسانه‌ای و حتی ترک کشور شود.

سفارت آمریکا در کابل که در ماه ژانویه ترورها را محکوم و اعلام کرد که طالبان را مسئول بیشتر این خشونت‌های هدفمند می‌داند، آخرین حملات را بخشی از «یک کمپین ارعاب» توصیف کرده است: «این حملات برای ایجاد ترس در خبرنگاران است. مجرمان امیدوارند آزادی بیان را در کشوری که در طول 20 سال گذشته رسانه در آن شکوفا شده است، خفه کنند. این قابل تحمل نیست.»

در حالی که مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان در دوحه ادامه دارد، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حال بررسی برنامه‌های خروج کامل نیروهای آمریکایی است. برنامه‌ای که از دولت دونالد ترامپ به ارث برده است.

منتقدان مذاکرات معتقدند شورشیان طالبان بیش از پایان دادن به جنگ به دنبال بازی با زمان هستند و هدف اصلی آنها این است که سرانجام کل کشور را با زور تصرف کنند، زمانی که ارتش افغانستان دیگر نتواند روی حمایت ارتش آمریکا حساب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها