کد خبر: 469686
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا ترامپ به قدرت بازمی‌گردد؟ / عرب‌ها چقدر به بازگشت رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت امیدوارند؟

هرچند تقریباً تمام جهان دونالد ترامپ را بخشی از گذشته و تاریخ آمریکا به شمار می‌آورند، اما علاوه بر خودش و طرفدارانش در آمریکا، شماری از کشورهای عربی نیز دل به انتخابات سال 2024 بسته‌اند تا او را دوباره در کاخ سفید ببینند.

آیا ترامپ به قدرت بازمی‌گردد؟ / عرب‌ها چقدر به بازگشت رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت امیدوارند؟
کد خبر: 469686
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- هرچند تقریباً تمام جهان دونالد ترامپ را بخشی از گذشته و تاریخ آمریکا به شمار می‌آورند، اما علاوه بر خودش و طرفدارانش در آمریکا، شماری از کشورهای عربی نیز دل به انتخابات سال 2024 بسته‌اند تا او را دوباره در کاخ سفید ببینند.

به تعبیری واضح‌تر، اگر قاطبه رؤسای جمهور آمریکا چه 2دوره‌ای و چه یک‌دوره‌ای بعد از خروج از کاخ سفید به فعالیت‌های بشردوستانه و میانجی‌گرانه روی می‌آورند، ظاهراً دونالد ترامپ همچنان خوی مبارزه‌طلبی خود را حفظ کرده و عزمش را برای بازگشت به قدرت جزم کرده است؛ امری که به شدت مورد استقبال کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی و عربستان واقع شده و در خفا و گاه در لفافه از این رویکرد او حمایت می‌کنند.

روزنامه اماراتی البیان طی یادداشتی در این باره ضمن ستایش از پافشاری ترامپ بر بازگشت به قدرت اطلاع داد، دونالد ترامپ این اطمینان را به دوستداران خود داده است که صحنه سیاسی را ترک نمی‌کند و قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوی 2024 را دارد.

نویسنده یادداشت با استناد به سخنرانی اخیر ترامپ در نشست سیاسی محافظه‌کاران در ایالات متحده نوشت: این سخنرانی هر نوع شک و شبهه‌های در مورد محو شدن ترامپ از صحنه سیاسی را از بین برد و نشان داد او تاثیرگذارترین چهره جمهوری‌خواه حال حاضر آمریکا محسوب می‌شود.

نویسنده اماراتی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است، رقبای ترامپ قبل از هوادارانش اعتراف می‌کنند که او همچنان پرچمدار حزب جمهوری‌خواه آمریکاست، همین مساله هوادارانش را به قرار گرفتن نام او در صدر لیست نامزدهای احتمالی انتخابات 2024 امیدوار کرده است.

با این حال این نوشتار اذعان می‌کند که ترامپ نقاط ضعف بزرگی هم دارد که می‌تواند کمر حزب جمهوری‌خواه را در انتخابات آتی حتی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بشکند.

وقتی شبکه پرمخاطب سی‌ان‌ان سخنرانی ترامپ را مملو از دروغ‌های تکراری توصیف کند و روزنامه راست‌گرای «د هیل» نشست حزب جمهوری‌خواه را نشستی منحصراً در اختیار ستایش ترامپ و عاری از مخالف بخواند میزان این خطر افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس نظرسنجی منتشرشده در این روزنامه آمریکایی، 55 درصد از شرکت‌کنندگان در نشست سیاسی محافظه‌کاران اظهار کرده‌اند که به دونالد ترامپ رأی خواهند داد، در حالی که 95 درصد از شرکت‌کنندگان هم گفته‌اند حزب جمهوری‌خواه سیاست‌های ترامپ را همچنان ادامه خواهد داد.

امروز بزرگ‌ترین نگرانی راست‌گرایان آمریکا و به تبع آن کشورهای عربی که به بازگشت این جریان به ساختار قدرت در آمریکا امید بسته‌اند این است که گرایش شدید ترامپ به ادامه حضور پررنگ سیاسی عملاً امیدهایشان را برای بقا بر باد دهد.

آدام کینزینگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به اینکه رویکرد انتقام‌گرایانه ترامپ باعث چنددستگی در حزب شود اظهار نگرانی کرده و از سویی بیل کاسیدی هم نگرانی خود را از ادامه سقوط قهقرایی حزب در سایه ادامه حمایت از ترامپ ابراز داشته است.

به زعم کارشناسان عرب، رهبران کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس نیز، به ویژه ابوظبی و ریاض، بهتر است تا نوامبر 2022 منتظر بمانند بلکه بعد از فروکش کردن گردوغبار شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر، نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره مشخص شوند، آن‌گاه است که وزن و جایگاه ترامپ در بلوک جمهوری‌خواهان معلوم، و روشن خواهد شد که آیا توانایی پیروزی در مجالس سنا و نمایندگان را دارد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها