کد خبر: 469512
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ۱۳:۵۳:۰۰
| |

رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت

باید جلوی تعارض اشتغال زنان و فرزندآوری را گرفت

رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت با تاکید بر اینکه اشتغال خانمها منافاتی با فرزندآوری آنها ندارد، گفت: امید آنکه بخش مهمی از دغدغه های فرزندآوری و فرزندپروری خانواده ها با تصویب طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" رفع شود.

باید جلوی تعارض اشتغال زنان و فرزندآوری را گرفت
کد خبر: 469512
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| خلیل علی محمدزاده با تاکید بر اینکه اشتغال خانم‌ها منافاتی با فرزندآوری آنها ندارد، اظهار کرد: تنها 18 درصد زنان کشور اشتغال به کار دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که نمی توان از اشتغال بانوان جلوگیری کرد، باید کاری کنیم که اشتغال زنان با فرزندآوری آنان تعارض نداشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت با اشاره به اصل دهم قانون اساسی تصریح کرد: همه قوانین و مقررات باید در جهت پاسداری از قداست و استواری خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد؛ بر مبنای این اصل همه دستگاههای نظام باید خانواده محور عمل کنند.

وی افزود: زنان شاغل و فرزنددار در خانه و سازمان باید تحت حمایت و پشتیبانی قرار گیرند، تا بتوانند نقشهای خود در خانه و اجتماع را به درستی و به خوبی ایفا کنند.

این پزشک و استاد دانشگاه مادران را آبروی ملت و غیرت کشور خواند و خاطرنشان کرد: در تربیت و سالم سازی جامعه، زنان نقش بسزایی دارند؛ متاسفانه هنوز سیاستها، قوانین و تسهیلات مالی و خدمتی آن طور که باید و شاید در جهت اجرای مسئولیتهای سازمانی و خانوادگی برای زنان شاغل کاربرد پیدا نکرده است.

وی با بیان این مطلب که بیش از 50 درصد دانشجویان کشور را خانمها تشکیل می دهند، افزود: جامعه باید از دانش و تخصص خانمها بهره مند شود، اما نقش ایشان در همسرداری و فرزندپروری و تقویت عواطف و روابط خانوادگی هم بسیار مهم است؛ این نقش در سطوح مختلف مدیریتی باید درک شود، تا مادر بودن و فرزند داشتن و سهیم بودن در تربیت ایشان ارزشمند تلقی شود.

علی محمدزاده متذکر شد: مردان در خانه به ویژه در خانواده هایی که زن هم شاغل است، باید مهارتهای خانه داری پیدا کنند و با مهربانی به همسران خود کمک کنند.

وی با اشاره به این موضوع که فرزندآوری بدون فرزندپروری مفهوم ناقصی است، یادآور شد: در وضعیت کنونی بدون حمایتهای لازم دولتی و خانواده ها، این امر مهم به سامان نمی رسد؛ پرورش انسانهای سالم، دانا و توانا برای پیشرفت و اعتلای جامعه یک مسئله اساسی و سرمایه گذاری حیاتی است، باید خانمهای جامعه را برای توانمندی و حرکت در این مسیر، آرامش و دلگرمی بخشید.

این پزشک و استاد دانشگاه تصریح کرد: سبک زندگی و تغییرات ارزشی و نگرشی و سایر عوامل مانند شرایط اقتصادی، بازار کار، تعارض زندگی شغلی و خانوادگی، فرزندپروری افراطی، برخی بی عدالتی های جنسیتی در خانواده و جامعه، هزینه های مسکن، آموزش و هزینه های جانبی نگهداری و مراقبت از فرزند در کاهش فرزندآوری دخیل هستند، اغلب خانواده های ایرانی تمایل خود را برای داشتن سه فرزند اعلام کرده اند، لکن به علت تاثیر عواملی که ذکر شد، در حال حاضر میانگین تعداد فرزندان هر مادر در طی دوره باروری، 1.7 فرزند است.

این دانشیار دانشگاه ادامه داد: خانمهای فرزنددار در خانه و اجتماع باید مورد احترام و تکریم باشند، خانمهای خانه دار نیز جهت مراقبت از فرزند باید کمک هزینه و امتیازاتی کسب کنند، زیرا همسرداری و تربیت فرزند کاری دشوار، باارزش و ستودنی است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت با یادآوری این مطلب که در مجلس «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در شرف نهایی شدن است، گفت: امید آنکه بخش مهمی از دغدغه های فرزندآوری و فرزندپروری خانواده ها با تصویب این قانون رفع شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها