امسال 47 هزار هکتار جنگل غنی‌سازی شد

وزیر جهادکشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید بویژه در سال جاری توجه ویژه‌ای به جنگل‌کاری شده به طوری که در همین سال 47 هزار هکتار غنی سازی جنگل‌ها در رویشگاه‌های اصلی و بیش از 35 هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی صورت گرفته است.

امسال 47 هزار هکتار جنگل غنی‌سازی شد
کد خبر: 469766
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۱۲:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم خاوازی روز شنبه 16 اسفند در آیین افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در دره گردو اراک، اظهار کرد: مجموع سطح جنگل‌ های دنیا 4 میلیارد هکتار است که کشور ما از این میزان سهم ناچیزی دارد و این در حالی است که جنگل کاری نقش زیادی در حفظ بقای انسان دارد. سالانه حدود 37 میلیارد تن دی اکسید کربن توسط این جنگل‌ها جذب می‌شود ولی متاسفانه بیش از 50 درصد این میزان جنگل ها در اختیار 6 کشور جهان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه جنگل کاری در ایران به کمتر از دو دهم هکتار می‌رسد، افزود: در دولت تدبیر و امید بویژه در سال جاری توجه ویژه‌ای به جنگل کاری شده به طوری که در سال جاری 47 هزار هکتار غنی سازی جنگل‌ها در رویشگاه‌های اصلی و بیش از 35 هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی صورت گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: زراعت چوب از دیگر اقدامات و پروژه‌های بزرگ است که می‌تواند به نگهداری جنگل کمک کند که در این راستا امروز از هدفگذاری 30 هزار هکتاری برای سال 99 ، بیش از 20 هزار هکتار بهره برداری و آماده شده است.

خاوازی بیان کرد: امسال بیش از 330 هزار هکتار درختکاری در سطح کشور انجام شده که البته کافی نیست و تداوم این مهم باید با حرکت های مردمی تلفیق شود تا شاهد اتفاق های خوبی در حوزه جنگل و حفاظت از منابع طبیعی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و شاید کمتر از 7 درصد سطح کشور را جنگل پوشش دهد، بر اهمیت حفاظت از خاک تاکید کرد و گفت: در کشوری مثل ایران شاید بیش از هزار سال زمان برای تشکیل یک سانتی متر خاک نیاز باشد.

وزیر جهادکشاورزی یکی از پروژه‌های مهم دولت را آبخیزداری و آبخوان‌داری عنوان کرد و گفت: امسال علیرغم اینکه حدود 800 هزار هکتار از این طرح در برنامه وزارت جهادکشاورزی قرار داشت، در آبان و آذرماه مرز 800 هزار هکتار رد شد و سال 99 با کارنامه 1.2 میلیون هکتاری به پایان خواهد رسید. در دولت تدبیر و امید 6.5 میلیون هکتار آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گرفته که اتفاق بزرگ و ارزشمندی است و روستاهای زیادی به دلیل نو شدن چشمه‌ها و قنات‌ها مجددا احیا شدند.

خاوازی با اشاره به اینکه پروژه پارک آبخیزداری دره گردو نیز یکی از شاخه‌های پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری است، ادامه داد: امسال سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در 22 حوزه در 11 شهر مسائل آبخیزداری شهری را بررسی وسازه‌ها را ایجاد کرده‌ است تا از ورود سیل به این نقاط جلوگیری شود. پارک آبخیز اتفاق خوبی است که باید در تمامی کلانشهرها بسط و توسعه پیدا کند که در این راستا مردم نیز باید مشارکت داده شوند.

وی با اشاره به نامگذاری این پروژه به عنوان پارک آبخیز گردو اضافه کرد: با توجه به نامگذاری این پروژه، باید انواع ژنوتیپ های گردو در کشور و سازگار با این منطقه در مسیر دید مردم قرار گیرد، از طرفی با ایجاد گونه‌های گیاهی متنوع سازگار با محیط باید این منطقه به یک نمایشگاه بزرگ آبخیزداری و منابع طبیعی شود.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدامات باید به مردم و جوانان واگذار شود و بزرگان شهر با این پروژه درگیر شوند تا شاهد پروژه موفقی باشیم، در صورتی که پروژه فقط دولتی باشد قطعا در آینده در زمینه نگهداری و ... با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها